Bukefalos 28 år!

Styv ponny

Lindon

Trådstartare
Vårt shettis sto, 7 år, är mest körd. Har haft henne i snart 1,5 år. Jag har kört henne, promenerat och tömkört längs med vägar och i skogen. Det går bra. Hon har sina stunder, vissa gånger superhet - vill bara FRAMÅT, vissa dagar är det lite tjafs först. Är positiv till arbete - ute.

Tömkör henne nu i skritt längs med vägar, kan göra skänkelvikningar från sida till sida. Lyder relativt bra med lätta hjälper. Problemet kommer när jag försöker jobba henne på plan. Hon hatar ridplan. Hon dör bort, vägrar först gå framåt. Går hon framåt surar hon:devil:. Är man bestämd går hon dock relativt ok efter en stund i höger varv. Kan skritta och trava längs med spår. Jag går alltid snett bakom innanför spår. Verkar slappna av och sänker huvudet, frustar. Men då man byter varv undrar man också om man byter häst. För det första blir hon skitsur och vill byta tillbaka. Sen kan hon inte följa spår, kommer innåt, öronen bak. Försöker jag leda ut henne till spåret går hon med huvudet vänt utåt, spänd som en fiolsträng, tränger innåt.

Ska erkänna att jag hittills har undvikit att arbeta henne på plan. Hon har fungerat så bra ute i naturen. Men nu är det stenhårt överallt, grusvägarna är som asfalt. Därför undviker jag att trava/galoppera med kärra. Enda skogsväg som inte är genomväxt kan man promenera/tömköra till, slipper inte dit med kärra. Där brukar vi jogga, det är kul tycker hon.

Hon är genomgången av veterinär, massör. Massören säger att hon är stel och spänd. Framför allt rumpmuskler och bogar. Stretchar henne efter vi har varit ute, märks tydlig skillnad nu efter strechningen så hon blir bättre.

Tänderna är ok, t.om röntgade. Har märkt att hon fungerar bäst med bettlöst. T.om tömkört/kört henne i grimma. Hon gapar och stretar emot med bett. Troligen är jag för hård i handen, men då man försöker göra en kraming till halt fortsätter hon bara...Med grimma stannar hon för rösten.

Inser att jag måste ta tjuren vid hornen och börja mjuka upp min styvis även på plan. Hur börjar man med tömkörningen? Längs med hela varvet, på en volt? Funderar på att först värma upp som vi brukar med 1-2h körning/tömkörning sen jobba henne på plan i skritt. Först kort sedan längre med tiden. Förslag på övningar? Ifjol hade jag en osteopat som gick genom storhästen, ska ringa ut henne åt ponnyn också. Kan ju vara en låsning ngn stans.
 
Sv: Styv ponny

Jag tömkör en hel del både ute och på plan och jag tycker det är väldigt uppmjukande att använda vägarna till att jobba på hästens elasticitet och liksidighet. Ordentliga tempoväxlingar i traven så att jag får ett sug i bettet och ponnyn verkligen länger och sänker sig. I början får man hålla sig mer i mitten av registren för de orkar inte vare sig öka eller minska med bibehållet sug. På en häst som inte har lätt att tänka bakåt lägger jag in skritt halt i uppvärmningen men på en som behöver komma framåt kan jag starta med frisk trav i några hundra meter innan jag börjar jobba. Det enda jag är stenhård med är att ponnyn är rak, den får inte börja slänga ut bogar etc. Därför har jag också i början tömmarna på sidorna, eller, ännu bättre, halvvägs upp till de stående ringarna. Kör också en del slalom på vägen (siktar mellan stenar) där jag är noga med att böja om i mitten av vägen så att jag får med båda sidorna genom hela böjen. När dessa saker sitter tycker jag inte det brukar vara några problem på banan.
 
Sv: Styv ponny

Tack för ditt svar! När jag läste ditt svar fick jag mig en tankeställare. Det GÅR ju faktiskt att jobba ute. Hur många inlägg har jag inte läst av folk som bara rider ute och tränar dressyr. Vi har mest varit ute för att det är roligt och hon behöver motion.

Igår for vi ut på en tur som var jobb från början till slut. Valde den krokigaste vägen så att vi fick många "hörn" att ställa oss i och försökte jobba med rakriktningen mellan krokarna. Det var svårt, var hela tiden tvungen att korrigera, både mej själv och henne. Gjorde på en raksträcka halt var 10:e steg. Hon var faktiskt positiv, eftersom bjudningen kommer naturligt så är det lättare att jobba utan att hon helt låser sig och surar.

Det är svårt att trava henne i tömmar ute. Hon tycker att det ska gå fort. Tjuvökar, tar sen till galopp. Vad skulle du göra med en sån häst? Trava och sen ta ner till skritt när hon ökar? Skritt-trav övergångar? Trava och hela tiden göra halvhalter och lugna henne med rösten? det testade jag igår, funkade väl sådär..

Travar inte heller så mycket ute, just för att det är så hårt. Vad har du för underlag där du håller dig? Vi har en bra bred skogsväg som vi brukar hålla oss till, men annars finns det bara hårda grusvägar eller asfalt.
 
Sv: Styv ponny

Jag har hårda grusvägar och väldigt backigt men just när jag tömkör tycker jag inte att jag behöver anpassa farten lika mycket som när jag kör eller rider, hästen har ju inget annat än sig själv att balansera. Som tur är brukar gruset vara nedtryckt i vägbanan i hjulspåren men i de partier där det ligger ovanpå kan jag bara skritta - om det inte går att väja förstås. Jag har tre ponnyer som tömkörs i varierande grad, två av dem är åt det heta hållet och det jag tycker fungerar bäst med dem är att låta dem gå i ett grundtempo som ligger lite åt det friskare hållet men göra täta täta halvhalter så att de inte får springa ifrån det tempo jag ändå "tillåter". Det kan ta ett tag innan man märker att det får effekt men efter ett tag brukar det ge sig. Så fort de är i "mitt" tempo och går raka mjuknar jag och håller bara en väldigt lätt kontakt så att jag känner munnen. Ökar de eller vrider om nacken blir det korrigering igen men fortfarande till friskt grundtempo. Efter ett tag känner man hur de kommer upp med ryggen och börjar svikta i steget och då kan det fungera bättre i lugnare tempo också.

Själv tycker jag det är svårt att tömköra i skritt så därför använder jag skritten till serpentiner och senare sidvärts längs eller tvärs över vägen för att jag ska få pusta lite men jag går gärna ur dessa övningar till trav för att få med mig bjudningen. Växlingar mellan trav och skritt och halt kan jag ta till för uppmärksamhet och lydnad från början men bäst blir de, tycker jag, en bit in i passet när hästen redan är rak och balanserad. Både med russ och shettisar har jag ibland fått till suveräna halter ur ökad trav, det är en himla känsla när de bara sänker sig och länger och sedan i några steg sätter under sig och står stilla.

Det svåraste är egentligen att själv kunna springa med benen och använda händer och armar till hästen, tog ett tag innan jag lärde mig det. En lätt och stilla hand är ju mycket svårare än vid ridning men minst lika nödvändig eftersom man inte har hjälp av säte och skänklar...
 
Sv: Styv ponny

Nästa sak jag skulle fråga då var: springer du själv med? tydligen... :) Jag har gjort både och men iom att ponnyn är otränad, så är det enklare för henne att speeda upp, alltså hinner jag inte med om jag går raskt med tömmarna i trav. Problemet är mattes urusla kondition, orkar inte springa så långt som ponnyn behöver för att hinna värma upp, få bra steg;) därför hade jag tänkt göra det arbetet på plan där jag inte behöver springa med.

Angående underlaget. Kanske bara jag som nojjar, men har alltid tänkt att det hårda gruset som ju känns som asfalt är för hårt för att trava länge på. Rider ej heller snabbare än skritt på asfalt. Annars har vi suveräna grussträckor här som skulle vara perfekta att träna på.
 
Sv: Styv ponny

Jag springer med men det är ju bara i ökningar och i galopp jag måste springa järnet, annars brukar det räcka med tempo mellan lufs och frisk jogg och det är där tempoväxlingarna kommer in i bilden - det går ju inte att springa hur fort som helst hur länge som helst... och som sagt, utan vagn och rytttare är det ju bara hästens egen tyngd och det har aldrig varit några problem så vitt jag har kunnat märka. När hästen måste spåra och balansera upp sig brukar inte risken vara att tempot blir för högt utan tvärtom brukar det sjunka då. Men täta halvhalter, ja, och inte hänga i tömmen (varken häst eller "kusk" :D). Delmål 1 för mig är tre olika tempon i varje gångart men brukar börja med ett tempo och uppnå balans där, sedan lägga till ett tempo till att variera med och sedan ytterligare ett. I galopp blir de tre tempona mer ett jobb för vagnskörning (jo, jag galopperar mina framför vagn/släde när jag vet att de är lydiga) och i skritt mest något att öht göra i skritt - jag jobbar inte speciellt mycket i skritt. Jag tömkör aldrig på hängande töm av slaget skritt på lång tygel, däremot kan jag låta hästen få töm nog att munnen är helt ifred så länge halsen är rak och den inte kör ner huvudet, då hänger den i en båge från däckel till mun men är mer sträckt fram till mig sedan.

En annan sak kan vara att försöka undvika att bromsa med fötterna. Bromsa med tömmarna och anpassa steglängden men bromsa inte med fötterna om du inte absolut måste. Paradoxalt nog kan man ibland vara tvungen att öka steglängden medan man bromsar. En häst som hänger i tömmarna blir ofta resultatet om man inte kommer till ett läge där man kan mjukna, därför kan man bli tvungen att mjukna efter en halvhalt även om hästen inte gett någon respons. Gör om, gör om, gör om - för det mesta följer hästen efter en stund när den lärt sig att en eftergift följer. Samtidigt är jag i princip helt oförlåtande i sidled - tränger hästen ska inte tömmen ge efter för det på den sidan utan där är det "vägg". Stopp åt sidorna men vägen fram fri och sedan följa med och fånga upp.

Edit: nu vet jag ju inte hur fort du springer men en shetlandsponny ska inte behöva springa så fort att du inte kan hinna med, även om den är het. Det ska inte kännas springigt, jag balanserar upp före det, sedan mjuknar jag och ser om hästen klarar att hålla balansen själv. Springer den iväg balanserar jag upp den innan den hunnit iväg på riktigt och mjuknar igen osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Styv ponny

Tack för dina utförliga förklarningar:bump:

Jag är i det stadiet med vår tömkörning att jag nog hänger i tömmen då jag springer efter. Det blir en kamp mellan ponny-full fart fram, jag som då hårdnar i handen, har svårt att ge eftergift.. MEN! Man blir väl inte stjärna över en natt. Jag tror också, eller jag vet, att jag inte är konsekvent nog med henne då jag är ute. Om jag inte har 100%fokus blir det mycket vingel, en smak gräs här och där, ponny vill trava, ponny vill inte trava...:o

En sak jag funderar ännu. I traven då (och galopp) springer du bakom eller alltid vid sida? Nu kanske du skrev nånstans i vilken position du brukar gå. Jag varierar mellan rakt bakom (har lättare att rakrikta då), men oftast snett bakom, vid rumpan ungefär.

P.s Jag springer nog ganska raskt om jag är på det humöret, men hennes vanliga takt är helt ok, lugn jogg :)
 
Sv: Styv ponny

Jag springer bakom för det mesta så länge jag inte vill ha en yttersida, då är jag snett bakom rumpan. Ibland tömkör jag "i sadelläge" med tömfattning framför ringarna men det är i de fall jag tycker att jag behöver kunna rama in bogarna bättre och/eller variera höjd på huvud/hals mer än "normalt". Då krävs det ett spö på andra sidan och att ponnyn kan ta drivning med spö på rätt sätt, den hetaste går det inte bra med för han ska bara ge sig iväg då och slutar lyssna på förhållningarna. Den mest utbildade ponnyn tömkör jag gärna i sadelläge i galopp på ökad och minskad volt, då är det en fördel att gå i sadelläge men hästen måste förstås tordas följa med mig inåt också då.

Tycker det för det mesta är väldigt bra att vara mitt bakom, man ser och känner så väl då om hästen är rak eller inte. Bra träning får man på köpet - jag orkar väldigt mycket mer springande när jag har fokus på att inte rycka hästen i munnen än om jag är ute och springer själv :angel:. För att få en åsna att springa sätter man en morot på en stång, för att få mig att springa sätter man en shetlandsponny i töm... det är tacksamt med de små, redan welshen är svår att hinna med och hon är bara liten C...
 
Sv: Styv ponny

Jo konstigt det där, vad det är roligare att springa med ponnyn än att vara ute själv...:D

Vi fortsätter öva och så frågar jag mer sen om jag undrar över nåt! Tack för hjälpen:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 768
Senast: Nahar
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 560
Träning Hej! Jag får hem en 3åring, 3år+ några mån, om en vecka. Hon är inte inriden, utan arbetad mycket från marken på, sadel och tränsvan...
Svar
17
· Visningar
2 627
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 602
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp