Studera, jobba +häst?

ssandraar

Trådstartare
Jag går ut gymnasiet till sommaren i år och då är jag färdig undersköterska. Jag har alltid sagt till mig själv att när jag har gått ut gymnasiet och har en bra ekonomi så ska jag köpa en häst (vilket jag har velat sedan jag var 5år gammal.) Men nu när studenten närmar sig så har det kommit tankar om att studera vidare till sjuksköterska och jag har problem med att lägga min hästdröm åt sidan.

Om det kommer till hästköp då jag studerar så kommer jag kommer inte köpa en häst förens jag har gått 1-2 terminer på sjuksköterskeutbildningen för att se hur det fungerar med tid och ekonomi, men målet är att jag ska klara av att äga häst. Ni som har erfarenheter av att studera och ha häst, berätta gärna eran historia! Och är det bättre att studera på distans när man har häst?
 
Jag har haft häst hela tiden jag har pluggat och även jobbat samtidigt. Helt ärligt är det inget att rekommendera om man inte måste. Det sliter nåt enormt och det är lätt att bränna ut sig. Om man bor någonstans där det är väldigt billigt så går det men annars är det svårt både ekonomiskt och tidsmässigt. Speciellt om det är så att du inte har köpt häst än så skulle jag vänta tills efter pluggandet är mer eller mindre färdigt.
 
Jag kan inte annat än hålla med Angel. Det är inget att rekommendera. Jag har tre hästar och pluggar för fullt men eftersom min utbildning slutar vid årskiftet så står jag ut. Annars hade jag nog inte orkat. Det är tungt och vissa dagar är jag först i skolan, sen hem och till stallet för att sen hem och plugga och sen sova och så börjar det om igen.
 
Jag hade häst när jag studerade på gymnasiet (som jag bekostade utan föräldrars hjälp) och nu när jag läser heltid på högskola. Ekonomiskt är det inga problem men då jobbar jag också extra några dagar i månaden utöver fullt studielån. Sommarjobb är ett måste! Man får göra det enkelt för sig. Lösdrift på helinackordering är både billigare och mindre tidskrävande, skulle INTE välja box i kollektivstall med fodringsschema och därtill mockning varje dag. Tidsmässigt har jag mycket mer tid till fritidsaktiviteter nu som student än jag någonsin haft som heltidsanställd, men det kräver att man har självdisciplin och får hemtentor gjorda på kvällar om man väljer att lägga soliga självstudiedagar i stallet. ;)
 
Jag hade (rid)häst under gymnasiet + jobbade ca 5-6 timmar i veckan. Detta gick utmärkt tidsmässigt. Mamma hjälpte mig lite ekonomiskt och jag hade medryttare som hjälpte mig 1-2 dagar i veckan.

Nu går jag på universitetet och har en shettis som jag kör eller tömkör 4-5 gånger i veckan. Hyfsat billig i drift så ekonomiskt är det inga problem men tidsmässigt är det svårt att få ihop för min del. Jag pluggar ca 40 timmar i veckan ca + jobbar 12-15 + tränar 3 gånger i veckan och sedan då stallet.

Självklart beror det på hur mycket tid studierna tar men jag tycker det är kämpigt. Dock ger hästen mig så mycket tillbaka så det är värt det för mig! Jag har honom dessutom på lösdrift så jag måste inte dit varje dag.
 
Har haft häst, pluggat heltid och jobbat 2-4 dagar/v Och heltid på sommaren. Slitit som sjutton i perioder. Ekonomin har varit bra. Har haft väldigt lätt för mig i skolan vilket har varit tur, vet inte hur jag hade hunnit med allt annars. Även tränat 6-9 pass/vecka under studietiden också.

Hade gjort allt igen för att kunna ha hästen.
 
Att plugga och ha häst är inga problem.
Att plugga, jobba och ha häst är knöligare, och i min erfarenhet beror allt på hur lätt du har för att studera.
Jag jobbar 60-70% och pluggar 100%, men jag behöver inte lägga ner särskilt mycket tid på studierna eftersom jag har så lätt för det. Jag läser/skriver/pluggar mest på helgerna, och går på en eller två föreläsningar i veckan, då hinner jag ändå lägga 3-4 timmar/dag i stallet och jobba 3-4 dagar i veckan.
Den dagen jag måste lägga ner mer tid på studierna för att kunna prestera bra kommer det inte att hålla längre.

Som många andra har sagt, det går, men det är inte lätt. Hade jag inte redan haft en häst hade jag inte köpt en i denna fas i livet, jag hade väntat. Men nu har jag ju en, och han är trots allt värd allt slit!
 
pluggar, jobbar och har häst, det går, men är tungt, medryttare eller liknande är nästan nödvändigt (jag klarar mig ekonomiskt, men det är skönt med tidsavlastningen, speciellt vintertid när det blir mörkt så tidigt och vi bara har tillgång till ridhuset på dagtid). Vissa dagar är det värt det, andra dagar undrar jag vad jag håller på med och eftersom mitt beslut att börja plugga kom lite spontant så hade jag inte hunnit bunkra upp med pengar (20 års hästägande har satt sina spår i plånboken), så det är lite knapert, jag väljer bort klädinköp, uteliv och andra onödiga utlägg, men det är kanske lite lättare som 40+ än när man är lite yngre (åtminstone om jag ser tillbaka till mig själv). Du kanske skulle hitta någon att vara medryttare åt några dagar/v under ett år först och se hur det känns.
 
Jag går i precis samma tankar, planen är att utbilda mig till veterinär hösten 2016, har nyligen dragit igång hästeriet igen och är sååå sugen på en egen häst. Jag tror dock att det kan bli riktigt tufft att hinna med och mitt sunda förnuft skriker åt mig att stå ut ett par år. Efter 1-2 terminer kanske du känner av trycket från skolan och kan göra ett bra val då.
 

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 298
Senast: Cocos
·
Hästmänniskan Hej alla hästfolk hoppas ni har det bra och tar hand om er i dessa tider!! Jag är en tjej på 17 (snart 18) som går i trean på...
2
Svar
32
· Visningar
4 258
Senast: Morran
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 086
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Jag vill studera till sjuksköterska, finns både på campus och på distans. Däremot är båda studieorterna 1 timmas bilväg från min stad...
Svar
17
· Visningar
2 916
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp