studera och häst?

Jag går 5e terminen på ssk utbildningen och har haft häst under hela utbildningen. Dock delade jag hästen med min syster fram till förra våren då vi köpte tillbaka en häst vi ägt tidigare i livet och har nu två. Jag bor gratis hemma (betalar dock mat, bensin och sånt). När vi bara hade en häst kände jag att det var lugnt. Jag kunde hoppa stallet ibland när det var mycket eller ville spendera kvällar med kompisarna utan att få småångest för att jag inte varit hos hästen. Att skaffa en till häst skulle jag aldrig gjort om det inte vore för den hästen. Tidsmässigt har det fungerat helt okej! Jag känner att jag hinner både plugga, rida och ha fritid. Däremot har jag också över en timme till skolan och även klasskompisarna. Det är dom jag fått prioritera bort i och med ett till ansvar. Jag kan inte alltid stanna kvar efter skolan och fika, sova spontant över hos någon eller göra nånting annat utan att behöva välja det eller hästarna. Det kan kännas surt i vissa lägen och ångesten har blivit mer när jag väljer en kväll med kompisarna, men nu kommer det bästa: Utan hästarna hade jag inte gått klart skolan, det är dom som ger mig drivkraften, energin och orken till att plugga. Jag älskar att få gå till stallet även om det bara är för att mocka. Min hjärna behöver det.

Så summan av kardemumman, det är både ris och ros med att ha häst och studera samtidigt. Pengamässigt har min syster ibland fått betala mer än mig, för jag vill "leva" också. Kunna gå på bio en kväll om jag vill det eller köpa lunch för att jag inte orkade laga mat. Det har fungerat fram och tillbaka, det har ibland varit väldigt tufft när hästarna både ska ha vinterskor, inköp av mer hö och byte av sadel en och samma måna, men konstigt nog har vi ändå fått ihop det. Jag får även jobba extra ibland.

Jag tycker att du ska börja skolan först och se hur du känner :) jag hade lugnt kunnat skaffa en häst under utbildningen om jag inte redan hade två. Jag hade däremot aldrig klarat det utan min syster :)
 
När jag pluggade (en annan lång utbildning) så höll jag upp med hästeri och ridning. Å andra sidan så levde jag studentliv 150% under den tiden (i Uppsala) och har aldrig haft så kul som jag hade då. Det är en period i livet som aldrig kommer tillbaka och jag utnyttjade det till fullo med engagemang i alltifrån studieråd, till studentorkester och nationsliv. Under den tiden träffade jag otroligt mycket trevliga och fantastiska människor som jag aldrig skulle träffat annars och har idag ett väldigt brett kontaktnät även bland yrken som inte var det jag och mina kursare utbildade oss till.
 
Jag har få föreläsningar och mycket tid som jag får planera själv. Det gör att jag kan ha fler åtaganden i stallet vilket drar ner på kostnaderna! Plus att jag har unghäst, då får hon helt enkelt viloperiod när jag har mycket i skolan. Det funkar super för min del att studera och ha häst :)
 
Jag hade börjat läsa och sedan känt efter när jag vet hur tid och ekonomi ser ut. Samt funderat över prioriteringar, vad man måste ha och vad som kan vänta lite.

För mig hade jag velat ha minst 2 tim, gärna 3 att lägga på hästen dagligen och en budget på minst 4000:-/mån för att känna att det skulle fungera smärtfritt annars innebär det bara stress och att något blir lidande dvs studier, häst eller min hälsa för jag skulle inte fixa heltidsstudier + häst + jobb för att få det att fungera.

Skulle mao inte slita ihjäl mig för det utan hellre vänta isf tills studierna är klara
 
Jag pluggar och har häst samt har 1 h pendlig till universitetet.

Rent ekonomiskt så är det tur att vi är två i hushållet, annars hade det blivit knepigt.
I övrigt: Jag har föreläsningar 2-3 dagar i veckan så hästlivet fungerar ganska bra men jag står i ett väldigt bra stall så jag behöver mest bekymra mig om lunchfodring de dagar jag inte är i skolan. Men precis som @Waikiki skriver: det är skillnad när man kommer upp på universitet. Räkna med 40 h/vecka i studietid och sen är det pendlingen på det. Ta en termin och känn efter. Det kanske finns någon trevlig häst som söker medryttare några dagar i veckan? För helt utan hästlukt kan man ju inte vara! Då är ju livet inte komplett!
 
Jag var student när jag köpte min första häst. Är visserligen inte sjuksköterska så just hur den utbildningen ser ut vet jag inte, men min utbildning (civilingenjör) var ordentligt krävande på många sätt. Även om det var tungt många gånger, främst ekonomiskt, så ångrar jag absolut inte att jag köpte häst då. Hästen var ett otroligt värdefullt andningshål i vardagen, en möjlighet att för en stund glömma alla tentor, labbar , inlämningsuppgifter och annat jobbigt. Hade jag inte köpt häst då hade jag kanske inte köpt häst alls, för vem har sagt att det är lättare att ha häst när man jobbar heltid, eller skaffar familj? "Rätt" tillfälle kanske aldrig kommer?
 
Jag har ju sett en hel drös med studerande med häst genom åren och jag kan ju säga att det är hästen som kommer i sista hand, hundar kompisar gym går före. Sen har de inte tid att ta de fodringar som åligger dem utan det ska tjafsas om det också. Lösdrift är ju så himla fiffigt för då skriver man bara på tavlan att man är borta en vecka och hoppas att vi andra kollar hästen. :(

I mitt fall var det precis tvärt om. Skolan blev lidande eftersom hästen var skadad och alltid kommer i första hand. Hade jag pluggat idag hade jag lämnat bort hästen några år för att kunna koncentrera mig på studierna ordentligt. Mina tankar var mest hela tiden hos hästen och det är inte en bra plats när man borde plugga...

/L
 
Jag skulle säga att det handlar om prioriteringar.
Vill du ha häst så går det.

Jag pluggade, delar av utbildningen på 150%, jobbade mellan 50-100% de åren, tränade 1-2 pass nästan varje dag och hade häst. Men det var det jag gjorde och jag hade inte velat göra det annorlunda efteråt. Visst var det stressigt i perioder med t.ex. mycket i skolan, praktik på annan ort och jag blev allvarligt sjuk en period men det löste sig.

För mig har det varit viktigt med min stallplats där allt går att ordna. Vi har lösdrift där det är så att den som sköter mat, vatten och mockning också SKA visitera allas hästar. Man ska vara trygg med att vara borta från stallet längre perioder. Så varken sjukdom eller flera veckors praktik var något hinder.
 
Hej alla läsare!
Jag vill ha lite åsikter och erfarenheter om att studera och äga häst. Tar studenten den 6e juni och min foderhäst som jag haft åker på lördag (7/3-15) pga förtidig försäljning. Ska studera till sjuksköterska och kommer ev pendla 1h varje dag till skolan. Hjälp mig nu att leda in mig på rätt spår. Ska man skaffa häst och studera samtidigt? Jag tror det är mycket jobb och vill inte ta vatten över huvudet. Hade varit kul att höra från en utbildad sjuksköterska vad du anser är bäst?
Mvh!
Hej! Jag har funderat på samma grej. Jag studerar till sjuksköterska men jag kommer köpa mig en häst i slutet av utbildningen eller egentligen efter utbildningen när jag har råd. Går termin 2 och snart termin 3. Jag tar inga studielån utan jobbar och bor tsm med min sambo och vi betalar halva hyran var. pengarna räcker men min tid går till gymmet och studier när det väl är studier. Jag har börjat rida en gång i veckan på en ridskola för att friska upp minnet till hästköpet.. Jag tror du klarar det om du vill ha. men jag vet att termin 3 och 4 ska vara intensiva i några veckor precis som termin 1 var. Nu har ju dock utbildningen ändrats för dom som började efter mig.
 
I mitt fall var det precis tvärt om. Skolan blev lidande eftersom hästen var skadad och alltid kommer i första hand. Hade jag pluggat idag hade jag lämnat bort hästen några år för att kunna koncentrera mig på studierna ordentligt. Mina tankar var mest hela tiden hos hästen och det är inte en bra plats när man borde plugga...

/L

Samma här....
 
I mitt fall var det precis tvärt om. Skolan blev lidande eftersom hästen var skadad och alltid kommer i första hand. Hade jag pluggat idag hade jag lämnat bort hästen några år för att kunna koncentrera mig på studierna ordentligt. Mina tankar var mest hela tiden hos hästen och det är inte en bra plats när man borde plugga...

/L

Så olika det kan vara, jag tycker precis tvärtom. Inget är ju så förlåtande för djurägare som studier, det är efter examen det blir trassligt när man svarar inför andra än sig själv och inte kan stanna hemma, måste åka på tjänsteresor trots kolikhäst osv.

Studietiden med häst var rena drömmen, trots att jag jobbade parallellt hela tiden. Underbar frihet! Nu för tiden är det bara att hoppas på att inget allvarligt händer när jag har en huvudförhandling inplanerad på annan ort, och vackert gilla läget efter natt med buköppning och stå och hålla utbildning framför en massa människor med telefonen på ljudlöst i fickan på kostymen.

Ack ljuva studietid, med fritid i överflöd.
 
Det beror nog helt på skola och utbildning.

Jag var tvungen att lämna kolikhästen till sambon för att inte få underkänt i en kurs pga tenta samma dag som häst behagade få magvärk.

Vi pluggade halvdagar och hade grupparbeten andra halvan av dagarna, dvs mycket lite frihet och långa dagar i skolan. När vi inte hade grupparbete var jag hos hästen och missade rätt mycket. Att hinna jobba också var det inte tal om!

Nu när jag jobbar kan jag utan problem ringa på kvällen innan eller samma morgon om hästen blir akut sjuk. När fröken häst bestämde sig för att hänga grovtarmen på njur-mjältbandet och fick åka akut till klinik på kvällen var det bara att skicka ett mess och förklara situationen och vara ledig dagen efter. No problems! Haft samma på andra arbetsplatser.

/Lavinia

Så olika det kan vara, jag tycker precis tvärtom. Inget är ju så förlåtande för djurägare som studier, det är efter examen det blir trassligt när man svarar inför andra än sig själv och inte kan stanna hemma, måste åka på tjänsteresor trots kolikhäst osv.

Studietiden med häst var rena drömmen, trots att jag jobbade parallellt hela tiden. Underbar frihet! Nu för tiden är det bara att hoppas på att inget allvarligt händer när jag har en huvudförhandling inplanerad på annan ort, och vackert gilla läget efter natt med buköppning och stå och hålla utbildning framför en massa människor med telefonen på ljudlöst i fickan på kostymen.

Ack ljuva studietid, med fritid i överflöd.
 
Det beror nog helt på skola och utbildning.

Jag var tvungen att lämna kolikhästen till sambon för att inte få underkänt i en kurs pga tenta samma dag som häst behagade få magvärk.

Vi pluggade halvdagar och hade grupparbeten andra halvan av dagarna, dvs mycket lite frihet och långa dagar i skolan. När vi inte hade grupparbete var jag hos hästen och missade rätt mycket. Att hinna jobba också var det inte tal om!

Nu när jag jobbar kan jag utan problem ringa på kvällen innan eller samma morgon om hästen blir akut sjuk. När fröken häst bestämde sig för att hänga grovtarmen på njur-mjältbandet och fick åka akut till klinik på kvällen var det bara att skicka ett mess och förklara situationen och vara ledig dagen efter. No problems! Haft samma på andra arbetsplatser.

/Lavinia
Ja, så är det säkert. Min utbildning var inte särskilt krävande och det fanns alltid omtentor, mitt jobb däremot är desto mer krävande, varför studietiden med tillhörande extraknäck framstår som rena ledigheten i jämförelse. För att inte tala om nedlagd tid, 100 % studier och upp till 80 % arbete parallellt var aldrig ens i närheten av nuvarande snittarbetstid, även om jag - om det är rätt i kalendern - har full frihet att komma och gå som jag vill så länge inget är inbokat också på nuvarande jobb.
 
Så olika det kan vara, jag tycker precis tvärtom. Inget är ju så förlåtande för djurägare som studier, det är efter examen det blir trassligt när man svarar inför andra än sig själv och inte kan stanna hemma, måste åka på tjänsteresor trots kolikhäst osv.

Studietiden med häst var rena drömmen, trots att jag jobbade parallellt hela tiden. Underbar frihet! Nu för tiden är det bara att hoppas på att inget allvarligt händer när jag har en huvudförhandling inplanerad på annan ort, och vackert gilla läget efter natt med buköppning och stå och hålla utbildning framför en massa människor med telefonen på ljudlöst i fickan på kostymen.

Ack ljuva studietid, med fritid i överflöd.

Fast om studietiden är förlåtande eller ej beror ju på dels hur mycket obligatoriska saker man har, och även lite när under terminen tex sjukdom inträffar.

Samt vad för närvarokrav det är. Vi fick missa 4 seminarier denna termin. Vi har haft i snitt tre seminarier i veckan så det är en dryg vecka man kan missa. Med akuta klinikbesök och jävelskap blåste jag tre av de fyra redan första två veckorna av terminen. .. Missade även 75% av alla föreläsningar - det drabbar dock bara mig då jag får plugga hårdare på egen hand, men då de är frivilliga påverkar de inte närvaron.

För hög frånvaro en termin och du godkänns inte. Dvs du får gå om - utan studiemedelsfinansiering (vilket inte går om man ska ha hästarna kvar)

Jag ångrar inte valet att behålla hästarna - men det har tveklöst påverkat mina studieresultat negativt.
 
Fast om studietiden är förlåtande eller ej beror ju på dels hur mycket obligatoriska saker man har, och även lite när under terminen tex sjukdom inträffar.

Det skiljer nog väldigt mycket mellan olika utbildningar. Jag hade som @SaraMara hur mycket tid till hästarna som helst (däremot inte särskilt mycket pengar att lägga på roligheter som träningar/kurser) fast jag pendlade 1.5-2 timmar enkel väg till min studieort. Vi hade inte särskilt mycket som var obligatoriskt (annat än inlämningsdatum och tentor) men jag prioriterade att ha hög närvaro eftersom det fungerade bäst för mitt studieresultat.

Sådant där är ju däremot jättesvårt att förutse innan man börjat plugga. Givetvis går det att fråga tidigare studenter och titta på scheman och sådant men garantier finns inte. Om man inte har häst sedan innan så skulle jag inte skaffa en vid studiestart utan i sådana fall en bit in i utbildningen när man är lite mer varm i kläderna. Det kan också visa sig att studentlivet är superroligt och inte medger tid för häst och sådant tycker jag är dumt att prioritera bort om man tycker att det är väldigt roligt. Själv hade jag noll intresse av studentliv (och att umgås mer än dagtid med mina studiekamrater) så det var aldrig någon uppoffring.

Min pappa pluggade på sjuttiotalet och kan fortfarande säga att han aldrig haft så mycket fritid som då (och han är pensionär nu mer...) trots i mina ögon krävande ämnen som matematik och fysik.
 
Fast om studietiden är förlåtande eller ej beror ju på dels hur mycket obligatoriska saker man har, och även lite när under terminen tex sjukdom inträffar.

Samt vad för närvarokrav det är. Vi fick missa 4 seminarier denna termin. Vi har haft i snitt tre seminarier i veckan så det är en dryg vecka man kan missa. Med akuta klinikbesök och jävelskap blåste jag tre av de fyra redan första två veckorna av terminen. .. Missade även 75% av alla föreläsningar - det drabbar dock bara mig då jag får plugga hårdare på egen hand, men då de är frivilliga påverkar de inte närvaron.

För hög frånvaro en termin och du godkänns inte. Dvs du får gå om - utan studiemedelsfinansiering (vilket inte går om man ska ha hästarna kvar)

Jag ångrar inte valet att behålla hästarna - men det har tveklöst påverkat mina studieresultat negativt.
Jag jobbade mig igenom min "gå om-termin", något jag var tacksam för var möjligt såklart. Skillnaden mot efter examen är att jag nu - om det krockar med en fatalietid, ett seminarium som jag ska leda eller en huvudförhandling inte kan göra valet att vara hemma med akut sjuk häst och ta igen det sen. Under studietiden fanns alltid den möjligheten att städa igen och skriva av ett års tentor i augusti tex, nu svarar jag inför andra och kan - de gånger det bara är back office- tid i kalendern vara fri som en fågel samtidigt som jag andra gånger får lita till att min omgivning kan lösa det åt mig, vilket fortfarande är väldigt stressande och ovant. Bland mina vänner är dock uppfattningen generellt sett sådan att man är ganska illa rustad för arbetslivet om man tycker att studietiden är stressig, för oss var den många gånger rena semestern om man bortser från betygshetsen som vi pådyvlade oss själva.
 
Jag jobbade mig igenom min "gå om-termin", något jag var tacksam för var möjligt såklart. Skillnaden mot efter examen är att jag nu - om det krockar med en fatalietid, ett seminarium som jag ska leda eller en huvudförhandling inte kan göra valet att vara hemma med akut sjuk häst och ta igen det sen. Under studietiden fanns alltid den möjligheten att städa igen och skriva av ett års tentor i augusti tex, nu svarar jag inför andra och kan - de gånger det bara är back office- tid i kalendern vara fri som en fågel samtidigt som jag andra gånger får lita till att min omgivning kan lösa det åt mig, vilket fortfarande är väldigt stressande och ovant. Bland mina vänner är dock uppfattningen generellt sett sådan att man är ganska illa rustad för arbetslivet om man tycker att studietiden är stressig, för oss var den många gånger rena semestern om man bortser från betygshetsen som vi pådyvlade oss själva.

Stressig har hittills bara en termin varit, men den var vidrig. Den gick inte att jobba vid sidan om ens (de har gjort om den nu). Men annars så nej stressigt är det knappast mer än korta perioder. Just att man kan styra största delen av sin tid, dvs när man ska göra saker är ju guld värt.

Men det är ändå bara 24 h/dygn och i en period med tex då sjuk häst som tar majoriteten av timmarna, då blir skolan lidande. Och det blir den ju helt ärligt med frisk häst också ;P Det är roligare att rida än att plugga..

Så - hade jag inte haft hästar hade jag inte behövt jobba halvtid vid sidan av, och hade haft betydligt mer tid (och ork( att lägga på studierna. Hade jag inte haft häst hade jag nog bott i stan med för all del och sluppit pendling.

Sen - jag gnäller inte. (Däremot kan jag i mörka stunder anse att jag är en idiot som sitter med svinhögt studielån och faktiskt underpresterat). Jag har valt själv. Det var bara en motvikt till att det alltid är hästen som får stå tillbaka för studier och studentliv. Det kan lika gärna vara motsatsen.
 
Stressig har hittills bara en termin varit, men den var vidrig. Den gick inte att jobba vid sidan om ens (de har gjort om den nu). Men annars så nej stressigt är det knappast mer än korta perioder. Just att man kan styra största delen av sin tid, dvs när man ska göra saker är ju guld värt.

Men det är ändå bara 24 h/dygn och i en period med tex då sjuk häst som tar majoriteten av timmarna, då blir skolan lidande. Och det blir den ju helt ärligt med frisk häst också ;P Det är roligare att rida än att plugga..

Så - hade jag inte haft hästar hade jag inte behövt jobba halvtid vid sidan av, och hade haft betydligt mer tid (och ork( att lägga på studierna. Hade jag inte haft häst hade jag nog bott i stan med för all del och sluppit pendling.

Sen - jag gnäller inte. (Däremot kan jag i mörka stunder anse att jag är en idiot som sitter med svinhögt studielån och faktiskt underpresterat). Jag har valt själv. Det var bara en motvikt till att det alltid är hästen som får stå tillbaka för studier och studentliv. Det kan lika gärna vara motsatsen.
Sen när är hästägare inte ekonomiska idioter? ;)

Fördelen är ju just att man får underprestera i skolan - det är liksom inte tillåtet i skarpt läge i verkligheten sedan, då får hästarna stå tillbaka (eller som i mitt fall: stallkompisar eller annan inhyrd personal fixa). :(
Fördelen med att jobba dock är att det är jävligt skoj, så att rida inte alltid känns lika viktigt.
 
Sen när är hästägare inte ekonomiska idioter? ;)

Fördelen är ju just att man får underprestera i skolan - det är liksom inte tillåtet i skarpt läge i verkligheten sedan, då får hästarna stå tillbaka (eller som i mitt fall: stallkompisar eller annan inhyrd personal fixa). :(
Fördelen med att jobba dock är att det är jävligt skoj, så att rida inte alltid känns lika viktigt.

Nej absolut skillnad på skarpt läge. Samtidigt får ju mitt underpresterande påverkan på möjlighet till framtida yrke - därav idiotin ;)
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Tyvärr så är det så att älskade hästen måste fortsätta vidare till ett annat hem pga att vi kommer att flytta hem från Dubai till...
Svar
8
· Visningar
2 258
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
21 830
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Hejhej! Nu behöver jag lite hjälp ifrån alla er kunniga Bukisar :) Jag har hela mitt liv varit väldigt hästintresserad och ridit på...
Svar
7
· Visningar
974
Senast: mattson
·
Hästmänniskan Jag går ut gymnasiet till sommaren i år och då är jag färdig undersköterska. Jag har alltid sagt till mig själv att när jag har gått ut...
Svar
8
· Visningar
970
Senast: duke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp