Bukefalos 28 år!

Strunta i ärevarv?

break_a_leg

Trådstartare
Jag ögnade igenom nya Ridsport som hastigast där det bla var en artikel om hingstar som tävlas av barn. En av mammorna tycker att man ska strunta i ärevarvet om det känns riskabelt, och att det är bättre att en vuxen leder ut hästen innan ärevarvet.

En sund tanke tycker jag, och kanske är att tänka på inte bara för de som rider hingstar? Hur många ärevarv har man inte sett som hade kunnat sluta i katastrof?
 
Sv: Strunta i ärevarv?

Jag tycker man kan ta bort ärevarv helt och hållet.
 
Sv: Strunta i ärevarv?

Jag tycker att de som inte kan kontrollera sina hästar under ärevarv kan skippa det, övriga som har koll kan rida ärevarv! Kul tycker iaf jag! :)
 
Sv: Strunta i ärevarv?

De flesta som har hästar som blir totalt fnoskiga på ett ärevarv brukar ha vett att avlägsna sig från banan, så gjorde jag bla själv på en tävling när jag red en polares häst, men att skippa helt och hållet tycker jag är att "överdriva".
 
Sv: Strunta i ärevarv?

Absolut en sund tanke och speciellt när det gäller barn.
 
Sv: Strunta i ärevarv?

Jag menade inte att strunta i det helt och hållet, utan mer att de som har mer "svårkontrollerade" hästar låter bli. En del verkar ju inte ha den insikten (gäller både barn o vuxna)
 
Sv: Strunta i ärevarv?

Var i ridsport hittar du den artikeln? Jag har bläddrat fram och tillbaka utan att hitta den. Hjälp!
 
Sv: Strunta i ärevarv?

Vet inte hur man skulle kunna hindra "de som inte har insikten" att låta bli ärevarvet fast de borde, antingen så får man ha det som idag och hoppas på att folk har vett (ja, jag vet att det är alldeles för optimistikst) att gå ut utan att rida ärevarv om de inte kan hantera sin häst eller så får man ta bort det helt och hållet, jag ser tyvärr inget mellanting (måhända att jag är fantsilös men har du några bra förslag på hur man skulle hantera det hela??).
 
Sv: Strunta i ärevarv?

Det finns säkert några som helst vill skippa det men har själva inte kommit på möjligheten att gå ut innan. Kanske skulle bli bättre om man la fram det, att man inte behöver!
 
Sv: Strunta i ärevarv?

Sidan 54...Nu var ju det ur ett hingstperspektiv, men jag tycker att man kan applicera säkerhetsaspekten på speciellt barn som tävlar.
 
Sv: Strunta i ärevarv?

Men det finns väl ingenting som säger att man måste rida ärevarv? På lokal och nedåt ska samtliga placerade beredas möjlighet att delta i prisutdelningen. På regional och uppåt kan man ju begära "dispens" från överdomaren.

Nu vill nog varken de i artikeln eller jag ta bort ärevarvet helt och hållet (för det är ju kul för de som kan kontrollera sina hästar). Men kanske fler borde ta till sig tipset att ta emot rosett/pris och sedan välja att gå ut.

Jag har sett de mest kaosartade ärevarv ibland...(från läktaren)
 
Sv: Strunta i ärevarv?

Som vårdnadshavare till minderårig så är du skyldig till "allt som händer"... ang "ditt" ekipage.
Du ska alltså ta beslut ang.ditt barn!

Mina barn har tävlat ett flertal hingstar genom åren, och ju äldre de blev, ju säkrare blev dom i sin "hingstvana"... däremot på deras Bponny hingst hände det att jag ej lät dom deltaga i ärevarav. detta hände oftast i början på betäckningssäsongen, då hans hormoner gick för högtryck....

Oftast upplevde jag det som om andra barn inte insåg hur man rider när en hingst är nära (oftast på framhoppning). Det hände ofta att brunstiga ston vände upp rätt framför honom, så mina barn fick "tvärvända"... eller att de stod utmed staketet och tittade på banan med fina storumpor ut mot spåret....

Alla borde ta hänsyn till en hingst, inte bara de som sitter på hans rygg!

Förresten finns det många andra ponnyekipage som absolut inte har på ett ärevarv att göra!!!
 
Sv: Strunta i ärevarv?

Notorius skrev:
Jag tycker man kan ta bort ärevarv helt och hållet.
varför dåe????????? de e ju kul me ärevarv! :bump: särskilt när man får rida först så man kan gasa lite rejält.... :D
 
Sv: Strunta i ärevarv?

Dispens behöver du från att antingen utebli eller komma till fots på prisutdelingen, att rida ärevarvet för att du sitter till häst är inget måste på någon tävling det är bara att bege sig ut från banan fortast möjligt innan de andra "drar iväg".

Det händer även på internationella tävlingar att en ryttare står över ärevarvet och lämnar banan (dock har jag aldrig det tex en VC vinnare göra det ;) men de som blivit placerade något lägre har lämnat banan utan ärevarv).
 
Sv: Strunta i ärevarv?

Jag tycer inte att man ska ta bort ärevarv som någon tyckte. Däremot så tycker jag att endast de tre kanske 4 första behöver vara med på prisutdelning till häst. Då tar man bort ganska mkt av "orosmomenten". När vi hade regional dressyr tävling förra året så fick de välja själva bara för att vi hade så många startande. Vi ville få bort prisutdelningarna så fort som möjligt. (tillåtelse av överdomare och dömande domare)
Någon skrev om hingstar. När jag var i England och jobbade så hade vi med nån hingst på tävling. I England har de inte nummerlappar som vi har. Men hingstarna har spec brickor som de ska ha i tränset och även speciella band i svansen. På dessa står det BSJA Stallion (har jag för mig). De är blåa röda och vita. Ingen kan ta fel. Kan ju vara en bra grej att ta efter kanske. Då kan ingen komma och säga att de inte visste att det var en hings osv.
 
Lite förvirrad....

break_a_leg skrev:
Sidan 54...Nu var ju det ur ett hingstperspektiv, men jag tycker att man kan applicera säkerhetsaspekten på speciellt barn som tävlar.

Jag har letat och letat i ridsport och näää, hittar inte det. Då gick det upp en :idea: - jag fick inte avelsextra i fredags. Det är ju naturligtvis det numret sid 54 du snackar om!

Återkommer när jag läst det! :angel:

*Det är för övrigt en bekant till mig, Annika, som skulle intervjuas om det här - stämmer det?*
 
Sv: Strunta i ärevarv?

Så gjore jag med min B-ponny när jag tävla just för att han var hingst och så..
 
Sv: Strunta i ärevarv?

break_a_leg skrev:
Jag ögnade igenom nya Ridsport som hastigast där det bla var en artikel om hingstar som tävlas av barn. En av mammorna tycker att man ska strunta i ärevarvet om det känns riskabelt, och att det är bättre att en vuxen leder ut hästen innan ärevarvet.

En sund tanke tycker jag, och kanske är att tänka på inte bara för de som rider hingstar? Hur många ärevarv har man inte sett som hade kunnat sluta i katastrof?

En bra tanke!
Men å andra sidan, vem har sagt att ett ärevarv ska ridas i full fräs, på laddade hästar?! :crazy:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 487
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 406
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
866
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 867
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp