Strirrig i padocken! (Gratis häst, skall man chansa?)

nice and happy

Trådstartare
Hej!
Jag har möjligheten att få ett vbl valack på 10år.
Han är super snäll att rida i skogen, han är orädd & går fram över allt... Jätte snäll att sköta, står som ett ljus på gången & bara älskar att få komma ut!
Dock på hem vägen i skogen så börjar han takta & trippa & dra lite med huvudet & vill hem NU!
Han är otränad idags läget. Jag har bara ridit honom ca 4ggr.
Hur kan man hjälpa honom att slappna av på vägen hem?
Jag hoppade av & ledde honom hem en gång & då vart han lugn.
När vi skulle testa padocken första gången blev han som förbytt!
Han blev tittig & trippade bara runt & blev svår styrd...
Då tog jag kontakt med förra ägaren som haft honom på travet.
Hon sade att han alltid varit strirrig när hon skulle rida på volt & att han var en mycket pigg häst i övrigt.
Jag vet inte hur jag skall göra, antingen ta honom el inte!
Hur kan man träna bort stirret i padocken? Longera, tömköra, löshoppa i padocken är ju en sak så att han får vänja sig vid den men några mera tips tack??
Sen har vi en stor hage där vi brukar rida när det är torrt ute, då kan man rida han på hela hagen & vänja han vid att gå på stora voltar... El vad tror ni?
Men grejen är ju skall man våga chansa & ta honom & hoppas att han går att träna & få lugnare! Jag vill så gärna tro att han skall bli bättre, men tänk om inte.
Vad hade ni gjort??
Väldigt tackasm för svar!
 
Sv: Strirrig i padocken! (Gratis häst, skall man chansa?)

Kan ju hända att han helt enkelt asocierar staketet med att springa och så blir han stressad när det är så litet...

Går nog över med tiden och en massa tålamod.
 
Sv: Strirrig i padocken! (Gratis häst, skall man chansa?)

Jag har en sådan häst.Och visst går det.Men det krävs MASSOR med tid och otroligt tålamod och framför allt kunskap.Jag har haft min i två år nu (oxå vbl)Och han kunde absolut inte stå stilla tidigare.På travet fick dom spänna för honom mot en vägg pga att han var så het på gröten och han skenade oxå ständigt och jämt och det slog även slint när han triggat igång sig själv vilket kunde sluta med lite vad som helst (bla hoppat över staketet på banan med vagn bakom)han är betydligt lugnare nu MEN vi har massor kvar att jobba på .Det du bör fråga dig själv är om du orkar och har motivation att traggla med en sådan häst?
 
Sv: Strirrig i padocken! (Gratis häst, skall man chansa?)

Jo jag har haft 2 vbl innan han... Det var mycket jobb med den ena & det tog ca ett år innan han blev bra & trevlig :)
Så visst är jag villig att jobba med honom & lägga ner mycket tid, men det finns inga garantier att han blir bättre i slut ändan.
Jag tycker mycket om den hästen men är rädd för att chansa!
Vissa säger att jag bara kommer bli besviken på honom & att han inte kommer ändra sig osv.... Men jag vill ju tro på honom :)
 
Sv: Strirrig i padocken! (Gratis häst, skall man chansa?)

Hej!
Jag har möjligheten att få ett vbl valack på 10år.
Han är super snäll att rida i skogen, han är orädd & går fram över allt... Jätte snäll att sköta, står som ett ljus på gången & bara älskar att få komma ut!
Dock på hem vägen i skogen så börjar han takta & trippa & dra lite med huvudet & vill hem NU!
Han är otränad idags läget. Jag har bara ridit honom ca 4ggr.
Hur kan man hjälpa honom att slappna av på vägen hem?
Jag hoppade av & ledde honom hem en gång & då vart han lugn.
När vi skulle testa padocken första gången blev han som förbytt!
Han blev tittig & trippade bara runt & blev svår styrd...
Då tog jag kontakt med förra ägaren som haft honom på travet.
Hon sade att han alltid varit strirrig när hon skulle rida på volt & att han var en mycket pigg häst i övrigt.
Jag vet inte hur jag skall göra, antingen ta honom el inte!
Hur kan man träna bort stirret i padocken? Longera, tömköra, löshoppa i padocken är ju en sak så att han får vänja sig vid den men några mera tips tack??
Sen har vi en stor hage där vi brukar rida när det är torrt ute, då kan man rida han på hela hagen & vänja han vid att gå på stora voltar... El vad tror ni?
Men grejen är ju skall man våga chansa & ta honom & hoppas att han går att träna & få lugnare! Jag vill så gärna tro att han skall bli bättre, men tänk om inte.
Vad hade ni gjort??
Väldigt tackasm för svar!



Hejsan

Jag fick också en varmblodsvalack innan jul. Han hade d stått i 2 år, och ja rider honom lite tilloch från nu.. Men när en häst har gått på trav så länge också ska den huxflux gå på volten eller i paddocken så blir den lite stressad, vissa kan vara helt lugna med.. Men det är nog mäst för att han är så ovan, jag tycker att du bara ska fortsätta som du gör, bara rider vanligt, så vänjer han ju sig efter ett tag. Å kanske lugnar ner sig, sen så kan du ju dra ner på(om han äter det) havren, å kraften, å de, kan ju göra satt han blir piggare..:smirk:
 
Sv: Strirrig i padocken! (Gratis häst, skall man chansa?)

Kan du inte ta honom på foder ett tag?
 
Sv: Strirrig i padocken! (Gratis häst, skall man chansa?)

Hej!

Det hela hänger ju mest på vad du själv kan och hur stora möjligheter du har att utvecklas och lära dig det du behöver kunna för att lösa problemet. Problemen låter inte alls olösliga på något vis, så från den punkten borde inte finnas några hinder.

Sedan tycker jag du ska fråga dig om det är den här hästen du vill ha överhuvudtaget. Ogillar tanken på att behöva arbeta med de här problemen kan du säkert få tag i ett lugnare varmblod för bara
5-10 000kr. Just nu är det lite köparens marknad - stort utbud och liten efterfrågan... Men gillar du hästen och han är hel och frisk - varför inte?

Vad gäller paddocken tycker jag du ska prova släppa honom lös där. Ingen sadel, inget träns, ingen longerlina - inga krav. Sätt dig på staketet (eller utanför), ta det lugnt och kolla vad som händer. Låt honom varva ner, ge honom lite hö, stå och mys en stund och sedan går ni "hem"! Det är en jättebra början!

Sedan bygger du vidare bit för bit - lugnt och fint. Gå inte vidare förrän steg 1 fungerar.

Lycka till!
 
Sv: Strirrig i padocken! (Gratis häst, skall man chansa?)

Jag tror hästen behöver komma i tänkande arbete, strunta i omgivningen och koncentrera sig på det NI gör! Lösgörnade övningar tycker jag är kanon. Min kille kan vara lite tittig men när vi väl jobbar på plan där han verkligen får tänka till tycker jag det går jättebra.
Att flytta för skänkeln, böja, farmdelsvändning, bakdelsvändning, någon ny övning som får han att tänka och försöka.

Har dock sett många som bara travar runt på sina stressade, stirriga hästar- de tror detta ska lugna dom, låta dom ridas en lång tid, men det behövs oftast arbete- tänkande för att få dom lugn och koncentrerad.

Min kallblodstravare låter jag aldrig få "stressa" sig fram i skritten, då tar jag in honom på en liten volt tills han ger efter (även i uteritter) sedan gör jag så tills han är cool lugn =) Det funkar för mig. Han får heller inte springa i riktigt ökad trav då han är som piggast, utan är han lugn och lyssnar mer på mig- ja men då kan vi öka en sträcka.

Annan bra övning är att rida i skogen över stockar o stenar. Då får han nogmycket att tänka på;)

De ska tänka tänka tänka=)
 
Sv: Strirrig i padocken! (Gratis häst, skall man chansa?)

Hej, jag har inga erfarenheter av att köpa häst men jag tycker det låter som om du redan har bestämt dig. Att du inte vågar chansa. Jag för min del hade aldrig köpt en häst efter att ha ridit den fyra gånger. Det är förstås olika för alla, men jag tycker att det tar lång tid innan man lär känna en häst. Har ridit min sköthäst i ett och ett halvt år nu och i höstas började det kännas som att jag kände honom rätt bra. :love:
Hade det varit jag hade jag aldrig "köpt" en häst jag inte är säker på, däremot hade jag gärna tagit den på prov och testat på den, för det verkar som om du ändå har förhoppningar på hästen.
Tycker du ska be att få ta den på foder eller på "öppet köp" så att säga så att den får komma tillbaka till ägaren om det inte funkar. Det kan ju vara lite besvärligt att sälja häst, som någon sa innan, utbudet är större än efterfrågan.
Lycka till!;)
 
Sv: Strirrig i padocken! (Gratis häst, skall man chansa?)

Han kan känna sej instängd när du rider honom i padocken:d, hur är han i hagen?? för om han är lugn i hagen annars, så är de nog att han blir stressad och försöker göra som du vill men kan inte. om de är så att han blir stessad av de så är de bästa att börja om lite lätt pga att de kan också ha hänt något när han blev inriden lr föl. Tillslut hittar du vad de är som han är rädd för eller fel ja lovar!! Sånna hästar er mitt hjärta :heart Lycka till
 
Sv: Strirrig i padocken! (Gratis häst, skall man chansa?)

Jag skulle inte ta honom, pga att ja inte gillar varmblod... de var de va?
 
Sv: Strirrig i padocken! (Gratis häst, skall man chansa?)

Hej!
Jag har möjligheten att få ett vbl valack på 10år.
Han är super snäll att rida i skogen, han är orädd & går fram över allt... Jätte snäll att sköta, står som ett ljus på gången & bara älskar att få komma ut!
Dock på hem vägen i skogen så börjar han takta & trippa & dra lite med huvudet & vill hem NU!
Han är otränad idags läget. Jag har bara ridit honom ca 4ggr.
Hur kan man hjälpa honom att slappna av på vägen hem?
Jag hoppade av & ledde honom hem en gång & då vart han lugn.
När vi skulle testa padocken första gången blev han som förbytt!
Han blev tittig & trippade bara runt & blev svår styrd...
Då tog jag kontakt med förra ägaren som haft honom på travet.
Hon sade att han alltid varit strirrig när hon skulle rida på volt & att han var en mycket pigg häst i övrigt.
Jag vet inte hur jag skall göra, antingen ta honom el inte!
Hur kan man träna bort stirret i padocken? Longera, tömköra, löshoppa i padocken är ju en sak så att han får vänja sig vid den men några mera tips tack??
Sen har vi en stor hage där vi brukar rida när det är torrt ute, då kan man rida han på hela hagen & vänja han vid att gå på stora voltar... El vad tror ni?
Men grejen är ju skall man våga chansa & ta honom & hoppas att han går att träna & få lugnare! Jag vill så gärna tro att han skall bli bättre, men tänk om inte.
Vad hade ni gjort??
Väldigt tackasm för svar!


NEJ!! Köp/Ta den inte!!
 
Sv: Strirrig i padocken! (Gratis häst, skall man chansa?)

Hej!
Jag satt i din sits 2005 då jag fick möjligheten att åka och titta på min nuvarande häst. En vbl´s hingst som fortf. sprang på travet...
Första gången jag provred honom med en annan tjej som körde en annan häst framför som broms så drog han iväg när jag inte orkade hålla in honom längre, stack visserligen inte men bara längde steget och drog om, han kunde inte gå i en vattenpöl, kliva över en bäck ingenting i princip....
Det har kostat många timmar, mycket svett,många tårar,mycket huvudkliande, många ET-besök o.s.v. men nu har jag istället en häst som är betydligt mer tillfreds med livet än han tidigare var.
Och som dessutom är värd sin vikt i guld!! :love:
Vi rider ut i skogen i blåst, hoppar över bäckar, rider på "banan" , matte kliver på från pall och han står stilla, körs även med rockard och står som ett ljus när han spänns för, helt enkelt den bästa häst jag kunde fått gratis!
Så har du tiden,kunskapen,tålamodet och viljan så absolut chansa!!
Gå ut och gå mycket bara du och h*n utan krav till att börja med, kommer säkert gå fint.
 
Sv: Strirrig i padocken! (Gratis häst, skall man chansa?)

Är du berädd på mycke blod, svett och tårar så satsa!

Dock hävdar jag att vissa varmblod inte är äv ridhästmodell och en sådan häst skulle jag inte satsa så mycke på!
Men tror du den har "det" så kör på de!
 
Sv: Strirrig i padocken! (Gratis häst, skall man chansa?)

Kalla mej pessimist men jag tror inte folk skänker bort hästar som fungerar tillfredställlande.
Så vill du ha en problemhäst kan du ta den, annars rekommenderar jag dig att låta bli.
 
Sv: Strirrig i padocken! (Gratis häst, skall man chansa?)

Vad gör han om du leder honom i paddocken? Är han rädd när du sitter på? Annars kan du väl leda runt honom där tills han är trygg. Sen kanske nån kan leda honom när du sitter på. Bara en idé.
Har han gått på travet kanske han aldrig gått på liten volt. Han kanske helt enkelt inte kan göra det. Än. Eller nåt kanske gör ont?

Vill du ha hästen, vet vad du ger dig in på och anser att du kan tillräckligt för att reda ut det så ta den. Men man vet ju aldrig vad som komma kan. Dessutom är det inte bara varmblod som kan innebära problem. Finns hur mycket ridhästar som helst som är svåra.
Alla häster behöver lära sig och förstå vad vi vill för att kunna göra vad vi ber dem om. Om de kan.

Liksom människor kan inte alla hästar allt.
 
Sv: Strirrig i padocken! (Gratis häst, skall man chansa?)

Heeej!
Nu har jag bestämt mig, jag skall få ha hem honom på prov (foder) några mån för att se om jag kan kan få honom att funka i padocken så småningom. Skall bara leda han där inne & låta han äta lite hö där inne. Kan oxå longera, tömköra & löshoppa efter ett tag när han bekantat sig med padocken.
Jag är såååå peppad! Hoppas det funkar. Önska mig lycka till :)
 
Sv: Strirrig i padocken! (Gratis häst, skall man chansa?)

åh va roligt för dig..hoppas nu det lyckas eftersom du gillar hästen :) har du ingen bild på vederbörande?:D
 
Sv: Strirrig i padocken! (Gratis häst, skall man chansa?)

Äsch, ta hästen om du tycker om honom, men gå inte på något "annars slakt"-tjafs. Det går alltid att mer eller mindre rätta till den typen av problem som du beskriver. Vissa går det fort för andra tar det längre tid för. Vad hade du tänkt att göra med hästen? Har du någon som du kan diskutera problemlösningar med. Kanske någon som kan titta på er när du rider. Kanske kan han/hon se om du gör något speciellt som gör att han stressar upp sig i padocken. Det finns alla möjliga skäl till att han beter sig så där, det gäller bara att hitta knappen, och det kan ta tid. Många hästar (inte bara varmblod) har bråttom hem, så det är definitivt inget konstigt med det. Man brukar kunna lugna dem efterhand åtminstone så pass att de inte taktar längre och att man kan ha långa tyglar. När varmblod nyligen har gått från banan är de ofta väldigt stresskänsliga. Det tar några månader ibland innan de riktigt landar. Jag kallar det för prestationsångest (vill göra rätt och bra ifrån sig hela tiden). Tycker du om varmblod så ser jag inget hinder (förutsatt att han inte har några skador) det är roligt med lite egenheter hos hästar, det gör de mer personliga:banana:
 
Sv: Strirrig i padocken! (Gratis häst, skall man chansa?)

Heeej!
Nu har jag bestämt mig, jag skall få ha hem honom på prov (foder) några mån för att se om jag kan kan få honom att funka i padocken så småningom. Skall bara leda han där inne & låta han äta lite hö där inne. Kan oxå longera, tömköra & löshoppa efter ett tag när han bekantat sig med padocken.
Jag är såååå peppad! Hoppas det funkar. Önska mig lycka till :)
Härligt, lycka till! Jag personligen ångrar inte mitt köp av varmblod en enda sekund:love:
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 878
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 070
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 610
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 044
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp