Suck!! då var det dags för något nytt!!!

kingkong

Trådstartare
Pållen har tidigare aldrig reagerat på bilar, stora lastbilar bussar eller nåt sånt.
Tills idag...bilar som komm bakifrån var inga problem, men när vi får mötande, fastän dom saktar ner och så, ja då nitar pållen höjer upp huvet i sån där "jag är livrädd" ställning,, börjar "klappra" stället för astt i nästa stund försökas kasta sig runt å vända..... första bilen vi mötte var värst... sen ni vet när man ser att en ny mötande bil närmar sig så blir man ju automatiskt lite spänd-ja jag vet man ska inte men det går liksom inte att stoppa-pållen börjar på nytt stressa upp sig, jag ryter bestämt NEJ.. utan att göra nån större affär av det, själv försöker jag att ignorera bilen eftersom att jag hoppas att pållen ska känna att om jag skiter i bilen , så är det nog inget at t vara rädd för...
Tråkigt när det blir såhär... men det är väl bara att fortsätta.... haken e ju att det kan bli väldigt farligt...
Hur gör ni? om det nu finns nån mer än jag som har en häst som hittar på nya livsfaror hela tiden..
 
Sv: Suck!! då var det dags för något nytt!!!

ut och träna. rid på nån liten väg och be någon, tex din mamma att ut och köra. blir hästen rädd får hon stanna eller rent av stänga av bilen så hästen får titta och lukta och märka att det inte är nån fara.
 
Sv: Suck!! då var det dags för något nytt!!!

Jag kan bara säga att min häst är likadan. Bilar som kommer bakifrån är ganska OK men de man möter som kommer i full fart är livsfarliga! Nu har jag tränat mycket med henne varje sommar så hon är egentligen ganska van, Men på vintrarna rider jag inte där det är trafik så det blir lite att börja om varje vår. Det ska vi gör i morgon, Idag blev vi jagade av en traktor den var också jättefarlig. Detta trots att hon egentligen är van vid traktorer.
jag har inte ngt annat råd än att träna och träna och träna.
min lilla häst tänker långsamt. Det har jag konstaterat flera gånger men till sist dvs när vi mött 100 bilar och 50 lastbilar och 200 motorcyklar osv lär hon sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Suck!! då var det dags för något nytt!!!

Har man möjlighet är det ju bra om man rider på en väg som man kan gå ner i diket bredvid, ja helt enkelt kunna svänga av vägen åt sidan om hästen börjar markera. Då kan man ju fortfarande gå framåt fast på sidan och då är det ju inte lika farligt om hästen skulle vilja vända...
 
Sv: Suck!! då var det dags för något nytt!!!

Uch då sånt händer :( min foderhäst hade samma problem. Allt hade varit bra (hon var lite rädd för traktorer och lastbilar) men bilar gick helt bra. Men så en dag så tutade en bil åt oss. Efter det så blev hon alltid spänd och försökte hoppa ut på vägen då det kom en bild. Gick oftast bättre då vi red med nån annan häst vi kunde "gömma oss bakom".

Jag försökte träna, men sen lämnade jag ändå tillbaka henne eftersom jag skulle köpa en egen häst.

Lycka till iaf :)
 
Sv: Suck!! då var det dags för något nytt!!!

Har man möjlighet är det ju bra om man rider på en väg som man kan gå ner i diket bredvid, ja helt enkelt kunna svänga av vägen åt sidan om hästen börjar markera. Då kan man ju fortfarande gå framåt fast på sidan och då är det ju inte lika farligt om hästen skulle vilja vända...

Där jag går finns det bara några få möjligheter att gå av vägen. Men med min häst är det inte ngn bra ide egentligen. Då talar jag om för henne att bilar är farliga. Det bästa sättet med henne är att bara fortsätta att gå och låtsas som ingenting. Jag rider inte på 70vägen utan går vid sidan om. Idag gick jag där för första gången sedan i höstas. Det gick hur bra som helst så denna "vinter" har hon inte glömt det.
Om jag möter stora lastbilar går jag åt sidan. De hörs på långt håll.
 
Sv: Suck!! då var det dags för något nytt!!!

Jag vill inte vara negativ för ditt sätt men hur menar du? du vill inte gå undan då det kommer bilar men går undan då det kommer lastbilar, lastbilarna är ju teoretiskt inte mer farlig för hästen än vanliga bilar...
 
Sv: Suck!! då var det dags för något nytt!!!

Jag förstår hur du menar, orkade inte skriva allt. Det kommer inte så många lastbilar på vår väg. Jag går där ganska ofta och möter kanske tre st under ett helt sommarhalvår. Det blir alltså inte så att hon vänjer sig vid dem. Det går ju inte att träna på lastbilar heller precis. Vem har en lastbil? Jag bedömer det helt enkelt som en onödig risk att utsätta mig och hästen för.
 
Sv: Suck!! då var det dags för något nytt!!!

Okej, då förstår jag. Du kanske kunde prova att rida med någon annan som har en trafiksäker häst, så att du får ett dragplåster...eller så provar du att träna hon/han från marken först. Något av det kanske funkar!
 
Sv: Suck!! då var det dags för något nytt!!!

Jag har nog uttryckt mig lite oklart. Jag tycker inte att jag har några som helst problem med detta. Jag bara svarade i tråden att jag kände igen problemet.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 546
Senast: gul_zebra
·
Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
1 875
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Långt men jag hoppas ni orkar läsa ändå! Vår nyss fyllda 1 åriga golden har på sista tiden haft lett att jaga upp sig i förväntan...
Svar
5
· Visningar
2 357
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp