Bukefalos 28 år!

*suck* vågar jag? kom med råd ni kloka trav-bukare..

Comfort

Trådstartare
den 2 sepember gick min (dåvarande) travare fort, tog inte i ett jota utan lullade runt på 1.30 trots massiv drivning från kusken och kom in med 62 i puls.

Kusken, även min chef och duktig travtränare sa hjärtmuskelinflammation, och jag blev så knäckt, tyckte livet var förstört och gjorde inget EKG! *dumma dumma Sara*

När jag köpte henne på dagen ett år tidigare fick jag hem en grymt risig häst
14633608.jpg

som hade startat en vecka tidigare. :crazy: Hon gick 20,1 och i kommentarerna från loppet stod det att hon inte kan ha vart frisk. antagligen var det väl där hon fick skiten?
Tränaren hon stod hos innan har väl inte direkt världens bästa rykte häromkring...

när jag fick hem henne vilade hon lite mer än en månad, men pga att hon hade 14 i vitavärde och mkt lågt HB (98!!). sen vilade hon av och till fram till april pga en massa konstiga gjejer, mystiska infektioner, törntaggar, plöslig uppsvullnad över hela kroppen mm.

i juni tog jag ner henne till jobbet och red henne i djupsanden, och oavsett vad jag red hade hon samma puls, oavsett hur litet jobb det var.

denna häst har alltså så länge jag har haft henne nästan bara gått långsamt,
 
Senast ändrad:
Sv: *suck* vågar jag? kom med råd ni kloka trav-bukare..

fortsättning


efter två veckor hemma såg hon ut såhär förresten
16411556.jpg


även gått intervaller i max 1.30.


Nu har hon alltså vilat i snart ett halvår, dock inte helt.
Hon blev ridhäst dagen efter "domen" och har löshoppat tre gånger, vart i ridhuset men aldrig ridits "riktigt". jag har motionskört en del., för att hon ska få göra av sig med lite av sin otroligt höga dos av energi som hon plötsligt har fått, det gäller att hålla i om vi säger så. hon vilade väl ca en månad efter snabbjobbet. hon har inte en gång blivit jobbat hårt.

i fredas tog jag med henne till jobbet eftersom hon skulle skos och körde henne där, kunde inte låta bli att gasa lite och körde 1.23 tvåhundra meter och jag låg raklång och höll i ett monster till häst som verkligen trampade plattan i mattan:eek: det värsta jag vart med om kan jag säga! när vi kom in var det en mycket glad häst som inte hade vart på sig nånstans, och var inte heller flåsig, ingen puls.
då sattes min hjärna igång.. Tänk om!!

jag prataed med vet på kalmar för ett tag sen, och det var ingen ide att ta ett EKG såhär långt efter sa han, det skulle inte visa nåt, men nu börjar jag tänka: OM(!) jag nu sätter igång henne lite lugnt, borde man inte då efter första intervallerna kunna ta EKG och se om det är nåt på gång? alt ultraljuda hjärtat?

harregud vad långt detta blev, men jag hoppas på hjälp:laugh: hon fyllde hela 7 år nu. :(

http://www.travsport.se/shestinfo
 
Senast ändrad:
Sv: *suck* vågar jag? kom med råd ni kloka trav-bukare..

Min förra pålla hade enligt solros här på Buke hjärtmuskelinflamamtion som tvååring (när jag lärde "känna" solros var jag på G att betäcka henne) och jag köpte henne i november efter att hon gått och skrotat i en hage i ett halvår.

Hon debuterade i augusti som treåring på en 18-tid, vann tre vanliga lopp på dryga 30 starter och tjänade strax över 100 000 under karriären (och det hade garanterat blivit mer om jag hade kunnat träna häst från början :o ) Det som satte stopp för hennes karriär var en hovbensfraktur.

Inga problem alls alltså men hon hade vilat och fått läka ut ordentligt.

En annan häst jag hade hade kronisk hjärtmuskelinflammation pga missbildat struplock som han tränat med och startat i 5 år innan felet hittades.

Men det var ju kombinerat med svåra andningssvårigheter.
 
Sv: *suck* vågar jag? kom med råd ni kloka trav-bukare..

det var ju bra att det gick med din, önskar man hade facis i förhand så man visste om det skiter sig. jag vill ju inte orsaka henne onödigt lidande..
usch ja jag vet inte... jag ska iallafall prata med vet en gång till och ta upp det med ekg om ett tag.
några andra som har några vetskaper, erfarenheter?
 
Sv: *suck* vågar jag? kom med råd ni kloka trav-bukare..

Men vet du verkligen med säkerhet att hon hade hjärtmuskelinflammation?
 
Sv: *suck* vågar jag? kom med råd ni kloka trav-bukare..

nej det är ju just det jag eg inte vet, hon kanske bara inte vill "bara..", var sjuk eller hade en psykologisk spärr för att hon har haft det och det gjorde ont. därför är jag så jäkla arg på mig själv över att jag inte tog ekg.
Det jag undrar är om vi utgår från att det var HMI, tror ni man kan köra igång henne än?
 
Sv: *suck* vågar jag? kom med råd ni kloka trav-bukare..

nej det är ju just det jag eg inte vet, hon kanske bara inte vill "bara..", var sjuk eller hade en psykologisk spärr för att hon har haft det och det gjorde ont. därför är jag så jäkla arg på mig själv över att jag inte tog ekg.
Det jag undrar är om vi utgår från att det var HMI, tror ni man kan köra igång henne än?

Ja men ta det lugnt och försiktigt träna mucket hjärta och lungor. Vet inte riktigt hur man skulle bära sig åt med sånt då jag inte haft någon sådan häst men jag skulle nog köra långa pass i högre tempo (2,00-2,30) i långa "jobb" så att hjärtat får arbeta utan att det skulle slita för mycket. Annars finns ju alltid avelsboxen inte riktigt vad du vill höra nu men det är ett bra alternativ om hästen inte vill/kan mera.
 
Sv: *suck* vågar jag? kom med råd ni kloka trav-bukare..

Jag vill bara säga att jag tycker du verkar gjort en kanonjobb med hästen! Vilken skillnad! En helt annan utstrålning och glädje i hästen på så kort tid.:)

Det kan ju faktiskt vara så att hästen inte var fit för dagen överlag. UTAN att för den skull ha haft HMI. Om hästen visar glädje inför att springa så fortsätt träna och prova! :laugh:

Jag vet inte heller vad som är bästa träningen för en sån häst, men jag kan tänka mig att det är som CA säger att du bör bygga på och träna längre pass men långsammare.
Jag tror nog all sorts träning är bra även för henne så länge man tar det lugnt.
Lugna backintervaller kanske? Det brukar ju vara bra för både flås och styrka.

Jag tycker nog inte att du ska utgå ifrån att hästen haft HMI, det kan ha varit myyycket annat som spelat in att hästen gjorde ett dåligt jobb. Men om du ändå vill ha det som grund så träna på i lugn takt och se vad det ger.

Lycka till!
 
Sv: *suck* vågar jag? kom med råd ni kloka trav-bukare..

Har gått in och kollat på hennes resultat och den där tiden 20.1 sprang hon ju på något tung bana, så det behöver ju inte vara en dålig tid... Hon var ju först utan pengar. Nä, prova och håll igång henne så ser du vart det bär, "snabbjobbet" kan ju ha berott på så mycket annat. Sen att hon är 7 år spelar väl ingen roll, hon har ju inte gjort så många starter! Lycka till!:)
 
Sv: *suck* vågar jag? kom med råd ni kloka trav-bukare..

är det stor risk att de inte kan träna normalt igen efter en hjärtmuskelinflammation? jag har ingen koll alls på det där..
hästen Min Mamma hade det, men hon är fullt igång och startar igen..
 
Sv: *suck* vågar jag? kom med råd ni kloka trav-bukare..

Om man startar på och inte märker det kan det ju ge bestående men, annars är det väl som de flesta inflammationer, de läker ut om muskeln får vila.
 
Sv: *suck* vågar jag? kom med råd ni kloka trav-bukare..

uscha, nu är det såhär att det kommer antagligen inte bli nån nysatsning.
Igår hade jag god lust att köra den jävla kossan direkt till scan utan att se mig om.

Att ha en häst som är körbar utan att bli istadig, slå och resa sig rätt upp i vagnen är väl lite av en förutsättning..?

det sjuka är att hon är sån när man kör själv, men när man kör i lag går hon som en klocka.

just nú är hon mycket billig (kan tom tänka mig att betala för att få bort hennekänns det som).

det var nog hennes sätt att säga att nu räcker det.

Aldrig mer ett sto!
 
Sv: *suck* vågar jag? kom med råd ni kloka trav-bukare..

Lugn nu. :grin:
Hon protesterar mot något.
Det är nu upp till den skickliga tränaren att avgöra vad som felas.
 
Sv: *suck* vågar jag? kom med råd ni kloka trav-bukare..

jag vet vad som felas, en hjärna....

hon har så länge jag haft henne vart lite egen i humöret, men så som hon var igår blev jag bara rädd..jag är mkt glad att jag hade slaggjord kan jag säga.
Hon protesterade så där man kan antingen springa hemåt eller fortsätta rakt fram men hon har aldrig fått gå hemåt där. hon kan explodera poff bara, sen tjurar hon ihop så fort man smackar, tar tömmen på henne, pisk osv, nej jag tror inte hon vill helt enkelt, och jag är inte direkt i sitsen så jag borde bråka med henne...
 
Sv: *suck* vågar jag? kom med råd ni kloka trav-bukare..

Är hon riktigt genomkollad av veterinär och kiropraktor så det inte är något som gör ont? Har hon en ordentlig dos av tävlingsskalle så kan hon springa trots smärta om tävlingsinstinkten med andra hästar kommer men när hon är ensam så märks det

Har fått in hästar med liknande beteende och i många fall har de haft smärta bakom. Om de inte varit ston som endast betet sig så vid brunst.
 
Sv: *suck* vågar jag? kom med råd ni kloka trav-bukare..

Tror det är väldigt få, om ens någon häst som inte vill. De allra flesta gångerna beror det på smärta, eller ev något annat. Men just viljan tror jag sällan det hänger på.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 386
Senast: Cämz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp