Bukefalos 28 år!

strömlös hage, hjälp!?

S

__Stilett__

Har ni tips på hur man får strömmen till att leda nu när det är så mycket snö?
Har slått av snö, försökt få på strömmen ordentligt (även enbart i översta tråden) och så har jag kletar på "anti bit" på trästolparna då dom uppenbarligen är inbjudande att bita på nu när strömmen leder dåligt.
Min 1 åring har nu lärt sig att det är bara att knalla ut! Idag va han lös på vägen trots ihärdiga försökt att få strömmen att leda. Han har MKT respekt för tråden så fort det är ström men märker direkt om det inte leder.

TIPS!!!!!??? vad gör man för att strömmen ska fungera!!?

Det är hur mkt snö som helst ute och mer kommer det i skrivande stund :-/
 
Sv: strömlös hage, hjälp!?

För mig har det funkat att göra en variant av Polarbandet, som jag läste om här på Buke faktiskt. Dvs använda en tråd som plus- och en tråd som minuspol frö jordning. Att försöka få bra jordning här, denna årstid, är väldigt svårt.
 
Sv: strömlös hage, hjälp!?

ska be sambon kika på det...det är han som gjort hagen.
Jag trodde det skulle bli finemang med tanke på att han är utbildad elektriker...nåväl...:D
 
Sv: strömlös hage, hjälp!?

Bekymret är ju att hästarna inte jordar när det är mycket snö, oavsett hur bra kräm man har i staketet. Jag tror på Modetts variant!
 
Sv: strömlös hage, hjälp!?

Det ska finnas en nyligt kommen "isolator" som man kan fästa båda trådarna i. Den håller trådarna på några cm avstånd från varandra och ger hästen ström när den får kontakt med båda.
Jag kommer bara inte ihåg var jag har sett den.
Någon som vet vad jag menar ?
 
Sv: strömlös hage, hjälp!?

jag såg en annons på det för ca 1 månad sen men minns inget mer heller...
 
Sv: strömlös hage, hjälp!?

som sagt, du kan ha all el i tråden du vill i alla denna snö, hästarna jordar i vilket fall inte och då blir stöm ledningen bristfällig. så innan man investerar i en massa dyra lösningar så kanske man ska ta denna faktor i beräkning.....
 
Sv: strömlös hage, hjälp!?

Är det inte bra att även DU lär dig hur elstängsel fungerar ?? Menar så här, om sambon nu inte alltid är tillgänglig, skulle det inte kännas fin fint att veta hur man gör då ?

En vinterjordning är inget komplicerat alls. Man jordar som vanligt, men drar jordtråden runt alla stoplar i stället och aktar sig för att vidröra de andra trådarna. Det behövs inga isolatorer för denna vinterjordning.
 
Sv: strömlös hage, hjälp!?

Jag har en sorts isolatorer som har plats för två trådar med några cm avstånd - passar finemang för den typen av dragning :laugh: Minns inte vilket märke det är, ska försöka komma ihåg att kolla när jag kommer hem.

Visserligen så gör ju gravitationen alltid sitt och även om trådar sträcks åt bra så blir det lite "hängmatte-effekt" efter en stund. Men har bara behövt spänna åt en tråd litegrann på ca 3 veckor, så det är klart godkänt enligt mig.
 
Senast ändrad:
Sv: strömlös hage, hjälp!?

Fast det är väl en onödig investering då en jordtråd inte behöver isolatorer. Man virar jordtråden runt stolpen bara.
 
Sv: strömlös hage, hjälp!?

Jovisst, kan man också göra. Fast hur funkar det om man har metallstolpar? Själv har jag metall i hörnen och vid grindarna, och upplevde att strömstyrkan blev mycket sämre när jordtråden kom i kontakt med dem. Genast märkbart mer power när kontakten bröts.

Sen följde mina isolatorer med gården vi köpte, så för mig är de ingen direkt investering. Tänkte tipsa dem som ändå vill investera, fast inte kom jag ihåg att kolla igårkväll.. :o
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 267
Senast: inverterad
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 490
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 058
Senast: MiaMia
·
R
Kropp & Själ Min mamma och jag vill vandra en bit av caminon i maj nästa år och jag skulle jättegärna vilja läsa om andras erfarenheter! Jag hittade...
Svar
2
· Visningar
510
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp