Strirrig i padocken! (Gratis häst, skall man chansa?)

Sv: Strirrig i padocken! (Gratis häst, skall man chansa?)

Varför vill du ha denna häst ?
för att den är gratis?
Hur gammal är du ?
är det din första häst?

Jag har otroligt svårt att förstå och tycka att det är en god idee att ta en sådan här häst som första häst och framför allt i ung ålder.

Rent penning mässigt tjänar man ca plusminus noll kronor - bara för att hästen är gratis. Du bör fortfarande ha ett kapital på många tusen kronor för ev. vetrinärskostnader, kiropraktorer, massörer, sadelutprövning - osv. Utöver det är det stallhyra och matkostnader.

Engångsumman att köpa en häst är INTE den stora kostnaden när man äger en häst.

och att då ta en problemhäst som antagligen kommer jag massvis med blod svett och tårar, framför allt då man kanske inte har all den erfarenhet som skulle behövas... :crazy: det ställer jag mig väldigt negativ till.

Varför inte köpa en lugn stabil välutbildad häst som man faktist kan Njuta av?

nu har jag dragit lite förhastade slutsatser ifrån ditt orginalinlägg, men det är mina tankar kring det.
 
Sv: Strirrig i padocken! (Gratis häst, skall man chansa?)

Varför vill du ha denna häst ?
för att den är gratis?
Hur gammal är du ?
är det din första häst?

Jag har otroligt svårt att förstå och tycka att det är en god idee att ta en sådan här häst som första häst och framför allt i ung ålder.

Rent penning mässigt tjänar man ca plusminus noll kronor - bara för att hästen är gratis. Du bör fortfarande ha ett kapital på många tusen kronor för ev. vetrinärskostnader, kiropraktorer, massörer, sadelutprövning - osv. Utöver det är det stallhyra och matkostnader.

Engångsumman att köpa en häst är INTE den stora kostnaden när man äger en häst.

och att då ta en problemhäst som antagligen kommer jag massvis med blod svett och tårar, framför allt då man kanske inte har all den erfarenhet som skulle behövas... :crazy: det ställer jag mig väldigt negativ till.

Varför inte köpa en lugn stabil välutbildad häst som man faktist kan Njuta av?

nu har jag dragit lite förhastade slutsatser ifrån ditt orginalinlägg, men det är mina tankar kring det.
Jag tror inte att det framförallt var för att hästen var gratis som hon ville ha den, utan för att hon tyckte om hästen?! Det var åtminstone min uppfattning om inlägget.
 
Sv: Strirrig i padocken! (Gratis häst, skall man chansa?)

Varför vill du ha denna häst ?
Jag tyckte att han är så himla trevlig att sköta & rida, förutom att han blev stirrig i padocken. Jag har dock bara ridit honom 4ggr. En gång i padocken, så egentligen vet jag inte hur han beter sig där i vanliga fall...
för att den är gratis?
Har inget med att göra att den är gratis, jag har pengar undanlagda till en häst, men har inte hittat någon passande ännu...
Hur gammal är du ?
Jag är snart 25år. Började rida när jag var 7år.
är det din första häst?
Nej. Jag är uppvuxen med hästar & har alltid haft häst.

Jo jag vet att det är dyrt med häst & massa extra kostnader... Men som sagt jag har en hel del pengar undan lagda & så har jag jobb så jag har alltid annars haft råd med häst så det skall nog gå med denna oxå :)
Jag har själv haft 2 travare innan, tycker dom är trevliga & samarbetsvilliga. Tog mig ca 1år för att få fason på den ena. Han va rädd för allt & stegra sig osv... Då gick det åt mycket tålamod & svett & tårar så jag är beredd på det igen.
Om inte jag skall ha hästen så åker den inte på slakt, så jag har ingen press på mig... Får ha honom på prov i några mån.
Han är frisk & har inte varit skadad.

Kul att vissa är positiva :)

(Skall ladda upp en bild under dagen så skall ni se vad fin han är)
 
Sv: Strirrig i padocken! (Gratis häst, skall man chansa?)

Om du har ridit hela ditt liv och dessutom ägt två vbl tidigare bör du veta att hästen med träning BLIR bättre och även ha en konceptuell uppfattning om ungefär hur bra hästen kan bli med tanke på vilken grund den har.

därtill borde inte beslutet vara så svårt, ?
 
Sv: Strirrig i padocken! (Gratis häst, skall man chansa?)

Låter som om du är beredd på att det innebär mycket jobb att ta sig an hästen. så "go for it".
Har själv ett varmblod som blir rusig på ridbanan, vi jobbar med det för fullt och det går bara bättre och bättre.
(Som jag för övrigt fått gratis)

Lycka till :) Lena
 
Sv: Strirrig i padocken! (Gratis häst, skall man chansa?)

"Om du har ridit hela ditt liv och dessutom ägt två vbl tidigare bör du veta att hästen med träning BLIR bättre och även ha en konceptuell uppfattning om ungefär hur bra hästen kan bli med tanke på vilken grund den har.

därtill borde inte beslutet vara så svårt, ?"


Hur kan man vara helt säker på att alla hästar blir bra med träning??
Tycker att det kan va svårt att se vad en häst kan "bli" efter att man ridit den bara 4ggr...
Eftersom man inte är 100% att man kan få den lugn i padocken & bara har prövat en gång innan. Vill ju inte "ta" hästen på en gång för att efter ett tag märka att man inte kommer någonstans med träningen osv. Därför är det väl bättre att ta den på prov (foder) några mån innan man tar beslutet?
 
Sv: Strirrig i padocken! (Gratis häst, skall man chansa?)

bra sa jag inte, jag sa bättre. vet inte vad du definierar som bra. men bättre betyder att den gör en utveckling åt det positiva hållet vad det nu innebär.

Det är enligt mig ganska lätt att avgöra hur hästen är grundläggande och om den är intressant materialt att arbeta vidare med ( vad gör man annars när man provrider? )

Skulle du få ha hästen på prov är det Alltid positivt, i min mening är det alltid lite ett riskkort att köpa häst oavsett vad det är för häst, men att det är något som är inberäknat. Och är det en trevlig individ så varför inte ? I värsta fall får man sälja vidare till någon som har kompetensen att ta hand om hästen på ett bättre sätt.

Lycka till i allafall :)
 
Sv: Strirrig i padocken! (Gratis häst, skall man chansa?)

Finns väl en anledning till att den är gratis.
Den kräver antagligen MYCKET tid och arbete och tålamod. du får mer glädje av en häst du betalar för, det är lättare att hålla uppe motivationen år ut och år in med en häst som är "lättare". För det kostar mycket pengar att ha häst, det är inte gratis.
 
Sv: Strirrig i padocken! (Gratis häst, skall man chansa?)

Är fortfarande väl medveten om att det kostar pengar att ha häst...
Hade jag inte trott på hästen så hade jag inte tagit hem den. Spelar ingen roll att den är gratis. Hade kunnat betala för den om den kommer funka i padocken i framtiden.
Den är gratis för att man får inte nå för en häst som gått på travet & en häst som bara är skogs riden... Finns många som sätter ut skogshäst till över pris & då ville hellre ägaren hitta ett bra hem i stället för att försöka sälja & sen inte bli av men den... Alla tänker inte bara på pengar utan vill att hästan skall hamna till ett bra hem.
Det är inge fel på hästen, han är bara inte skolad!
Finns många riktiga "ridhästar" som heller inte är skolade men som folk är mera positiva till. Hade det varit en annan ras & gratis hade folk ännu varit lika negativa då?
 
Sv: Strirrig i padocken! (Gratis häst, skall man chansa?)

Hej!

Det hela hänger ju mest på vad du själv kan och hur stora möjligheter du har att utvecklas och lära dig det du behöver kunna för att lösa problemet. Problemen låter inte alls olösliga på något vis, så från den punkten borde inte finnas några hinder.

Sedan tycker jag du ska fråga dig om det är den här hästen du vill ha överhuvudtaget. Ogillar tanken på att behöva arbeta med de här problemen kan du säkert få tag i ett lugnare varmblod för bara
5-10 000kr. Just nu är det lite köparens marknad - stort utbud och liten efterfrågan... Men gillar du hästen och han är hel och frisk - varför inte?

Vad gäller paddocken tycker jag du ska prova släppa honom lös där. Ingen sadel, inget träns, ingen longerlina - inga krav. Sätt dig på staketet (eller utanför), ta det lugnt och kolla vad som händer. Låt honom varva ner, ge honom lite hö, stå och mys en stund och sedan går ni "hem"! Det är en jättebra början!

Sedan bygger du vidare bit för bit - lugnt och fint. Gå inte vidare förrän steg 1 fungerar.

Lycka till!

Där tog du orden ur munnen på mig!;)
Jag har även jag ett vbl som är otroligt het på gröten!
Jag gjorde på detta sätt, gick med henne in i paddocken, inga grejer på och bara släppte henne.
Jag har efter ett tag ställt mig i mitten och kunna få igång en liten join up...
Idag fungerar det hur bra som helst!:banana:
 
Sv: Strirrig i padocken! (Gratis häst, skall man chansa?)

Är fortfarande väl medveten om att det kostar pengar att ha häst...
Hade jag inte trott på hästen så hade jag inte tagit hem den. Spelar ingen roll att den är gratis. Hade kunnat betala för den om den kommer funka i padocken i framtiden.
Den är gratis för att man får inte nå för en häst som gått på travet & en häst som bara är skogs riden... Finns många som sätter ut skogshäst till över pris & då ville hellre ägaren hitta ett bra hem i stället för att försöka sälja & sen inte bli av men den... Alla tänker inte bara på pengar utan vill att hästan skall hamna till ett bra hem.
Det är inge fel på hästen, han är bara inte skolad!
Finns många riktiga "ridhästar" som heller inte är skolade men som folk är mera positiva till. Hade det varit en annan ras & gratis hade folk ännu varit lika negativa då?

Bra skrivet!!!!!!:bow:
Jag önskar dig lycka till, det kommer nog gå hur bra som helst!
 
Sv: Strirrig i padocken! (Gratis häst, skall man chansa?)

Känner du dig osäker så fråga om du får ha han på prov.
Släpp han i padocken släng åt han lite hö och låt han vara där en stund.
vi hadde en travare som va nästan lika dan ett tag ,det tog ca 6månader att få det bättre många hårstrån och tårar men det va han värd.
Om du tar han lycka till och hoppas ni kommer överens och får kul till sammans:)
 
Sv: Strirrig i padocken! (Gratis häst, skall man chansa?)

jag tycker du gjorde helt rätt som tog hem hästen på prov! jag fick oxå ett vbl gratis, hon hade gått som fölsto i tre år och såg inte mycket ut för världen... men efter en sommar med massa mat och lugn träning var hon riktigt fin! :love: det var massa jobb kvar innan hon blivit "riktig" ridhäst, men hon lärde sej snabbt att gå avslappnat och lyssna. jag älskade verkligen den hästen, men tyvärr var jag tvungen att lämna tillbaka henne sen på hösten pga. att min ekonomiska situation förändrades och jag ahde inte råd med två hästar. nu har jag ett vblsto henne köpte jag när hon redan var riden sen många år, men hon var otränad och inga muskler när jag fick henne... nu är hon superfin:):love::d har även haft en tredje travare som sommarhäst för ett antal år sen (innan jag fick egen häst) och vad kan man säga, de är helt enkelt underbara hästar:love: så himla goa och snälla! jag kommer inte tveka att ta mej an fler vbl i framtiden!

stort lycka till med din nya häst!:)
 
Sv: Strirrig i padocken! (Gratis häst, skall man chansa?)

Jo jag har hemma han på prov nu... Red ut idag & han va sååå duktig. Han galoppera, undan gick det men fick iaf upp honom på en rakstäcka dess utom :) På hem vägen har han varit trippig & väldigt het förut, idag så skritta han på lösa tyglar hela tiden & skritta på som bara den men va lugn & trevlig :)
Kul med så många som har skolat om sina travare & lyckats hihi...
Skulle slänga med en bild men uppladdnings sidan verkar inte funka.
 
Sv: Strirrig i padocken! (Gratis häst, skall man chansa?)

Här Kommer 2 bilder på sötisen! :love:

ganbei-542.JPG

ganbei2-997.JPG
 
Sv: Strirrig i padocken! (Gratis häst, skall man chansa?)

Som många skriver, "det finns en anledning till att hästar skänks bort" och det gällde i hög grad min. Jag visste inget alls om henne, en transportör "dumpade" henne här, högdräktig var hon och som det senare visade sig, "folkilsken".:angel:

Jag fick senare veta på omvägar att hon var stallets skräck och inte tillät främmande i boxen bl.a. :devil:

En sån rolig och skojfrisk häst får jag väl aldrig mera tag i misstänker jag för hon är så full i bus fortfarande, 23 år gammal, men hon har liksom jag sinne för sjuk humor. :devil:

Att springa på nån med strukna öron och klappra med tänderna så folk rymmer tycker hon är skitkul, liksom att springandes baklänges jaga folk. :rofl:

Avkastardrottning var hon om nån försökte rida henne men jag rider henne i bara grimma,,,,,,,,alltid, och hon har aldrig försökt få av mig, hon älskar skogspromenader utan några krav, bara få gå och lulla och leta nya vägar. Jag har inga andra krav jag heller så vi är ett perfekt par.

Små barn och små djur älskar hon och dom vill hon gärna adoptera.:p


Man ska lyssna till sin inre intuition, och till vad hästen förmedlar, då blir det bra.
 
Sv: Strirrig i padocken! (Gratis häst, skall man chansa?)

Halloj! Han var verkligen jättefint,och hade ett fint huvud!

Lycka till med honnom!
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 878
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 069
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 610
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 044
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp