Bukefalos 28 år!

Strunta i ärevarv?

Sv: Strunta i ärevarv?

Cronis skrev:
En bra tanke!
Men å andra sidan, vem har sagt att ett ärevarv ska ridas i full fräs, på laddade hästar?! :crazy:

Nu har jag ingen statistik att presentera, men jag tycker oftare att det är full fräs än i kontrollerad form, speciellt på ponny.
 
Sv: Strunta i ärevarv?

tant agda skrev:
varför dåe????????? de e ju kul me ärevarv! :bump: särskilt när man får rida först så man kan gasa lite rejält.... :D


Varför inte? Den dag jag ska rida ärevarv med min pålla tänker jag försöka smita ut innan, då han sparkas både bak och fram och på ärevarven jag vart med på så verkar ingen veta vad avstånd är. :smirk:
 
Sv: Strunta i ärevarv?

break_a_leg skrev:
Nu har jag ingen statistik att presentera, men jag tycker oftare att det är full fräs än i kontrollerad form, speciellt på ponny.

Ja och det är då det kan hända olyckor.
Varför måste man fräsa iväg i full galopp, när många hästar kan bli istadiga...Det är oansvarigt faktiskt.
En gång va vi å tävlade med unghäst (dessyr) som kom 2:a, det blev ärevarv, å resten av pristagarna svor å fräste för att vi inte ville galoppera...Men vi sa klart å tydligt att "Detta är hans första ärevarv, han är en unghäst" Men det va det inte nån som lyssnade på utan dom skulle bara fräsa.
Vilket resulterade i att häst gjorde en serie spanska hopp, och ryttare föll av.
 
Sv: Strunta i ärevarv?

tant agda skrev:
varför dåe????????? de e ju kul me ärevarv! :bump: särskilt när man får rida först så man kan gasa lite rejält.... :D

Men om man har vunnit så kan man ju rida "normalt" ärevarv.
Sen gasa i showa i sitt egna varv, somman rider själv.
Varför gasa när man har hästar efter sig? Det fattar inte jag.
 
Sv: Strunta i ärevarv?

förstår va du menar....å ja håller i princip me....men många sitter å blåhåller i sina hästar så de går mer uppåt än framåt å de e inte kul å va bakom...........
 
Sv: Strunta i ärevarv?

Asså det där me hingst asså okeej hmm vissa hingstar kanske blir svår kontrollerade då e de Juh OK.. Asså små barn som inte klarar av att rida ett äre varv på en hingst borde inte göra de eftersom det kan vara riskabelt ifall det händer något..
Har sj erfarenheter eftersom jag rider 1 13 årig hingst ( Fd travare) idag + att ja brukar rida en 5 årig trav hingst..
 
Sv: Strunta i ärevarv?

En aspekt till: hopptävlingar har ofta så många starter att tidschemat är jättepressat vilket innebär att man måste börja bygga om banan medans prisutdelningen pågår. Och jag tycker det alltid ser så farligt ut med banpersonal som är på banan pch jobbar samtidigt som ryttarna rider ärevarv. Det är för många saker som pågår samtidigt!

/nocke/
 
Sv: Strunta i ärevarv?

antar att de inte va till mej........

men ja håller me dej
 
Sv: Strunta i ärevarv?

mm de e inte roligt när man går å släpar grejer inne på banan när alla kommer förbi en i full galopp så man nästan blir överriden......fast utomhus brukar de funka bra när de finns mer plats........
 
Sv: Strunta i ärevarv?

Jag är lite kluven till detta med ärevarv, eller prisutdelning till häst över huvud taget.
Man ska ju hedra sponsorn med att prydligt hämta sitt pris, det tycker jag verkligen.
Men samtidigt så är ju vissa hästar långt ifrån lämpliga att ha med på en prisutdelning! :crazy:
Det kan som du säger, vara barn på hingstar, hästar som jagar upp sig när de måste stå stilla under prisutdelningen och då börjar med allt från att stå på bakbenen till att hoppa runt.

Men ngt jag tycker benhårt är att om det är stora klasser, så ska INTE alla in på prisutdelning!
Då är det lämpligt att ta bara ungefär de 10 första, resten hämtar rosett och övrigt i sekretariatet!
För de klubbar som envisas med att dra in sisådär 25 pristagare, och sedan braka igång med ett ärevarv, de tigger ju om att få olyckor! :crazy:

Minns en tävling i en 0,90 clearround. Vilka rider en sådan klass? Antingen ryttare med mindre tävlingsvana eller ryttare med mer vana på unghästar.
Och det var ingen höjdare med 25 pristagare som skulle försöka sig på ett ärevarv den gången, att man kom helskinnad från det, det var ett under! :crazy:
Jag hade känt mig lugnare på en Hubertusjakt... :smirk:
 
Sv: Strunta i ärevarv?

på de flesta (hopp)tävlingar jag varit på har endast de 6 främst placerade fått komma in på prisutdelning
 
Sv: Strunta i ärevarv?

Jag tycker att de e kul med ärovarv... :D
Men om man inte riktigt kan kontrollera sin pålle så tycker jag att man kan stå på två ben istället... ;)
Ha d!
 
Sv: Strunta i ärevarv?

Man behöver ju inte bränna på som en dåre direkt :/
Däremot är det ju kul att få göra ett ärevarv när man har varit så koncentrerad på uppgiften och det nu har gått bra.
Min pålle lärde sig detta efter ett antal unghästtävlingar och visst kröp det i benen ;)

Håller med om att mkt pågår under tiden på hoppningen. Vissa gånger går det ju knappat att komma fram och ändå ska alla rejsa och rida ner personalen! :eek:

Varför inte skynda sig att plocka bort vissa hinder eller bommar och se till att inga fotgängare finns på banan. Helt sjukt när man i vissa fall får börja gå bana under tiden!
 
Sv: Strunta i ärevarv?

Ärevarv och ponnytävlingar är för mig helt vansinnigt, ungarna rider ibland som galningar. Lite trist kanske men varför inte införa så att bara segraren kommer in på banan, resten får hämta pris i sekretariatet, man skulle spara massor med tid.. iaf på ponny, har sett många prisutdelningar och ärevarv då man fått hjärtat i halsgropen :eek:
 
Sv: Strunta i ärevarv?

Jag tycker som du...De senaste åren har jag mestadels sett ponnytävlingar och även om barnen är duktiga ryttare så har de inte så mycket att sätta emot när ponnyerna blir stissiga av uppståndelsen.
 
Sv: Strunta i ärevarv?

Tack och lov är det så på de flesta tävlingar jag är på också.
Och clearroundrosetten delas ut när ekipaget lämnar banan.
Men de som ambitiöst ska ha in alla pristagare, det är ju ofta klubbar som inte arrangerat så många tävlingar.
 
Sv: Strunta i ärevarv?

kopparberg skrev:
Tack och lov är det så på de flesta tävlingar jag är på också.
Och clearroundrosetten delas ut när ekipaget lämnar banan.
Men de som ambitiöst ska ha in alla pristagare, det är ju ofta klubbar som inte arrangerat så många tävlingar.

Precis, vår klubb tar in de sex främsta ovsett om det är 6 eller 40 placerade, övriga får hämta sitt pris i sekretariatet.
 
Sv: Strunta i ärevarv?

jag tycker inte att det ska tas bort (som vissa skriver..)
För jag tycker det är en kul grejj med ärevarv..
Självklart behöver man väl inte gasa på som en idiot, men jag tycker ändå det ska va kvar.
Haha, det är en hmla skillnad nu - från att ha ridit ponnyhoppning, till att rida storhästdressyr.
Blir sån himla skillnad på ärevarven.. kan itne förstå varför.. :angel:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 484
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 397
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
866
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 867
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp