Studera- unik hästmöjlighet

kaninälskare

Trådstartare
Hej!
Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började studierna. Det har varit skönt- både tidsmässigt och ekonomisk, väldigt skönt. Men samtidigt tomt.
Jag har nu fått ett unikt erbjudande på en häst, som jag får ta över tyglarna på gratis av en bekant pga vissa omständigheter. Detta är en häst som skulle kunna ta mig långt inom dressyren som jag alltid drömt att satsa inom, men pengar växer inte på träd och tyvärr ger det ju enklare förutsättningar. Detta är alltså en topphäst i perfekt ålder som tävlat svår dressyr och är röntgad från topp till tå, som jag aldrig hade haft råd att bekosta själv.

Jag vill ju SJÄLVKLART nappa på detta men är samtidigt orolig över att få ihop allt. Har två år kvar på studierna. Jobbar extra redan nu och får ut ca 8.000 i lön utöver csn på 12.000 varje månad. Men med häst försvinner ju lite tid så man kanske inte hinner jobba lika mycket.
Jag har kollat på en stallplats som skulle bli 5000 i månaden- kollektivt men hö och allt sådant ingår samt ridhus finns. Min hyra ligger på 6000 på lägenheten. Utöver detta hovslagare, försäkring, träningar för att kunna satsa. Ja, det är mycket kostnader.

Hur hade ni gjort i denna situation? Detta är en möjlighet jag aldrig kommer att få igen och och en dröm jag alltid haft. Har ni några solskenshistorier där ni pluggar och samtidigt satsat inom ridsporten? Utan support som eget stall, föräldrar som sponsrar osv.
Hade jag jobbat hade jag inte tänkt extra en sekund- men nu när man är halvvägs i studierna känns det tråkigt om jag skulle misslyckas helt på den fronten, men samtidigt är driver i att ens studera just att kunna bekosta allt i hästväg i framtiden, som nu kommit lite tidigare om jag vill.
 
Kan tilläggas att jag vet att man kan göra hästägandet billigt om man vill. Prioritera bort träningar, ridhus, ställa på tex lösdrift och liknande. Men då tryter min motivation istället så det är inte heller ett alternativ.
 
Jag skulle i första hand sätta upp en realistisk budget. Dvs räkna ut månadskostnaden för hovslagare, träningar, tävlingar, drivmedel, försäkring, sparande, eventuella tillskott och kraftfoder. Alla dessa kostnader hade jag sedan avrundat uppåt för att vara säker på att budgeten går ihop. Det finns ingenting värre än att oroa sig över att ekonomin inte går ihop.

När du är säker på att budgeten går ihop skulle jag fokusera på de mer praktiska delarna. Det måste vara hållbart i längden och inte innebära extrem stress.
- Hur lång tid tar det att åka till stallet? Är det med kollektivtrafik, cykel eller bil?
- Hur många stallpass behöver du ta? Fungerar det ihop med jobb och studier?
- Vad händer om du blir sjuk? Hjälps ni åt i stallet eller betalar man en avgift?
- Kunde inte läsa mig till om du har en bil, men hur ska du göra för att ta dig till tävlingar? Ska du låna en transport eller hyra?
- Kommer du orka plugga heltid, jobba deltid och ha häst?
 
Med den inkomsten så skulle du säkert kunna ro runt en "hemmahäst". Stalla upp billigt och nära så det inte blir så dyra pendlingskostnader. Åk inte på träningar och tävlingar.

En stallhyra på 5000kr och kollektivt är på tok för högt för någon som heltidspluggar+jobbar och har en lägenhetshyra på 6k. Hur skulle det gå ihop ens, tids och pengamässigt? Hovis, veterinär, försäkring, utrustning, mineraler, bilkostnader, tränare, tävlingsavgifter, tävlingsutrustning, transporthyra...

Spara alla pengarna du får in på extrajobbet istället så har du råd att köpa en tävlingshäst när du pluggat klart och börjat jobba, och har råd och tid att ro runt ett sånt jätteprojekt.
 
Tack för svar!
Har egen bil och egen transport som tur är.
Jag har nu fått erbjudande att bo i en liten lägenhet som ligger 200m från stallet, för ca 3000kr i månaden, inklusive allt. Där försvinner både pendlingskostnad och även min dyra hyra på lägenhet. Känns lite ljusare nu! + sparar ju tid att inte behöva pendla lika mycket.
 
Med ekonomin så på gränsen: har du en buffert/back up om något skulle skita sig (skada häst/bil, förlorad inkomst, oväntat dyr månad)?
Det har jag! Inga supersummor men tillräckligt för det du nämnde. Skulle det bli så att det blir en oväntad stor veterinär kostnad (det kan ju rinna iväg) så har jag mina föräldrar som ställer upp på den fronten!
 
Jag har två hästar och är student. Jag har två extrajobb för att rådda runt det, men när det blir stora veterinärkostnader behöver (och får) jag hjälp av familjen. Det jag hade funderat på om jag vore du vore
- vad har du för utgifter nu, och hur mycket kan du realistiskt dra ner på dem?
- vad får du för minimiutgifter med hästen, om du inte ska tävla etc? Jag hade kollat en runda till för tycker 5’ låter mycket för kollektivstall. När jag köpte min andra häst flyttade jag båda till lösdrift (vilket jag var totalt emot från början) och sparade både tid, pengar och har nöjdare hästar.
- hur mycket kostar försäkringen för hästen?
- hur mycket tid tar plugget faktiskt i veckan?
- hur mycket tid tar jobbet faktiskt i veckan, och är du garanterad att få jobba ett visst antal timmar? Kommer du ha praktik eller liknande i skolan som gör att du inte kommer jobba?
 
Har nu hittat en billigare stallplats, 3000kr, bara helger delas på hyresgäster. Hö ingår, inte spån. Skrittavstånd till ridhus med tränare.
Det kändes rimligare- istället för 5000 kollektivt..... Mer flexibilitet att jobba kvällar och mornar i veckorna!
 
Hej!
Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började studierna. Det har varit skönt- både tidsmässigt och ekonomisk, väldigt skönt. Men samtidigt tomt.
Jag har nu fått ett unikt erbjudande på en häst, som jag får ta över tyglarna på gratis av en bekant pga vissa omständigheter. Detta är en häst som skulle kunna ta mig långt inom dressyren som jag alltid drömt att satsa inom, men pengar växer inte på träd och tyvärr ger det ju enklare förutsättningar. Detta är alltså en topphäst i perfekt ålder som tävlat svår dressyr och är röntgad från topp till tå, som jag aldrig hade haft råd att bekosta själv.

Jag vill ju SJÄLVKLART nappa på detta men är samtidigt orolig över att få ihop allt. Har två år kvar på studierna. Jobbar extra redan nu och får ut ca 8.000 i lön utöver csn på 12.000 varje månad. Men med häst försvinner ju lite tid så man kanske inte hinner jobba lika mycket.
Jag har kollat på en stallplats som skulle bli 5000 i månaden- kollektivt men hö och allt sådant ingår samt ridhus finns. Min hyra ligger på 6000 på lägenheten. Utöver detta hovslagare, försäkring, träningar för att kunna satsa. Ja, det är mycket kostnader.

Hur hade ni gjort i denna situation? Detta är en möjlighet jag aldrig kommer att få igen och och en dröm jag alltid haft. Har ni några solskenshistorier där ni pluggar och samtidigt satsat inom ridsporten? Utan support som eget stall, föräldrar som sponsrar osv.
Hade jag jobbat hade jag inte tänkt extra en sekund- men nu när man är halvvägs i studierna känns det tråkigt om jag skulle misslyckas helt på den fronten, men samtidigt är driver i att ens studera just att kunna bekosta allt i hästväg i framtiden, som nu kommit lite tidigare om jag vill.
Hö kan bli dyrt i höst eller något billigare än just nu men bra hö kan vara guld värt i höst, vinter detta angående dyra kollektivstallet. Det är riktiga skambud ute nu på hö.
 
Hö kan bli dyrt i höst eller något billigare än just nu men bra hö kan vara guld värt i höst, vinter detta angående dyra kollektivstallet. Det är riktiga skambud ute nu på hö.
Ja det såklart. Detta stall planerade även att höja just pga höpriset och att de behöver köpa in från andra, så man får vara beredd på höjning vart man än står såklart.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 170
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 720
Senast: _Taggis_
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 040
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 850

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp