Bukefalos 28 år!

Styrfördröjning och/eller vändkransbroms?

Opra

Trådstartare
Kör just nu mitt shettispar med en sk träningsvagn med enbart broms fram och bak, men nu när två vagnar börjar bli aktuellt så kommer ju givetvis massa frågor om alla tillval, speciellt då ang. styrfördröjning och vändkransbroms.

På dressyrvagnen känns det som att vändkransbromsen är i princip obligatorisk för att hjälpa till i ryggningen. Märker man stor skillnad när man använder den?
Vill man ha vändkransbroms med pedal eller ratt? Eller båda?

Sen styrfördröjning, brukar man ha det på dressyrvagnen? Den sägs ju väga en del (någon som vet ungefär hur mycket?) och är det värt att få en tyngre vagn (de flesta ponnyparvagnar är ju redan ganska tunga, speciellt om man tänker på att två shettisar ska dra...) för att kunna svänga aningen(?) snabbare/snävare? Har ju inte känt något behov av det i precisionen innan men man kanske gör det när man väl testat?



Och så maratonvagnen. På den vill jag ha styrfördröjning. Men med pedal eller ratt, eller båda?
Vändkransbroms på maratonvagn, har hört att den minskar sladdar men hur mycket? Är den en stor fördel att ha om man kör små ponnyer (tror ju kanske inte shettisarna kan orsaka riktigt lika mycket sladd som exempelvis två stora hästar)?
Hur mycket väger egentligen vändkransbromsen?



Väldigt många frågor och har säkert uttryckt mig fel någonstans men har ju aldrig varit i kontakt med varken styrfördröjning eller vändkransbroms innan så ni får ha överseende! :)
 

Liknande trådar

Körning Jag ska sälja min klumpiga maratonvagn och köpa en som är bättre lämpad för tävling. Jag tävlar inte än men hoppas kunna komma igång med...
Svar
7
· Visningar
2 962
Senast: gadriel
·
Körning Ja nu tycker ni väl at jag är helt förvirrad som inte vet vad jag vill :o:o Läget är så här, jag har bestämt mig för att sälja min...
2
Svar
27
· Visningar
2 571
Senast: gadriel
·
C
  • Låst
Hp
Övr. Barn Skickade in HP-ansökning idag. Någon som vet ungefär hur lång tid det brukar ta innan man får svar? Är inte speciellt förhoppningsfull...
Svar
6
· Visningar
937
Senast: Irre-76
·
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 385
Senast: Cämz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp