Strirrig i padocken! (Gratis häst, skall man chansa?)

Sv: Strirrig i padocken! (Gratis häst, skall man chansa?)

Det är en riktig sötis!
Och ja, jag hade skrivit samma sak oavsett ras. Anledningen är att jag ibland känner det motigt med motivationen och jag har ingen travare. De blir gamla och man ska orka med, men din ögonsten kanske inte är så besvärlig att det krockar med dina ambitioner. Det var helt enkelt inte illa menat, utan ville bara att du skulle tänka över dina valmöjligheter. Det var väl därför du skrev?
Men det är bra att du kan ha den på prov och jag önskar er lycka till!
 
Sv: Strirrig i padocken! (Gratis häst, skall man chansa?)

Nu så hoppas jag dom här syns, dom andra gjorde tydligen inte det :mad:

viewpic.asp

viewpic.asp

verkligen jätte jätte söt :]
 
Sv: Strirrig i padocken! (Gratis häst, skall man chansa?)

Jo han är helt gudomligt söt!!! :love:
Han har bra kropp, grövre modellen & är ca 160+
Jo han har litet & fint huvud, har cob.

När vi red i skogen idag så fick jag ta han på volt i bland för att vänta in hästen bakom, då med lösa tyglar & han lyssnade bra & blev inte stressad av det. När jag prövat det tidigare så blev han lite stressad av det men inte idag, positivt! :)
 
Sv: Strirrig i padocken! (Gratis häst, skall man chansa?)

Håller med om att han är jättefin. :love:
Har också märkt att min kille går lungnare om jag inte håller för hårt i tyglarna, men så fort jag spänner mig (och det är inte lätt att undvika, han tar bautasteg), och då automatiskt tar ett hårdare i tyglarna, så far han iväg som en tok.

men det är bara att jobba på............:)
 
Sv: Strirrig i padocken! (Gratis häst, skall man chansa?)

Såg att du bor på gotland, vart?
Jag bor oxå på ön :)
Vet du inte om det brukar va nå tävlingar för travare här? (Har sett på ridtravar hemsidan att det är många som har dressyr & hopp tävlingar endast för travare... Hade varit kul.
 
Sv: Strirrig i padocken! (Gratis häst, skall man chansa?)

Vilken fin häst hoppas allt går bra nu då!! Är det en synvilla eller har han inte ganska så tjockt framknä på vä fram :confused: Eller det kanske bara ser så ut?

Jaja, fin var han iaf! :)
 
Sv: Strirrig i padocken! (Gratis häst, skall man chansa?)

Han har ganska grova ben & knän, såg konstigt ut på bilden... Men han är inte svullen.

Jo han är jätte fin & trevlig :)
 
Senast ändrad:
Sv: Strirrig i padocken! (Gratis häst, skall man chansa?)

Hoppar in här också, han var verkligen fin och lycka till:)
 
Sv: Strirrig i padocken! (Gratis häst, skall man chansa?)

Ohhh, han var ju jätte vacker!!!!
Hoppas allt kommer att ordna sig för er!!:)
 
Sv: Strirrig i padocken! (Gratis häst, skall man chansa?)

Har kommit lite mera underfund med denna kille, han blir inte strirrig utan väldigt het! Igår när vi skulle skritta ut & svängde ut på rakan så gick han på tvären, trippa, gjorde små hopp som galopp fattning. Sen när vi svängde in på mindre väg så slöt han... Skritta på som en tok bara.
Idag så var det snö storm när jag skulle rida så det fick bara bli en snabbis i padocken, han skritta med lösa tyglar. Tänkte testa att trava, han trava på & blev het på gröten för på kortsidorna så försökte han fatta galopp & trippa. Sen bytte jag varv & då blev traven på ena lång sidan hemåt mot stallet, dååå på tvären, takta, ostyrbar, försök till galopp. Sen va det bara att skritta...
Han blir så het att han inte riktigt vet hur han skall bete sig, han VILL så mycket mera än vad han får.
För kortar man tygeln så förknippar han det med att springa & då blir han bara trippig.
Tänkte att man får kanske gå över lite bomar så han får tänka på nå annat, kanske trava på lång sidorna, inte trava på hemåt långsidan, kanske longera innan...
Någon annan som har nå förlag?
 
Sv: Strirrig i padocken! (Gratis häst, skall man chansa?)

Jag tror att det kommer att gå över. Ta ut hästen lite varje dag. Hitta på roliga saker i padocken och ta med lite morötter. :) Då glömmer han nog av att stirra upp sig till slut!
 
Sv: Strirrig i padocken! (Gratis häst, skall man chansa?)

Visst bor jag på Gotland!!:) Närmare bestämt i Katth-vik. Var bor du?Om det finns några tävlingar för ridtravare vet jag inte.
Jag håller på med western men jag tror att varken jag eller killen riktigt är mogna för tävling ännu(han fixar inte galoppen ännu) om vi någonsin blir det.
Jag brukar behöva longera av honom innan man hoppar upp, han behöver mycke variation på banan, kan inte hålla på med samma övning en längre tid.
En grej vi brukar göra; börja på en stor volt i några varv, lägg sen i de diagonala hörnorna volter in i volten. rid så ett par varv , sen lägger du till volter utåt i de andra diagonala hörnen. Det brukar få min kille lite lugnare och så får han något att tänka på. :)
 
Sv: Strirrig i padocken! (Gratis häst, skall man chansa?)

Hej!
Jag har möjligheten att få ett vbl valack på 10år.
Han är super snäll att rida i skogen, han är orädd & går fram över allt... Jätte snäll att sköta, står som ett ljus på gången & bara älskar att få komma ut!
Dock på hem vägen i skogen så börjar han takta & trippa & dra lite med huvudet & vill hem NU!
Han är otränad idags läget. Jag har bara ridit honom ca 4ggr.
Hur kan man hjälpa honom att slappna av på vägen hem?
Jag hoppade av & ledde honom hem en gång & då vart han lugn.
När vi skulle testa padocken första gången blev han som förbytt!
Han blev tittig & trippade bara runt & blev svår styrd...
Då tog jag kontakt med förra ägaren som haft honom på travet.
Hon sade att han alltid varit strirrig när hon skulle rida på volt & att han var en mycket pigg häst i övrigt.
Jag vet inte hur jag skall göra, antingen ta honom el inte!
Hur kan man träna bort stirret i padocken? Longera, tömköra, löshoppa i padocken är ju en sak så att han får vänja sig vid den men några mera tips tack??
Sen har vi en stor hage där vi brukar rida när det är torrt ute, då kan man rida han på hela hagen & vänja han vid att gå på stora voltar... El vad tror ni?
Men grejen är ju skall man våga chansa & ta honom & hoppas att han går att träna & få lugnare! Jag vill så gärna tro att han skall bli bättre, men tänk om inte.
Vad hade ni gjort??
Väldigt tackasm för svar!

Hae med ett vbl som tripar på vägen hem men har blivit bätre.. Tålamod o förhålningar.. Inte alla men endel brukar låta sina hästar trva på lite fortare hem vid trav träning.. Kan va så att de brukar ju gå lite undan dok inte för fort när man voltar i starten på travet kan va de som gör han sträsad när man ska träna han på volten.. Mitt vbl är sån i allafal.. ta o gå med han i padoken ha tålamod jag btror de kommer gå över med tiden.. Låter som en bra i de.. Börja störe o gör mindre lär han att han behöver inte ha så brotom... jag hade nog tagit han som sakt han kommer från travet o är därifrån van vid ett högt tempo men med träning så tror jag att de kan gå bort.. Bar man är lungn o har tålamod
 
Sv: Strirrig i padocken! (Gratis häst, skall man chansa?)

Din nya fina häst är kanske inte så mycket riden.. Han kanske inte riktigt hittat balansen med ryttare ännu och då kan de lätt vilja rinna iväg lite på volter och så, dessutom är det väl inget ovanligt att hästar som kommer från travet är ganska heta från början, men de brukar lugna ner sig.

Jag skulle ha lunkat runt i skogen en del gärna på långa tyglar (om det går) i lite ojämn terräng eller i snö, då brukar de börja hitta balansen, sen är det bara att jobba vidare med voltarbete och så i paddock.
Travhästar har ofta lärt sig att hänga på bettet lite istället för att hitta balansen och det brukar man lättast få bort genom att ge dem helt lösa tyglar (om det går) då tar man helt bort det "tredje benet" (bettet) som de stödjer sig på och då måste de hitta balansen.

Fast alla hästar är ju individer så det är svårt att ge råd, jag red en travare till och från och hon kändes som hon skulle snubbla över sina egna fötter hela tiden när man red i, utförsbackar var det skitläskigt att rida henne, men så fort hon gick i form fick hon ett helt annorlunda rörelsemönster och helt plötsligt kunde hon faktiskt mäta sig med halvblod, hon fixade till och med galoppombyten och gick i alla tempon i alla gångarter. Dessutom slappnade hon av och fick ett lagom stöd på bettet istället för att antingen köra upp huvudet och släppa det helt eller också hänga sig på bettet och ha dragkamp med ryttaren...
 
Sv: Strirrig i padocken! (Gratis häst, skall man chansa?)

Denna pojken kom ifrån travet 2006 & då hamnade han hos en yngre tjej som red mest i skogen som jag förstått, sen inte haft tid så då har han fått stått...
Har haft kontakt med ägaren som hade honom på travet, hon rid tränar sina travare så han är mycket riden. Hon har varit i padock med honom, hon sade att han alltid varit väldigt het & blev alltid lite stirrigare i padocken.

Igår skrittade min syster honom i padocken, han flyttade för vikter & gjorde ett par serpentiner & gjorde halv haltar, voltar osv.
 
Sv: Strirrig i padocken! (Gratis häst, skall man chansa?)

Lite update...
Idag så red vi ut & han var pigg & vill galoppera i stället för att trava. I traven så gjorde han små galoppfattnings hopp hehe fast han fick inte galoppera. Det var så himla kallt så vi vände hem i stället för att rida runt. Jag blev så förvånad, han skritta normalt hela tiden hem. Jag hade dessutom inte lösa tyglar, kunde korta upp dom så att han skritta lite saktare.
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 878
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 070
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 610
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 044
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp