Studera med svår smärta?

Viola81

Trådstartare
Hej!
har någon av er studerat med svår smärta? funkar det?jag är rätt säker att jag inte fixar heltid studier.. nått jag får hjälp med just nu är att arbetsträna för se hur mkt jag fixar att arbeta.. fortfarande i tron att min kropp är som den var innan 2015.....

så studerar du med svår smärta/ har studerat?- hur har det gått? vad har du studerat?
vad jobbar du med ? hur går det?
 
Jag har smärta men inte särskilt svår. Läser farmaceutprogrammet (som på mitt universitet kan läsas på halvfart om så önskas)
Jag har nog inte några erfarenheter som du har nytta av, mer än att jag vill påminna om att det finns möjlighet att få den anpassning man behöver, om man behöver den.
Jag hojtar på @Girasol som jag vet har bättre koll på både plugg med smärta och anpassning.
 
Jag hade läst två år på SU när jag strax före start av femte terminen blev påkörd av en taxi på väg hem från jobbet. Jag gick på inskrivningen och försökte verkligen under hela terminen att klara av det men jag hade så förfärligt svårt att klara av att sitta på föreläsningarna pga värk och alla tabletter jag tog. Ibland på nätterna satt jag och grät i badkaret och min dåvarande sambo brukade smörja in mig med Voltaren för att försöka lindra men det slutade med att jag hoppade av. :(
 
Jag har smärta men inte särskilt svår. Läser farmaceutprogrammet (som på mitt universitet kan läsas på halvfart om så önskas)
Jag har nog inte några erfarenheter som du har nytta av, mer än att jag vill påminna om att det finns möjlighet att få den anpassning man behöver, om man behöver den.
Jag hojtar på @Girasol som jag vet har bättre koll på både plugg med smärta och anpassning.
Tack för ditt svar!
Anpasssning? man kan alltså få studie tempot anpassat? Bara att gå på lektioner 50% för sedan orka plugga sedan hemma, det är min fundering om jag fixar det... kanske? hm...
 
Vilket program funderar du på? Ämnen i humaniora har sällan föreläsningar 8-17 varje dag. Jag gick ekonom hade föreläsning ca 9h per vecka (3h 3dagar i veckan) och sen egenstudier och grupparbeten. Tekniska program som ingenjörer där det förekommer labbar etc så är det ofta heltid i skolan hela veckan nästan.
 
Tack för ditt svar!
Anpasssning? man kan alltså få studie tempot anpassat? Bara att gå på lektioner 50% för sedan orka plugga sedan hemma, det är min fundering om jag fixar det... kanske? hm...
På vilket sätt man kan få anpassning är väldigt individuellt och beror också på vilket program man läser. Studietakten är förmodligen svår att anpassa, för kurserna går ju när de går. Det är i så fall vissa program som går att välja att läsa på halvfart, om det finns en plan för hur man då ska genomföra det.
Det borde finnas en samordnare för detta på universitetet/högskolan, sök på deras webplats.
 
Jag hade läst två år på SU när jag strax före start av femte terminen blev påkörd av en taxi på väg hem från jobbet. Jag gick på inskrivningen och försökte verkligen under hela terminen att klara av det men jag hade så förfärligt svårt att klara av att sitta på föreläsningarna pga värk och alla tabletter jag tog. Ibland på nätterna satt jag och grät i badkaret och min dåvarande sambo brukade smörja in mig med Voltaren för att försöka lindra men det slutade med att jag hoppade av. :(
nä usch och fy :O det är så jag inte vill att det ska bli!! jag funderar på detta med distans, samtidigt så behöver man ju lite lektioner oxå... sedan så hittar jag distans på heltid nån på halvtid men då är det ju verkligen som jag förstår det som * lär dig själv genom läsa i böckerna*
hm hm... har du lyckats studera efter det eller?
 
På vilket sätt man kan få anpassning är väldigt individuellt och beror också på vilket program man läser. Studietakten är förmodligen svår att anpassa, för kurserna går ju när de går. Det är i så fall vissa program som går att välja att läsa på halvfart, om det finns en plan för hur man då ska genomföra det.
Det borde finnas en samordnare för detta på universitetet/högskolan, sök på deras webplats.
Tack för tipset! ska kolla upp lite! jag försökte få fram nått på AMS för förut har de haft studier men det e verkligen inte lätt att få fram saker och ting på deras nya webbplats... :(
 
nä usch och fy :O det är så jag inte vill att det ska bli!! jag funderar på detta med distans, samtidigt så behöver man ju lite lektioner oxå... sedan så hittar jag distans på heltid nån på halvtid men då är det ju verkligen som jag förstår det som * lär dig själv genom läsa i böckerna*
hm hm... har du lyckats studera efter det eller?
När man läser på distans följer man föreläsningar hemifrån, vissa sänds direkt och andra är inspelade.
Skillnaden är att det kräver lite bättre självdisciplin att läsa på distans, om man inte har tider att passa.
 
Jag har smärtproblematik som påverkat mina studier i ett specifikt avseende och för detta har jag fått beviljat anpassning.

Som andra sagt; kontakta det lärosäte där du ska studera. Goggla på ditt lärosäte och "studera med funktionsnedsättning", då bör du hitta rätt. Se gärna till att ha läkarintyg som förklarar din problematik, det kommer göra handläggningen effektivare.
 
Hej!
har någon av er studerat med svår smärta? funkar det?jag är rätt säker att jag inte fixar heltid studier.. nått jag får hjälp med just nu är att arbetsträna för se hur mkt jag fixar att arbeta.. fortfarande i tron att min kropp är som den var innan 2015.....

så studerar du med svår smärta/ har studerat?- hur har det gått? vad har du studerat?
vad jobbar du med ? hur går det?
Ameo hojtade ;)

Du ska ta kontakt med funktionssamordnaren på det lärosäte du studerar vid eller kommer studera vid. De behöver en snsökan och dina behov styrks med ett läkarintyg. I mitt fall räckte det med ett papper där min läkare skrev att jag har en medfödd kronisk bindvävssjukdom som medför extra behov.
Sedan blev jag erbjuden mer anpassni.gar än jag ville ha.
Om studierna går på helfart så gör dem, du kan inte kräva att läsa på annan fart. Men det är helt upp till dig om du väljer läsa på helfart. Jag gjorde det men utgick från att det får ta längre tid om det behövs.en jag hade klasskamrater som bara registrerade sig på kurser, följde dem men skrev tentan på omtentatillfället för att få ett lugnare studietempo då de även använde sommarens uppsamlingstentamen som ett "ordinarie" tillfälle.

Jag fick anpassad stol som vaktmästarna ombesörjde till rätt föreläsningssal, jag fick sista terminen parkeringstillstånd för att få stå på skolans handikapplatser (har inget handikapptillstånd annars) men då var jag bra kass.
Jag fick inläst litteratur samt anteckningshjälp (använde aldrig anteckningshjälpen). Fick tenta i eget varmare rum med vilsäng samt delad tenta och hemtenta förlängd inlämningstid. Observera att det är ingen rättighet gällande delad och förlängd tentamen utan en rekommendation om behovet finns, men där avgör kursansvarige. Min uppfattning är att de vill inte råka hamna i någon form av diskriminering mot funktionsvarierad så oftast tillmötesgår de bra.

Det skiljer en hel del mellan olika lärosäten hur vana de är vid detta.

Har du behov av inläst litteratur så är det gratis men alla böcker finns inte alltid och då måste de läsas in och det kan ta två.månader, därför viktigt att hålla koll på kursplan och kurslitteratur och direkt efterfråga om det saknas. Har inte varit något stort bekymmer alls.

Jag har läst en hel massa (sjuksköterska, arbetsrätt, pa-kurser osv) senast socionomprogrammet 3,5 år på helfart och då med stöd för funktionsnedsättning.

Nu ska jag läsa projektledning på distans och har egentligen bara behov av inläst litteratur, frågan.är om jag hinner få det. Jag har inget giltigt läkarintyg och inte längre någon fast läkare, så antar det kan bli svårt att få. Funktionssamordnaren är på semester till nästa vecka, så får fråga hur vi ska göra eller om mitt gamla intyg finns sparat.

Vad gäller studiestöd från csn så ta kontakt med dem. I vissa fall är det ok med lägre studietaktsresultat utan att straffas ekonomiskt.

Jag valde också bort en del föreläsningar och gick endast på det som var obligatoriskt, jag satsade hellre på genomförd utbildning med betyg G än stressa för VG, det blev en ev bonus. När du har ditt examensbevis så har du och det är få arbetsgivare som djupdyker i själva betygen.

Som min granntant på 90 år brukar säga; det är ingen annanän du som vet hur lång tid något tog, när det väl är klart. Hon är otroligt klok den gumman.

Lycka till!

/Gira
 
nä usch och fy :O det är så jag inte vill att det ska bli!! jag funderar på detta med distans, samtidigt så behöver man ju lite lektioner oxå... sedan så hittar jag distans på heltid nån på halvtid men då är det ju verkligen som jag förstår det som * lär dig själv genom läsa i böckerna*
hm hm... har du lyckats studera efter det eller?
Nej, det tog ett par år innan jag fick rätt hjälp genom den husläkare som jag skaffade då. Han såg direkt hur sned jag var i hela kroppen och han har hjälpt mig massor, till skillnad mot företagshälsovården som skrev ut medel jag inte tålde och som sedan sparkade ut mig med orden att tålde jag inte det här så fanns det inget jag tålde! Jag fick biverkningar som står med i FASS men som enligt den läkaren var påhitt, tills hon slog upp dem själv. :( :banghead:

Pga allt strul jag hade så har jag inte orkat ta upp studierna igen utan jag gick tillbaka till mitt gamla jobb istället. :meh:
 
Vilket program funderar du på? Ämnen i humaniora har sällan föreläsningar 8-17 varje dag. Jag gick ekonom hade föreläsning ca 9h per vecka (3h 3dagar i veckan) och sen egenstudier och grupparbeten. Tekniska program som ingenjörer där det förekommer labbar etc så är det ofta heltid i skolan hela veckan nästan.
min tanke är ekonomi :)
 
Jag har smärtproblematik som påverkat mina studier i ett specifikt avseende och för detta har jag fått beviljat anpassning.

Som andra sagt; kontakta det lärosäte där du ska studera. Goggla på ditt lärosäte och "studera med funktionsnedsättning", då bör du hitta rätt. Se gärna till att ha läkarintyg som förklarar din problematik, det kommer göra handläggningen effektivare.
tusen tack för ditt svar! :D jo läkarintyg har jag massor av, min journal är typ 2 meter hög .. :P
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 987
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 018
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 961
Senast: Badger
·
  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 133

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp