När hästen inte tar halvhalt/förhållning

Gry

Trådstartare
Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år) men har det senast året mest ridits på i ganska hög fart rakt fram. Hästen är pigg och känslig för hjälperna. Det behöver omprogrammeras lite. Han är stel och behöver bli mer ridbar.

Då han ligger på en hel del och behöver vila lite mer i steget med bakbenen (eller hur man väljer att förklara det) så har jag och min tränare kommit fram till att vi ska jobba med förhållningar och halvhalter. Hästen däremot, har inte kommit fram till samma beslut O_o :D Då han gärna ligger på och hamnar i spändhet när man gör en förhållning (först med magen, ett vilande med min kropp, därefter en mjuk förhållning och sedan mjukna) så har vi gjort så att jag mjuknar i handen när hästen tar förhållningen med kroppen men inte med munnen, för att ge honom en fingervisning om att ryttarens påverkan inte behöver betyda spänning.

Resultatet har blivit att hästen har börjat mjukna i kroppen, blivit ngt mer lyhörd för sätets inverkan, inte blir lika spänd i kroppen och i munnen. Men (!) jag är lite orolig för att jag snarare tränar in att jag ger eftergift när han inte gör det.

Min fråga är hur ni ser på det hela och om ni har andra framgångsrika tips på övningar för pigga hästar. Eller om det är något ni vill skicka med som ett allmänt råd. (Jag ger mkt akt på att inte tjuvhålla, att lägga an skänklarna för att avprogrammera. Jag varierar min ridning med olika ridvägar på banan och är noga vid övergångar.)

Det svåraste är, tycker jag, när man tex vill svänga med mjukhet och hästen hellre ökar än att mjukna i sidan. Då hästen då inte svarar på sätets bromsning behöver jag förstärka bromsningen med yttertygeln och då hamnar vi i spändhet fast jag anstränger mig att vara ha mjuka hjälper för vändning. Att ta ner tempot är ju kanske steg ett, men pållen min tycker att det räcker med lugnare tempo i tre steg, sedan testar han att öka.

Ja, det kommer att ta tid. Och jag behöver vara mkt konsekvent. Men har ni mer tankar? Jag är van vid pigga hästar men inte så här o-lyhörda.

Jag är jättetacksam för all hjälpsam input. Han är genomgången av vet och friröntgad enl stora exportröntgen för två v sedan. Sadeln passar jättebra.
 
Förstår jag rätt att hästen spänner sig när du tar i tygeln?
Jag tänker att hästen behöver skolas att ta alla hjälper korrekt, att sluts använda tygel och bara försöka bromsa med sitsen löser definitivt inte problemet.

Vad säger din tränare om dina funderingar?

Jag hade iaf inte accepterat att hästen inte tar en tygelförhållning. Då hade jag förstärkt hjälpen tills hästen lyssnar.
Kanske parallellt träna in röstkommando? Öva på att ”ptroo” betyder stanna från marken och sedan ta med det in i ridningen? Som man gör med unghästar.
 
Förstår jag rätt att hästen spänner sig när du tar i tygeln?
Jag tänker att hästen behöver skolas att ta alla hjälper korrekt, att sluts använda tygel och bara försöka bromsa med sitsen löser definitivt inte problemet.

Vad säger din tränare om dina funderingar?

Jag hade iaf inte accepterat att hästen inte tar en tygelförhållning. Då hade jag förstärkt hjälpen tills hästen lyssnar.
Kanske parallellt träna in röstkommando? Öva på att ”ptroo” betyder stanna från marken och sedan ta med det in i ridningen? Som man gör med unghästar.
Ja, hästen spänner sig när jag tar i tygeln. ”Ligger på” eller hur jag ska förklara. Det har blivit bättre. Vid förhållningar omgrupperar han benen, trampar under sig kanske vart tredje gång nu. Innan var det bara ”avsaktning”. Men han är inte mjuk i munnen. Det blir alltid en spänning. Om jag mjuknar mjuknar han i några steg. Men jag hade velat ha det omvända och då belöna på en hundradelssekund med att mjukna.

Min tränare är erfaren och mkt utbildad, domare mm, så jag är mkt trygg med att hennes väg är en bra väg bland många andra bra. Och hon menar att han behöver läras om med alla hjälper.

Jag gör ett mjukt hooo när jag bromsar in men nu när du säger det inser jag att jag inte är konsekvent med det. Jag använder det mest när han går upp i ”stirr” och behöver lugna sinnet också, inte bara kroppen. Tack för input, jag ska bli bättre på det.

Jag är inte riktigt tillfredsställd med metoden att mjukna innan hästen heller. Men hamnar man bara i dragkamp utan för hästen tydlig dörr ut ur eländet, så vill jag gärna testa andra vägar. Så jag är jätteglad för input och andras tankar.

Min andra häst kan också ligga på och vara pigg men jag löser det genom olika sätt, eftersom han tar mina hjälper korrekt (nåja :p) och vet att han åtminstone borde lyssna.
 
Ja, hästen spänner sig när jag tar i tygeln. ”Ligger på” eller hur jag ska förklara. Det har blivit bättre. Vid förhållningar omgrupperar han benen, trampar under sig kanske vart tredje gång nu. Innan var det bara ”avsaktning”. Men han är inte mjuk i munnen. Det blir alltid en spänning. Om jag mjuknar mjuknar han i några steg. Men jag hade velat ha det omvända och då belöna på en hundradelssekund med att mjukna.

Min tränare är erfaren och mkt utbildad, domare mm, så jag är mkt trygg med att hennes väg är en bra väg bland många andra bra. Och hon menar att han behöver läras om med alla hjälper.

Jag gör ett mjukt hooo när jag bromsar in men nu när du säger det inser jag att jag inte är konsekvent med det. Jag använder det mest när han går upp i ”stirr” och behöver lugna sinnet också, inte bara kroppen. Tack för input, jag ska bli bättre på det.

Jag är inte riktigt tillfredsställd med metoden att mjukna innan hästen heller. Men hamnar man bara i dragkamp utan för hästen tydlig dörr ut ur eländet, så vill jag gärna testa andra vägar. Så jag är jätteglad för input och andras tankar.

Min andra häst kan också ligga på och vara pigg men jag löser det genom olika sätt, eftersom han tar mina hjälper korrekt (nåja :p) och vet att han åtminstone borde lyssna.
Vet hästen vad ditt muntliga kommando betyder då? Träna från marken så att han saktar av eller stannar direkt när du säger kommandot. På så sätt han du alltid ta hjälp av det muntliga om han inte lyssnar och du kan hjälpa honom förstå vad du vill.

Om han inte förstår kanske det är bättre att göra halt eller göra övergångar, halvhalterna blir kanske lite diffusa om han inte tar avsaktande hjälper alls.
 
Vet hästen vad ditt muntliga kommando betyder då? Träna från marken så att han saktar av eller stannar direkt när du säger kommandot. På så sätt han du alltid ta hjälp av det muntliga om han inte lyssnar och du kan hjälpa honom förstå vad du vill.

Om han inte förstår kanske det är bättre att göra halt eller göra övergångar, halvhalterna blir kanske lite diffusa om han inte tar avsaktande hjälper alls.
Ja, han vet vad det muntliga kommandot är. Han svarar också mkt bra på ett mjukt ”braaaa” och ” rätt” osv. Det kanske är tonfallet också.

Bra tänk med övergångar/avsaktningar. Det kanske är lättare att gå via dem. Avsaktande hjälper kan han. Men det är väl mjukheten i dem man vill åt. Han stannar när man ber honom (eller ja, om än lite motvilligt) och ökar/byter gångart när man ber om det. Han kan svänga osv. Han förstår också sidvärtsövningar också och kan flytta sig i öppnor, skänkelvikningar osv men han är ju stel osv. Det mesta ligger där, under ytan, fast det är ett år sedan cirka, som han reds väl. Det senaste året har all skänkel betytt att han snabbt ska öka i fart och all tygelkontakt betyder avsaktning. Farten styrs av hur hårt man håller i honom i tygeln. Typ så, med viss överdrift.

Det jag verkligen känner är att han är samarbetsvillig och har ett stort will to please. Han vill göra rätt och blir något litet stressad när han inte förstår. Han har alltså bra psyke om än att han är lite för pigg för mitt och hans eget bästa.

Min tränare vill att vi ska hitta i honom att han väntar på mig och inverkningar och inte älga på på så fort man bett om något. Detta genom halvhalter och därefter mjukna utan älg. Också genom övergångar upp och ned med lätt ställning och utan spänningar.
 
Senast ändrad:
Ja, han vet vad det muntliga kommandot är. Han svarar också mkt bra på ett mjukt ”braaaa” och ” rätt” osv. Det kanske är tonfallet också.

Bra tänk med övergångar/avsaktningar. Det kanske är lättare att gå via dem.
Så oavsett situation så tvärstannar han mär du ptroar? Det är alltså en sådan reaktion jag menar att man kan lära in.
Alltså att kommandot = avsaktning, inte att det betyder att han ska lugna sig.

Ja om hästen inte tar hjälpen alls eller förstår så tror jag halvhalterna är för komplicerade. Dessutom så verkar du ju nu belöna icke-korrekta reaktioner och då blir det väl ännu mer rörigt för hästen. Renodla i övergångar och när det sitter så kan du ”avbryta” en övergång och vips har du en halvhalt.
 
Så oavsett situation så tvärstannar han mär du ptroar? Det är alltså en sådan reaktion jag menar att man kan lära in.
Alltså att kommandot = avsaktning, inte att det betyder att han ska lugna sig.

Ja om hästen inte tar hjälpen alls eller förstår så tror jag halvhalterna är för komplicerade. Dessutom så verkar du ju nu belöna icke-korrekta reaktioner och då blir det väl ännu mer rörigt för hästen. Renodla i övergångar och när det sitter så kan du ”avbryta” en övergång och vips har du en halvhalt.
Nä. Inte tvärstannar. Det skulle jag inte säga. Mer att han slappnar av och sakta går ner i tempo.

Han tar hjälperna för sits någorlunda för halvhalt. Men han mjuknar inte i munnen särskilt mkt. Han kan ge en eftergift i nacken och samla sig bakifrån och fram och höja ryggen ibland korrekt men han är inte mjuk i munnen som jag skulle vilja att han är/blir. Jag ska rida idag och analysera hur jag ska använda mig av avsaktningar bättre så att hjälperna för eftergift blir tydligare.

Vad bra du är att bolla med. Tack.
 
Nä. Inte tvärstannar. Det skulle jag inte säga. Mer att han slappnar av och sakta går ner i tempo.

Han tar hjälperna för sits någorlunda för halvhalt. Men han mjuknar inte i munnen särskilt mkt. Han kan ge en eftergift i nacken och samla sig bakifrån och fram och höja ryggen ibland korrekt men han är inte mjuk i munnen som jag skulle vilja att han är/blir. Jag ska rida idag och analysera hur jag ska använda mig av avsaktningar bättre så att hjälperna för eftergift blir tydligare.

Vad bra du är att bolla med. Tack.
Hästar som spänner sig när man tar dem i munnen är oftast inte eftergivna ordentligt, det blir en slags falsk eftergift som ”avslöjas” när man tar i tygeln. Övergångar är ju extra bra här, både eftersom det ger många tillfällen att träna på att svara korrekt på tygelhjälpen men också för att det kommer hjälpa till med det lösgörande arbetet!
 
Hästar som spänner sig när man tar dem i munnen är oftast inte eftergivna ordentligt, det blir en slags falsk eftergift som ”avslöjas” när man tar i tygeln. Övergångar är ju extra bra här, både eftersom det ger många tillfällen att träna på att svara korrekt på tygelhjälpen men också för att det kommer hjälpa till med det lösgörande arbetet!
nej, precis. Inte eftergiven hela vägen! Då ska jag rida och analysera övergångar. Tusen tack för input!
 
På din häst för att komma åt mjukheten och eftergiften på insidan så gör övergångarna både uppåt och nedåt sidvärtes. Inte så stor mening att göra dom på rakt spår med en häst som ligger på framåt.
Tack för input!
 
Jag rekommenderar också rida sidvärts på en sån häst.
Att sitta och fastna i att bromsa och i att inte kunna använda skänkeln normalt leder bara till att bibehålla problemet.
Jag rider såna på en stor volt i böjning och flyttar undan innerhjälperna. Om hästen går i för högt tempo tvärar jag mer. De kan inte rusa framåt om man ökar tvärningen så.
Du får också då förutom gratis broms-effekt även börja jobba med att hästen tål skänkeln. Många hetsporrar har svårt att acceptera skänkeln och överreagerar på den, genom att rusa etc. Här kan du jobba med det utan att du måste bromsa.

En häst som den du beskriver brukar vara i obalans och därför kännas styv. Sidvärts i böjning kan hjälpa balansen att utvecklas ngt.
 
Jag rekommenderar också rida sidvärts på en sån häst.
Att sitta och fastna i att bromsa och i att inte kunna använda skänkeln normalt leder bara till att bibehålla problemet.
Jag rider såna på en stor volt i böjning och flyttar undan innerhjälperna. Om hästen går i för högt tempo tvärar jag mer. De kan inte rusa framåt om man ökar tvärningen så.
Du får också då förutom gratis broms-effekt även börja jobba med att hästen tål skänkeln. Många hetsporrar har svårt att acceptera skänkeln och överreagerar på den, genom att rusa etc. Här kan du jobba med det utan att du måste bromsa.

En häst som den du beskriver brukar vara i obalans och därför kännas styv. Sidvärts i böjning kan hjälpa balansen att utvecklas ngt.
Tack så jättemkt för input. Idag har jag fokuserat på att få lägga intill skänklar utan överreaktion. Målet var mentalt lugnt och kroppsligt. Jag flyttade en del för innerskänkel men jag ska testa att gå ett steg till, mot ditt tips. Jag har en faslig ovana att fastna lite i innertygeln när hästen är för pigg. Jag ska testa ditt förslag när jag har uppsikt över mig.
 
@Gry du har fått flera bra svar. Jag skulle tillägga att utifrån arbetet du har att göra, så försök applicera de sk. ”halvhalterna/förhållningarna” i ALLT arbete du gör. Dvs inte att du tänker ”nu ska här ske en halvhalt” så bokstavligt, utan mer oavsett vilken gångart du rider i/ vad du gör, kort eller lång tygel osv, så tänk ”korta upp en sekund” för sitsen här och där hela tiden för att stämma av och få hästen bärig och uppmärksam. Då skolar du hästen snabbare och mer konsekvent och dessutom blir det väldigt tydligt för dig när det inte fungerar/fungerar.

Jag tycker ofta ”halvhalt/förhållning” som term/begrepp, löper risk att i ryttarens huvud bli en ”egen isolerad övning” annars, och merparten av gångerna då får ryttaren hästen i handen och använder tygeln primärt. Då funkar det inte utan blir helt motsatt mot vad man ville åstadkomma. (En häst kan inte komma in under sig /bära/sakta upp för bak, om ryttaren drar därframme ).

Om du istället integrerar nyanserna för sitsen i allt, blir det mycket effektivare, och du får ett kvitto direkt på när/när inte hästen är på hjälperna.
 
Hur reagerar han på lång tygel? Är han lika då eller mer lyhörd då?
Inte en susning. Så fort tygeln blir slack ökar han upp till en högre gångart. När jag red heta hopphästar som ung så var lång tygel det enda som fick dem att slappna av ute. Kanske är det så med min också. Målet är självklart att rida med lång tygel men än är vi inte där. Idag kunde vi dock gå i avslappnad skritt och vila på steget en och en annan långsida med halvlånga tyglar och bara påminna ibland.
 
Du har fått flera bra svar och jag tycker att din tränare verkar helt rätt ute också genom att ni arbetar på att renodla hjälperna. Jag tycker @MiniLis förslag om röstförstärkning är ett bra råd också.

Jag tycker att du ska sluta tänka halvhalt och istället tänka avsaktning/halt - mjukna - ångra dig efter ett till två skrittsteg - rid fram - beröm. Till skillnad från ovan så tycker jag att det först och främst ska göras på rakt spår. Är han en godisråtta kan du med fördel köra avsaktning med förhållning förstärkt med röst - gör halt och ge godisbit - beröm och rid fram igen med lätt hand. Upprepa. Men bara korta stunder och med massor av beröm.

Som ridlärare hade jag alltid fickorna fulla med godis när ridskoleeleverna skulle träna halvhalter. Det räckte med att jag sa gööö(r halt)! för att alla hästarna skulle tvärnita och snegla lystet på min jackficka. Ett ypperligt tillfälle för eleverna att mjukna, ignorera halten och rida fram igen.

Sedan tycker jag inte att du ska vara rädd för att mjukna i handen även om hästen inte mjuknar. För det första, en förhållning är förbrukad så fort den är genomförd. Går den inte igenom måste du mjukna för att sedan upprepa den på nytt. För det andra så är det på eftergiften som hästen blir eftergiven. Du kan alltså inte förvänta dig att hästen mjuknar av förhållningen - utan din eftergift är en förutsättning för att hästen ska mjukna.
 
@Gry du har fått flera bra svar. Jag skulle tillägga att utifrån arbetet du har att göra, så försök applicera de sk. ”halvhalterna/förhållningarna” i ALLT arbete du gör. Dvs inte att du tänker ”nu ska här ske en halvhalt” så bokstavligt, utan mer oavsett vilken gångart du rider i/ vad du gör, kort eller lång tygel osv, så tänk ”korta upp en sekund” för sitsen här och där hela tiden för att stämma av och få hästen bärig och uppmärksam. Då skolar du hästen snabbare och mer konsekvent och dessutom blir det väldigt tydligt för dig när det inte fungerar/fungerar.

Jag tycker ofta ”halvhalt/förhållning” som term/begrepp, löper risk att i ryttarens huvud bli en ”egen isolerad övning” annars, och merparten av gångerna då får ryttaren hästen i handen och använder tygeln primärt. Då funkar det inte utan blir helt motsatt mot vad man ville åstadkomma. (En häst kan inte komma in under sig /bära/sakta upp för bak, om ryttaren drar därframme ).

Om du istället integrerar nyanserna för sitsen i allt, blir det mycket effektivare, och du får ett kvitto direkt på när/när inte hästen är på hjälperna.
Jättebra beskrivet. Konkret och förtydligat. Tack.

Idag red jag en kvarts volt i bärig tölt utan att han låg på genom att jag höll in magen och att vi gjort en halvhalt innan. Han älgade inte iväg. Massor av halvhalter i skritt innan med lugn hand efter varje. Så fort han älgade iväg var det ny. Osv.

Extremt utvecklande med en utmanade häst. Verkligen. Superkul, knäckande, tankeväckande och utmanande allt på samma gång.

Den lille rackaren har stor potential under den tjocka vinterpälsen men det är ganska mkt jobb 😋
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 541
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 182
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 721
Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 075
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp