Bukefalos 28 år!

Strunta i ärevarv?

Sv: Strunta i ärevarv?

amen dressyrmänniskor e helt lustiga på prisutdelning och ärevarv....
först sätter man på hästen lindor/skydd och boots runt om å sen sitter man å håller så mycket i den på ärevarvet att den galopperar på stället....så den garanterat trampar sej........
 
Sv: Strunta i ärevarv?

chokladmonster =) skrev:
Jag tycker att de e kul med ärovarv... :D
Men om man inte riktigt kan kontrollera sin pålle så tycker jag att man kan stå på två ben istället... ;)
Ha d!

jo iofs, men ska ALLA göra det då? :smirk:
 
Sv: Strunta i ärevarv?

Haha, de placerade kan springa ärevarv till fots istället :D
 
Sv: Strunta i ärevarv?

:D :D :bow:
Just ärevarv i dressyr är alltid intressanta tycker jag!
För ofta så är ju de hästarna (om det är tal om lite högre klasser) de som är absolut närmast gränsen för okontrollerbar hysteri.

Undrar varför? Egentligen så borde ju de hästarna vara lugnast, för hela tävlingsmomentet dressyr går ju faktiskt ut på att visa att hästen lyssnar på ryttarens signaler i alla lägen.

Förra året på Scandinavium så minns jag när de tre främst placerade dressyrryttarna skulle in och göra ngn kombination av ärevarv och uppvisning.
Amerikanskans häst! :love: :love:
Publiken tjoade, det bullrade och applåderades, musik spelades.
Amerikanska hästen var helt avspänd. Den lyssnade 100% på sin ryttare. Det var en sådan tilltro och vilja att tillgodose sin ryttares önskemål att i allafall jag blev tårögd! :love:
DET är dressyr det anser jag!
De andra två hästarna var på gränsen till att flippa ur, ryttarna fick hålla i sina kandar allt de orkade.
Och där gick den amerikanska hästen mitt i det kaoset, och jobbade lika avspänt som "hemma i paddocken"!
Då blev hoppnissen kopparberg imponerad stort! :bow:
 
Sv: Strunta i ärevarv?

Det vore ngt det! :D
Men i mitt fall så fick i så fall klubben i fråga tillhandahålla syrgas till mig! :o
Jag kan inte springa! Rida, cykla, gå fort osv kan jag i all oändlighet utan att bli värst anfådd. Men springa? Näää... :o
 
Sv: Strunta i ärevarv?

Vi har varit på tävlingar på "låg nivå" där min man blivit ombedd att inte applådera vid prisutdelningen för att nån ponny kunde "få spel"...(dressyr alltså). Vi är ju vana vid att när vårt barn placerar sig så blir hon besviken om inte vi står vid sidan och applåderar och tjoar :o

Men alla hästar är ju olika personligheter, en del tycker nog att prisutdelningar blir "för mycket" på en gång. Vi har två ponnyer med helt olika psyken...
 
Sv: Strunta i ärevarv?

Om jag hade barn och ponnyn var så känslig att den kunde explodera pga applåder på ett ärevarv, då skulle jag som förälder vara MKT ängslig när min unge red...

Men jag håller med om att hästar är olika, och passar mer eller mindre bra på ett ärevarv. Vissa håller ju på att krevera då de tvingas stå still.
Många "storfräsare" med flera hästar brukar ju ta en annan än den placerade in på prisutdelningen har jag sett.
 
Sv: Strunta i ärevarv?

Jag gillar inte prisutdelningar då min häst är allt annan än kul där, står mest på bakbenen och laddar inför ärevarvet som jag ALLTID försöker rida i lugn och samlad galopp, men problemet är när det är någon idiot som segrat och drar iväg i full sken, det är inte kul!! Varför kan inte folk förstå att vitsen med ett ärevarv är inte att visa hur snabbt hästen/ponnyn kan springa!! Borde inte överdomare börja ta tag i det här? det är trots allt en stor säkerhetsrisk med den ständiga slamsridningen!
 
Sv: Strunta i ärevarv?

Jezzie skrev:
Borde inte överdomare börja ta tag i det här? det är trots allt en stor säkerhetsrisk med den ständiga slamsridningen!

Kanske det...Jag tycker att ärevarv är kul om de går i lagomt tempo så att alla ryttare klarar av sina hästar.
 
Sv: Strunta i ärevarv?

Jezzie skrev:
Jag gillar inte prisutdelningar då min häst är allt annan än kul där, står mest på bakbenen och laddar inför ärevarvet som jag ALLTID försöker rida i lugn och samlad galopp, men problemet är när det är någon idiot som segrat och drar iväg i full sken, det är inte kul!!

Men om du inte har kontroll på din häst på ett ärevarv, då tillhör ju du skaran som borde gå till fots på prisutdelning? Om du inte hade problem, så borde det ju inte spela någon roll om de andra galopperar fort? :confused: De som jag tycker kan sitta till häst på prisutdelning är dom som har kontroll på sina hästar, och som ändå har kontroll oavsett vilken fart de andra rider i. Annars skyller man ju alltid på någon annan...
 
Sv: Strunta i ärevarv?

Jag skulle GÄRNA gå till fots men nu för tiden måste man oftast sitta till häst. Det är själva prisutdelningen som är det största problemet, ärevarvet kan jag ta i lugn galopp även om alla andra springer om mig eftersom dom inte kan hålla sina hästar, min häst är inga problem att samla ihop, hon är väldigt lydig, men ett sto med en hel del nerver.
 
Sv: Strunta i ärevarv?

Men varför ber du inte att få komma till fots på prisutdelningen, jag har MYCKET svårt att tänka mig att någon domare skulle neka dig om din häst är en "säkerhetsrisk" för dig eller andra, eller varför lämnar du helt enkelt inte banan innan ärevarvet, du måste inte rida ärevarv.
 
Sv: Strunta i ärevarv?

Min häst har nerverna på utsidan när det finns många andra hästar + att han sparkas. Vem kan jag säga till att jag inte vill rida ärevarv om jag skulle placera mig i ngn tävling?
 
Sv: Strunta i ärevarv?

Ärevarvetet behöver du inte säga till någon, lämna bara banan så fort som möjligt när det är dags för att "fräsa iväg", men om du däremot känner att din häst är för "knäpp" för att även ha med på pristutdelning att du bör komma till fots istället så kontakta överdomaren.
 
Sv: Strunta i ärevarv?

Prisutdelning borde han klara av, får sätta bomull i öronen och på med hans mössa :p
Men ärevarv, det tvivlar jag på att han klarar.
 
Sv: Strunta i ärevarv?

Ärevarvet är ju det roligaste!! Tycker hästen också :D. Han skulle bli helt deprimerad ifall han inte fick skutta runt och visa upp sig för publiken som "självklart" bara applåderar för honom. :smirk:
Jag har tävlat med hingst sen jag var 12 och det har aldrig varit något problem, varken själva tävlingen eller ärevarvet. Nog för att han kan bralla ganska bra men han är alltid kontrollerbar och ingen får för sig att rejsa om i alla fall.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 452
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 312
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
862
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 844
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Virkning, Stickning, Nålbindning. Del 2
  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp