Bukefalos 28 år!

Succéklippet: Elvira

(Aftonbladet) år leder kallblodet Här är klippet som gör succé på Youtube. Ettåriga Elvira leder kallblodsstoet Snärt Ella som snällt följer efter. - Hästen är väldigt lyhörd och förstående, säger hästen ägare och Elviras mamma Johanna Åkerlund. Klippet på Youtube då Elviria, 1, leder kallblodsstoet Snärt Ella...

Läs mer...
 
Sv: Succéklippet: Elvira

Jag hanterar bara mina hästar, och den som var äldst när den kom hit var 1 år, den yngsta landade i min famn när den föddes. Så jag känner mina hästar ganska så väl, känner till hela deras historia.

Och givetvis låter man inte sin unge hantera en häst som man inte känner så pass väl! Vi snackar ju inte om att mamman har tagit en främmande häst och låtit sitt barn leda denne, utan en häst som hon troligtvis haft i många många år, som hon kan utan och innan, så är extremt lugn och väluppfostrad!

Dessutom är det många hästar som blir extremt försiktiga när det är barn i närheten. Jag vet tex hingstar som har varit riktigt jobbiga, bara proffsfolk som har kunnat hantera dem, och så råkar en unge på något sätt komma in i hagen, och den stora läskiga hingsten blir som ett litet lamm :love::love:
 
Sv: Succéklippet: Elvira

Jag har tittat-jag ser en som har en lydig häst men rider utan hjälm.
En tjej red för några år sedan ut här på en lydig häst utan hjälm, ingen vet vad som hände men hon överlevde men är hjärnskadad.
KL
Och, jo, jag tycker hjälm ska in i dressyrens högre klasser, om det nu tas upp som motargument.

Nu hänger jag inte riktigt med här?
Jag brukar vara väldigt aktiv i hjälmtrådarna och förespråkar alltid hjälm, det gjorde jag även i denna tråden och håller med dig ang dressyr och tycker även western ska använda hjälm?

Mitt fokus var väl mest på hästen här och vilken typ av häst det var, men jag kan för sakens skull upprepa att jag tycker flickan borde haft hjälm och gärna säkerhetsväst, det har mina barn alltid.
 
Sv: Succéklippet: Elvira

*KL*
Ibland undrar jag vad det är med folk...
Hästen är uppenbarligen en mycket snäll, stabil och väluppfostrad häst. De ser ut att vara hemma på gården, som verkar ligga lugnt. Underlaget ser väldigt ohalt ut, snön på hustaket verkar inte vara under rasrisk och det verkar inte lura några störtande JAS-plan i närheten. Vad skulle kunna hända som får hästen att springa över/sparka/dra omkull ungen?

En ponny i stallet är lika bombsäker som den där hästen verkar vara. Det har varit snöskoterrace en meter bredvid honom, en helikopter som landar ett fåtal meter bort, snöras från tak precis intill, skällande småhundar runt hovarna, nyfiken stor hund i svansen, flygplan som lyfter och landar strax ovanför... Ja, mer eller mindre allt, helt enkelt. Han rör verkligen inte en fena! Jag kan inte tänka mig en enda situation där han (eller hästen på filmen, som ser ut att vara av precis samma sort) skulle springa på ett barn. Det finns dessutom massor av andra håll man kan hoppa åt, om man nu av någon väldigt unik händelse skulle bli så fruktansvärt rädd (såna hästar är ju mer för att stanna och kolla än att ta till flykten), än rakt på barnet.

Sedan tror jag att en normalt funtad mamma, vilket vi får anta att lillflickans mamma är, som har en häst, känner hästen tillräckligt bra för att kunna avgöra om hon utsätter sitt barn för en onödigt stor fara eller inte. Och uppenbarligen kom hon fram till att det inte var något fel i att låta den lilla flickan leda den jättetrygga hästen hemma på gårdsplanen.

Jättegulligt tycker jag!
 
Sv: Succéklippet: Elvira

... och det verkar inte lura några störtande JAS-plan i närheten.

:rofl::bow:

Personligen kan jag tycka att det är mer ansvarsfullt att låta sina barn umgås med hästar som man känner väl och som är väluppostrade och stabila, jämför med alla mammor som lämnar sina ungar att rida på div olika ridskolors mer eller mindre vilda ponnysar :crazy:

På ridskolan trillar ju ungarna av och blir översprungna till höger och vänster, visserligen med hjälm osv, men det behöver inte alltid hjälpa... För några år sedan hade vi en 14-årig medryttare som också red på ridskola, hon berättade att ambulansen kom typ varje vecka och hämtade ungar som trillat av...

Hjälm och väst är EN del i säkerhetstänk, men många verkar strunta i resten: en utbildad och stabil häst...

Sedan är hästar otroligt medvetna om de små liv de har omkring sig, min första islänning hade ofta en kanin i boxen, som aldrig någonsin blev mosad(den rymde in dit, jag hade helst sluppit ångesten över om man skulle hitta en platt kanin i torven), vi har haft hundar med ut på ridtur som både sprungit på stigen precis framför hästen, och som hästen mjukt knuffade i rumpan med knäet om hunden stannade för länge, någon hund tyckte också att det bästa stället att gå på när det var djupsnö, var UNDER magen på hästen :eek: (det gick bra, men jag kommenderade bort hunden, SÅ äventyrlig vill jag inte vara)

Med tanke på hur många hästar beter sig som man ser, så förstår jag att många måste vara ovana med så stabila hästar som i klippet. Men har man själv upplevt såna hästar, så blir man inte lika förfärad som en del här...
 
Sv: Succéklippet: Elvira

KL

Jag är inte särskilt positivt inställd till filmen.

Vad folk än säger om människor och vad som kan hända och vad som är troligt att hända så utgår jag ofta själv från vad som kan hända i värsta fall.

När jag hanterar hästar och rider så kan jag ramla av och dö i värsta fall. Samma sak om jag sitter och kör bil på E4an till exempel. Men jag riskanalyserar, läser av hästarna, känner av situationen, ser trafiken, väglaget, vädret etc. Detta gör att jag kan i stor mån förutsäga om någonting kommer hända. Självklart kan man aldrig minimera alla risker men JAG gör valet att det är värt risken. Jag är olycklig utan hästar och jag är handikappad utan bil. Risken är inte så stor att en olycka händer, speciellt inte om man är vaken själv och tar ansvar över situationen.

Men när det gäller ett litet barn som knappt kan stå själv, under benen på en häst i 500-kilosklassen.. Jag förstår inte vad det är med folk som tycker det är okej! Det krävs så lite för att det ska hända så mycket. Har sett så mycket elände som kommit från hästar och själv legat inne 2 gånger. Då hade jag ändå hästvana när båda olyckorna hände. Samt läste av situationen. Och jag var inte heller dumdristig utan tänkte säkerhet. Ändå hände det.

För mig är det helt enkelt inte värt risken för vad som KAN hända för att få en söt film/uppleva hästens tillit/en glad unge. Det händer snabbt, det kan ta illa och barnet är inte stort nog för att själv bedöma situationen eller akta på sig/styra upp hästen om något händer. Även om hästen vill gå åt sidan eller försöker att inte trampa på barnet kanske den inte får upp hovarna nog fort = ett barn som blivit sparkad i huvudet och så kanske hästen råkar trampa på barnet med bakhovarna också. Då är det lätt att vara efterklok.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) Hästklippen som blivit en snackis Se klippet som setts av över 200 000 personer redan Här är hästklippen på Youtube som...
Svar
1
· Visningar
1 255
Senast: Mary91
·
Övr. Hund Min hund är världens snällaste och larvigaste, inte alls mig emot, men problemet kommer när hundägarna runt om där jag bor då tycker det...
2
Svar
39
· Visningar
2 884
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp