Suddig örontatuering

B

beda

Boris ID-tatuering är nästintill oläslig, så det blir till att ringa vetten snart och göra om den alt. chip-märka.

Varför nöts den bort, kan det bero på att han haft öronbesvär och rengjorts mycket?

Vad föredrar ni - tatuering eller chip?
 
Sv: Suddig örontatuering

Du kan inte nöta bort den , däremot kan en kronisk inflammation bidra till att makrofager tar hand om färgen.
Chipmärkningen är mycket säkrare.
PL
 
Sv: Suddig örontatuering

Jag föredrar att ha både och. Då är man garderad.
OM nu hundarna skulle springa bort så vet de allra flesta svenssons att en hund är märkt i örat. Men färre vet nog att hundar kan ha chip.
Är den öronmärkt kan även den som hittat hunden genom polisen snabbt få reda på ägaren. Har den bara chip måste upphittaren ta sig till en polis för att läsa av och sedan hitta ägare. Vet inte hur många som har tid, ork, lust, möjlighet att ta sig till polisen.

Så jag kör med både och.
 
Sv: Suddig örontatuering

Kronisk inflammation? :confused:
Han har haft ständiga öroninflammationer samt streptocockbakterier förut, men har varit besvärsfri nu i ungefär ett år... Fast jag får rengöra regelbundet ändå, i förebyggande syfte på inrådan av vet. )Trånga hörselgångar + stora, hängande dasslock ovanpå är ingen smart kombination tydligen.)
 
Sv: Suddig örontatuering

Du har en poäng i det.

Hur går chipmärkning till - måste hunden sederas?

Och kan man i så fall "fylla i" tatueringen eller måste den göras om helt?
 
Sv: Suddig örontatuering

Chipmärkning är bara som en typ vaccinering om man ska göra någon jämförelse..En spruta med lite grövre kanyl, ett stick och sedan är det klart. Inget märkvärdigt med det..går snabbt.
 
Sv: Suddig örontatuering

Chippa går till ungefär som en vaccinering. En spruta i nacken bara så är det klart. Inget lugnande behövs.

Min tik var öronmärkt som valp och så chippade jag henne i vuxen ålder.

Hanen var bara chippad som valp, så han öronmärkte jag i samband som han skulle AD/HD röntgas. Då sövdes han ju ändå och kände ingenting.
 
Sv: Suddig örontatuering

Okej, jag tror jag kör på det. Lika bra att få det gjort så fort som möjligt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 673
Senast: Lhas
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 559
Senast: machafuko
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 771
Senast: lundsbo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 664
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp