Bukefalos 28 år!

Strö i uteboxar

Tagliabue

Trådstartare
Vi har ett problem med våra uteboxar, de blir så fruktansvärt tungmockade! I botten är det typ jord/mark/grus blandat med lite större stenar, alltså inga bjässar men inte små som grus. Hur som haver, ovanpå detta har vi spånet, saken är den att det blir jätte tungt att mocka, greparna går sönder och använder du en halmgrep så blir ryggen pajj efter några boxar.

Det blir även som lite backigt i boxarna, en del skrapar vid utgången, andra rör runt höet och bäddar själv som dessa vill ha de, och det blir gräsligt att mocka sedan .. hö blir nerpackat under spån, och allt som hästarna gör sig av med under kvällen :D

De har lagomt med spån i boxarna, och får lagomt med hö. Hur ska vi bära oss åt för att hästarna ska ha så lättmockade boxar? Annat strö? Annan grund i botten? Ska även tillägga att dessa hästar ska stå i dessa boxar under vintertid.

Jag funderade ett tag på om man kunde ha spån som är precis som sand, de rinner rakt igenom, ja kommer inte ihåg vad det heter :P Men på vintern lär detta strö frysa till is.
 
Sv: Strö i uteboxar

Halm är nog bättre än spån i den typen av boxar med jordgolv. Jag förstår det som att du inte har gjutet golv?

Jag har en liten ligghall med liknande golv. Jag halmar rejält så att det blir en tjock bädd, fyller sedan på efter hand. River aldrig i bädden, utan tar bara ut de högar som blir. Det håller sig jättefint och hästarna tycker mycket om att gå in och sova på halmen.
 
Sv: Strö i uteboxar

Jag har grus/sandbädd i min ligghall och halm ovanpå. Tycker det är jättelätt att mocka faktiskt. Men gruset måste packas ordentligt till en hård yta. Så jag skulle pröva att fylla med sand/finkornigt grus, försöka packa/stampa det så mycket det bara går och så det blir så jämt som möjligt. Eventuellt vattna lite kanske och så packa ännu mera. Sen är det nog bäst med halm som strö.
 
Sv: Strö i uteboxar

Halm är nog bättre än spån i den typen av boxar med jordgolv. Jag förstår det som att du inte har gjutet golv?

Jag har en liten ligghall med liknande golv. Jag halmar rejält så att det blir en tjock bädd, fyller sedan på efter hand. River aldrig i bädden, utan tar bara ut de högar som blir. Det håller sig jättefint och hästarna tycker mycket om att gå in och sova på halmen.

Precis, inget gjutet golv, kisset rinner rakt igenom men spånet blir ju ändå smutsigt.

Kanske skulle fungera med de, men blir det inte fruktansvärt tungt att mocka ur boxarna sedan när det är dags för de?
 
Sv: Strö i uteboxar

Jag har grus/sandbädd i min ligghall och halm ovanpå. Tycker det är jättelätt att mocka faktiskt. Men gruset måste packas ordentligt till en hård yta. Så jag skulle pröva att fylla med sand/finkornigt grus, försöka packa/stampa det så mycket det bara går och så det blir så jämt som möjligt. Eventuellt vattna lite kanske och så packa ännu mera. Sen är det nog bäst med halm som strö.

Det kanske vore något, det vi har i botten på våra boxar är inte hårdpackat utan bara ditlagt liksom.

Tack för tipset! :)
 
Sv: Strö i uteboxar

tyvärr kanske de gräver ändå...
tingmockat blir det ju helt klart. De flesta som har ligghall med permanentbädd kommer nog till med traktor.
Men om man inte måste mocka ur alla boxar samma dag så fungerar det säkert.

Har du möjlighet så låt det torka till lite innan ;) Då blir det inte så tungt..
 
Sv: Strö i uteboxar

Vår ligghall är precis som din med jord/mark/grus och stenar och vi har bara halm.
Tycker du det är tungmockat så vänta tills bajset torkat, då är det lättare att mocka.
I regel stampar pållarna ner det så jag lägger bara på mer halm ovanpå. det funkar bra!
 
Sv: Strö i uteboxar

Har du ekonomin till det så lägg in gummigolv! Sånt där "klickglv" som man kan köpa till "inneboxar". Borde ju funka?
Själv har jag ligghall med grusbotten. Jag har prövat både torv, spån och halm... Torven blev som gröt, spånet kunde jag inte förvara som gödsel och halmen gjorde dels att hästarna inte gick ut (Matvraken jublade åt knäppa matte som fyllt boxen med MAT!!!) dels så luktade det så förfärligt samtidigt som det var tungmockat och det tar sån tid att bränna på stacken.

Jag har snöat in på Halmpellets! Hur bra som helst där ute på gruset! Det går åt en hel del i början men sen minskar förbrukningen när bädden väl är där. Lätt som en plätt att mocka, bränner bra i gödselstacken. Jag hade t.o.m. översvämmning i ligghallen tidigt i våras efter snösmältningen-hela boxen simmade... Tro det eller ej men bädden torkade upp hur fint som helst o det blev inte äckligt! Den bädden ligger fortfarande inne...
(halmpellets får när det smulats sönder samma pulveriserade form som pulverspån men dammar inte så mycket).
matstro_31341452.jpg
 
Sv: Strö i uteboxar

tyvärr kanske de gräver ändå...
tingmockat blir det ju helt klart. De flesta som har ligghall med permanentbädd kommer nog till med traktor.
Men om man inte måste mocka ur alla boxar samma dag så fungerar det säkert.

Har du möjlighet så låt det torka till lite innan ;) Då blir det inte så tungt..

Det där med att mocka ur dom blir väl lite olika, beroende på hur snabbt dom skitar ner hela boxen kanske? :P

Jo traktor och även ligghall har vi på lösdriften .. men traktorn får tyvärr inte plats inne i boxarna, så de blir mockning av oss vanliga människor då :P
 
Sv: Strö i uteboxar

Vår ligghall är precis som din med jord/mark/grus och stenar och vi har bara halm.
Tycker du det är tungmockat så vänta tills bajset torkat, då är det lättare att mocka.
I regel stampar pållarna ner det så jag lägger bara på mer halm ovanpå. det funkar bra!

Men vi gör klart stallet innan vi börjar köra hästarna, alltså jag pratar om travhästar som körs på förmiddagen ;)
 
Sv: Strö i uteboxar

Har du ekonomin till det så lägg in gummigolv! Sånt där "klickglv" som man kan köpa till "inneboxar". Borde ju funka?
Själv har jag ligghall med grusbotten. Jag har prövat både torv, spån och halm... Torven blev som gröt, spånet kunde jag inte förvara som gödsel och halmen gjorde dels att hästarna inte gick ut (Matvraken jublade åt knäppa matte som fyllt boxen med MAT!!!) dels så luktade det så förfärligt samtidigt som det var tungmockat och det tar sån tid att bränna på stacken.

Jag har snöat in på Halmpellets! Hur bra som helst där ute på gruset! Det går åt en hel del i början men sen minskar förbrukningen när bädden väl är där. Lätt som en plätt att mocka, bränner bra i gödselstacken. Jag hade t.o.m. översvämmning i ligghallen tidigt i våras efter snösmältningen-hela boxen simmade... Tro det eller ej men bädden torkade upp hur fint som helst o det blev inte äckligt! Den bädden ligger fortfarande inne...
(halmpellets får när det smulats sönder samma pulveriserade form som pulverspån men dammar inte så mycket).
matstro_31341452.jpg

Det är inte jag som håller i plånboken utan det är han jag jobbar åt ;) Vi funderade på gummimattor, men då kom vi fram till att grepen skulle köras fast på mattan och det skulle även då bli tungmockat.

Dock har jag ju inte tänkt på den där pelletsen, en häst i mitt privatstall har sådan pellets ch det verkar helt överlägset, är superlätt att mocka :D Men hur blir detta på vintern? Dessa hästar kommer stå i uteboxarna på vintern med .. funderar på om kisset fryser osv?
 
Sv: Strö i uteboxar

Men kan slamma golvet med cement. inte lika dyrt som ett gjuta riktig platta men kan mycket väl hålla många år. Då tar man bort allt strö och sedan jämnar man ut golvet och doserar det så att urinen rinner dit man vill. Sedan så tar man cement och lägger på kanske 5-6 cm tjockt och låter det härda. Glöm inte att kratta ytan med en kratta precis innan det har härdat fullt ut så att ytan blir lite uppruggad och därmed halkfri.
 
Sv: Strö i uteboxar

Vi väntar till sommaren innan vi mockar ut. Förra året lät jag det som brännt ligga kvar i botten och sen fyllde jag på ny halm i tjockt lager till vintern igen. Tycker inte det är tyngre än att mocka ur en permanentbädd i stallet. Jag kör fram traktorn och fyller skopan. Men visst lite fysiskt arbete är det ju att mocka ut en bädd...
 
Sv: Strö i uteboxar

KL


Något annat än permanentbädd skulle inte jag vilja ha i uteboxar - en permanentbädd som bränner isolerar ju och avger värme. Jag skulle inte heller lägga pengar på att gjuta något golv - det är väl synd att göra så att urinen stannar kvar?!

Vi har halmbädd i vår lösdrift och det är vi jättenöjda med! Strör man ordentligt och plockar högarna (inget annat) så är den alltid torr och ren och fräsch. Vi lyfter upp högarna med spångrep. Vid utmockning har vi halmgrep.

Billig är den också! När man väl har strött upp så går det inte så himla många halmbalar under en vintervecka. Jag har förresten haft praktik i ett travstall där det ingick 1 bal/utebox och dag - det blev faktiskt för mycket halm! Det är ju rätt så stor prisskillnad med kanske 4 småbalar halm/vecka än 1-2 spånbalar, inte minst om man har många hästar...

Vi har ingen möjlighet till traktorutmockning, men så himla slitigt har vi faktiskt inte tyckt att det har varit att mocka ur en ett år gammal bädd efter tre hästar. Vi brukar dock några ggr per år fläckvis ta undan det torra ytlaget och lyfta bort några lager av det skitiga för att inte få en så hög bädd. Ner till botten tar vi oss bara vid den riktig utmockningen.

Har testat att ha permanentbädd med spån också (i box), men föredrar halmen.
 
Sv: Strö i uteboxar

*Kl
Även torv funkar som permanentbädd i utebox. Nu var min häst iof rättså lättmockad men hos honom var det superlätt att mocka ur bädden. Bara tog ut det blöta som "kom upp" om det kom något och så högarna varje dag. När det var dags att tömma (efter ett år) tog man skyfflen och började i ens änden. Rättså tungt men gör man det när hästarna är på bete kan man ju ta lite i taget...
 
Sv: Strö i uteboxar

De uteboxar jag har erfarenhet av har alla varit strödda med spån o det har varit lättmockat. Då har det iofs funnits möjlighet att flytta in de som ev grävt upp botten på stall, vilket såklart är en stor skillnad.

*kl* Planerar nu att bygga 3 uteboxar då stallet blivit för litet. Vad gäller då, får man ha jordgolv hur som helst eller krävs speciella tillstånd? Tänker på detta med krav på gödselplatta för att skydda grundvatten t ex. Någon som vet?
 
Sv: Strö i uteboxar

Tack för tipsen alla! Ska fundera lite på detta, det är ju trots allt inte mina hästar och mina boxar, utan chefens. Hur som helst så är boxarna relativt lättmockade nu då vi bara tar bort det översta och riktigt skitiga då .. :)
 
Sv: Strö i uteboxar

JAg hade släta gummimattor i mina uteboxar. Minns tyvärr inte var jag köpte dessa men de var inte dyra alls. De var iaf 1 cm tjocka och 1 m breda och levererades i rullar på 10 meter. 3 rader matta i varje box blev perfekt. Mattorna låg stilla och det var tom lättare att mocka än vid betonggolv. Under mattorna var det sandbädd.
 
Sv: Strö i uteboxar

Har uteboxar med grus botten. Lägger in massa spån och gör bädd, mockar bara ut bajs och det som är vått överst. Det är bara i början som det går åt en massa spån balar för att fylla upp, sedan har det räckt med en i veckan. Har funkat jätte bra i flera år.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 307
Senast: Angel
·
Anläggning Hej! Skulle vilja ha tips på smarta lösningar från er med utebox, som har underlättat den dagliga skötseln för er. Vi har två uteboxar...
Svar
6
· Visningar
2 562
Senast: Buck
·
Anläggning Har hästarna (shettis och d-ponny) hemma sommartid då jag fått arrendera 1ha mark av grannen. Det funkar ju bra när vädret är skapligt...
Svar
15
· Visningar
2 392
Senast: Cilva
·
Hästmänniskan Åh, jag är så förvrid just nu så jag vet inte vad jag ska göra. Det ska ju vara roligt att åka till stallet, men med den känsla jag har...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 025
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp