Sulöm? Hovböld? annat?

Alexandra_W

Trådstartare
Hästen lyckades med 'något' i hagen i mitten av mars, och lyckades skapa sig fina sår på sina ben (VF och HB), inte varit synbart halt av det. Lyckades dock på bakbenet få en bula/överben som var lite varmt och lite tryckömt om man tryckte hårt. provade rida och ev lite oren i början av passet på det bakbenet, men värmde ur väldigt snabbt. Ställde av henne en vecka dock, för säkerhets skull, och överbenet/bulan blev svalt och oömt. Såren på VF är också svala och oömma. När jag red igen efter vilan så kändes hon inte riktigt 100 stundtals, inte alls halt, men ev lite oren. Inte mer än att det är klart inom felmarginalen för 'hjärnspöken hos matte'. Har ju glott på henne massa ggr i hagen de här veckorna, och det är så svårt för om man går och tittar efter det så är det så lätt att stirra fram saker. Inte varit halt, men kanske ev möjligen varit oren korta stunder, ngt steg här och där. Kanske.. eller så har matte haft hjärnspöken..

Igår så redan innan hovslagaren ens petat på henne så noterade både jag och hovis att hon vid ett tillfälle var väldigt halt VF ett steg, för att sen vara helt ren. Vi trodde först vi sett i syne båda två, tills vi insåg vi sett samma sak. Konstrade lite vid lyftning av VF, men kan lika gärna bero på annat, dvs inga stora grejer.

Släpptes ut och travade iväg klockrent och busade sen omkring som vanligt. På kvällen ohalt men möjligen kanske ev aningen stickig i steget, kanske.. Det är så svårt när man står och stirrar efter minsta lilla hälta/orenhet, lätt att stirra fram sånt som inte finns.

Tog in idag och klämde igenom. Lite varm och aningens fylld i det framknä hon skadade i dec, ej palpöm. Hältan är inte på det benet ens. Var lite fylld i ett bakben där hon har sår men inte varm och inte öm. I övrigt nada utom marginellt pyttelite fylld knälederna BB. Gjorde två sådana där halta steg när jag gjorde iordning, för att sen röra sig helt rent.

Skrittade iväg med långa, jämna steg och helt ren. Ren i traven med och inte minsta orenhet. Kändes kanske aningens matt, eller normal då, vilket man föredrar. Inte så turbotaggad hon varit senaste dagarna. Galoppen var riktigt trevlig och bästa galopp hon visat hitills. Så hux flux kom ett sådant där HALT steg, och sen ingenting utan knallade vidare som inget hade hänt. Ungefär som om de kliver på en vass sten, linkar till och sen är det bra. Förutom att det inte var några stenar då. Var INTE öm/halt alls på det steniga partier.

Började allvarligt undra om endera jag eller hästen var inbillningssjuk. Red vidare och inget motstånd hos hästen, pigga och glad och med på noterna. Kom något linksteg till (oftast i skritt, bara en gång i trav och aldrig i galopp).

På hemväg stod det dock klart att nåt är knas. För linkstegen blev markant fler, och på mjukt tyngre underlag (lera) blev det många linksteg i rad. Om försämringen berodde på att hon varit igång en stund (rörelse försämrar) eller att hon började bli trött kanske är en bra fråga.

Satt av och klämde igenom hela hästen igen. Ingenting, det bakben som varit lite fyllt pga såren var helt rent och svalt, framknäet var som innan och i övrigt ingenting. Alls. Nånstans. :confused:

Hältan sitter på VF btw, med reservation för att jag ev är både blind och inbillningssjuk, men det både ser ut som och känns som det sitter på VF.

Kände igenom igen i stallet, fortfarande ingenting alls. Stod och ryckte man ett tag så hon skulle stå stilla. Ingen hälta när hon rörde sig igen. Slängde ut i hagen och helt oren ut i hagen, full trav och busade sen en stund och ställde sig sen och åt.

Nu på kvällen när jag var ut i stallet och gjorde mathinkar så hade hon stått och vilat i hagen, och när hon hörde mig och vände sig om så ett sådant där halt linksteg i vändningen, sen ingenting.

Ska ringa kliniken imorgon och beställa tid för hältutredning(och hoppas verkligen jag får en tid innan påsk!), men jag är verkligen förbryllad.. Just att det kommer och går, och de där linkstegen så är hon ORDENTLIGT halt, men lika snabbt som det kom är det helt borta? Hittar ingen röd tråd heller. Bekymrar mig en hel del, då det inte är en pipig häst övht.

Känns som det kan vara vad fan som helst från sulöm/hovböld till gud vet vad. Men någon med erfarenheter eller teorier?
 
Sv: Sulöm? Hovböld? annat?

Tillägg förresten - snösulorna (huf grips) togs bort igår. Dock märktes ju det där 'linksteget' redan innan. Har inte märkt någon reaktion av att hon haft snösulorna trots lera, har försökt att ta bort lera så noga som möjligt för det inte ska trycka (plattfotat fbl ju) och tackat min lyckliga stjärna att hon inte tycks vara en 'sån' som blir halt av snösulstryck.

men om det har betydelse för ngt så är hon sen igår utan snösulorna (vilket bara borde vara av godo, men jag vet inte, blir inte klok alls jag)
 
Sv: Sulöm? Hovböld? annat?

Har två vänner med fullblod och de har sulor året runt för de är så sulömma annars. Har hon typiska platta breda fullblodsfötter med låg sula?
 
Sv: Sulöm? Hovböld? annat?

Hon har ovanligt fina fossingar för att vara fullblod (har för mig jag har bilder nånstans, ska kika), däremot så är hon ju ganska 'plattfotad'. Om det är mycket eller litet för att vara fbl ska jag låta vara osagt, kan ju bara jmf med araberna.

Men, riktigt bra fötter för att vara fbl. Inte haft/behövt sulor innan, och inte reagerat på snösulorna (huf grips). vet ju flera fbl som inte kan ha de för de blir tryckömma så var ganska nojig i början, men keine problem.

Haft en tappsko sen jag köpte henne, tacksamt nog när det var packad snö överallt. Var lite försiktig med den hoven då, men inte halt eller eg besvärad, bara aningens tassig. (var ju dock drömunderlaget för en tappsko). Slogs på två dagar senare.

Aldrig varit sulöm innan, men det behöver ju inte betyda ngt. Konstigt är ju det där att det är på ena fram, och verkligen kommer hipp som happ. Borde ju vara lika mkt/litet sulöm på plan stallgång hela tiden liksom?

För mig får de dock GÄRNA vara sulömhet och/eller hovböld, mycket hellre än ngt annat läskigt. Men just nu känns det som det kan vara vad fan som helst mellan sulöm och fraktur typ :crazy:

Klämt igenom skrället än mer nogrannt ikväll. Trasselknäet HF lite galligt men svalt. Såren på VF oömma och svala. Ingen värme i hovarna, ingen värme eller reaktion nånstans. Tog en hammare och slog på alla sömhuvuden på båda fram utan reaktion, krånglade lite när jag lyfta VF då, men inte speciellt övertygande, och slutade inte äta under tiden.

Sår och överben bak svalt och oömt. Lite stasad BB venen som går på insidan av hasen, lite fyllt kotsenskidor BB (det är dock inget nytt under solen)

Spritat knäet och lagt stallbandage BF, mest för att gör NÅGOT om jag ska vara ärlig..
 
Sv: Sulöm? Hovböld? annat?

Har du förstärkt digitalpuls i något ben?
 
Sv: Sulöm? Hovböld? annat?

Nej, inte igår kväll eller i morse i alla fall.

Ohalt imorse, men ett sånt där rejält linksteg i en vändning i skritt, de andra stegen i vändningen rena.
 
Sv: Sulöm? Hovböld? annat?

Den förstärkta digitalpulsen brukar nästan alltid finnas vid ev. hovböld. Har du provat att böja i genom nedre delen av benet lite lätt?
 
Sv: Sulöm? Hovböld? annat?

Nej inte provböjt henne, dock när vi skodde tycktes hon ju reagera när det böjdes i knäet, men kan ju varit allmänt trassel.

Men eftersom jag inte har en aning om vad fan det är, så har jag inte vågat provböja ihop ens, kan ju vara vad fan som helst liksom så vet ju inte om jag förvärrar ngt.

Ang puls och hovböld kan det ju ta ett tag innan den kommer, när valacken fick en pinne in i hoven (rakt in mot bursan) så var han aningens diffust halt på lördagen, ingen skillnad sön morgon. Fick stå inne i boxen söndag, ingen skillnad. Ingen värme, ingenting. måndag morgon var hoven kokhet, rejäl puls och blockhalt. Så det KAN ju vara en hovböld ändå som ligger och 'gror'. Men knepigt att den bara gör ont/stör ibland??
 
Sv: Sulöm? Hovböld? annat?

Absolut att det kan vara en böld även utan puls.
Förloppet när din häst trampade in pinnen är helt naturligt, där fick du ingen puls förrän bakterierna växt till sig.

När mina egna visar nån hälta så börjar jag givetvis alltid kolla hovarna, om jag inte hittar något där så jobbar jag mig uppåt med lätta böjningar i led efter led. Men om man inte åtgärdar leder själv utan tar veterinären till hjälp så kanske det är lika bra att hälteutreda?
 
Sv: Sulöm? Hovböld? annat?

Min häst (fullblodskorsning) betedde sig PRECIS sådär konstigt och uppe på Strömsholm konstaterades lätt hovbenssänkning efter ett lindrigt fånganfall..... (du hade kunnat beskriva min häst...:crazy: ) Jag var mycket förbryllad av detta då hästen aldrig visat tendens till fång öht :confused: Hovslagaren som verkade henne kunde se blödningar i sulan framme i tån däremot, så visst hade någon aktivitet varit i hoven. Dessutom fick hoven ett år senare ett klassiskt utseende av "fånghov".... Nu är hästen på rehabilitering hos en tjej och vi får se hur det går.
 
Sv: Sulöm? Hovböld? annat?

Fick hoven ett år senare ett klassiskt utseende av fånghov???
Hade du inte hästen skodd med fångbeslag efter att hovbenssänkningen konstaterats?
 
Sv: Sulöm? Hovböld? annat?

Nu har jag 'kollat mer'. Fortfarande ingen puls, inte stasad och ingen värme. Dock lite fylld kotsenskidor och lite på insidan av skenbenet BF.. :confused: På ena fram sitter ju såren där, men inte varit fyllt innan, på andra fram 'sårfritt'. Inte tryckömt eller varmt. Och inte förstärkt/förhöjd puls.

Har ingen visitertång men klämde med skaftet på en hovtång. Ingen reaktion någonstans. Ryckte till två ggr nära strålen, men när jag tryckte om direkt ingen reaktion. Tryckt med spetsen på hovkratsen på sulan med, noll reaktion. Stod och sov när jag tryckte ihop trakterna (skönt det iaf). Knackat på sömmarna igen, inget.

Böjt ihop framknäna - nada. Böjt ihop låga lederna - nada. (Jag gjorde inget 'böjprov' utan bara böjde ihop och satte lite tryck). Och nej, jag kan ju inte 'åtgärda' själv om hon skulle reagera t ex, så ingen större vits mer än att man vet lite mer.

Tog sen ut damen på en promenix i grimma längs byvägen som är slät grusväg, inte stenhård men fast. Inte ett enda halt steg. Slängde ut i hagen (mjukare, inte lerig för det har torkat upp, men mjuk) och ren men sen ett linksteg, och sen ren. Sen link - link - link i ett extramjukt parti.

Och fortfarande ORDENTLIGT halt när hon linkar.

Frågan är ju vad fan man gör nu, det verkar som om det blir markant sämre på mjukt underlag, och det talar ju ändå FÖR sulömhet/böld på G. Samtidigt så kan det komma linksteg i vändningar på stallgången med, och det talar ju emot sulömhet./böld (väl?)

Och två veckor är nedrans lång tid =/ Som jag ser det så har jag tre val: Låta henne vara och se varthän det barkar. Prova slå på sulor och se om det blir skillnad. Sätta henne på lite smärtis och antiinflammatoriskt (i samråd med veterinär isf såklart) och se var det tar vägen.

Alla scenariona. Det jag klurar mest på är om det är någon vits alls att prova slå på sulor alls? Dvs är det troligt att det skulle hjälpa utefter symptomen? (För blir hon inte bättre kommer de ju rycka skorna på henne på hältutredningen om de inte hittar ngt annat, och då får jag betala en apdyr omskoning på klinik, som jag dessutom inte anser skor bra)

Jag har beställt tid för hältutredning på klinik (är ju bara avboka om det löser sig innan), men de hade tyvärr inte tid förrän om 2 veckor =/
 
Sv: Sulöm? Hovböld? annat?

Har du palperat sidoligamenten i hovleden?
Dessa kan ibland ge lite diffusa symtom vid en vrickning/uttänjning. Hästen kan ibland bli rejält halt vid vändning eller på mjukt och/eller ojämnt underlag för att några steg senare bli ohalt.
 
Sv: Sulöm? Hovböld? annat?

Har du palperat sidoligamenten i hovleden?
Dessa kan ibland ge lite diffusa symtom vid en vrickning/uttänjning. Hästen kan ibland bli rejält halt vid vändning eller på mjukt och/eller ojämnt underlag för att några steg senare bli ohalt.

Eh, jag vet inte om jag palperat dem, för jag vet nte riktigt var de sitter? tycker ju jag klämt och känt överallt, så möjligt jag har det utan att veta om det, eller så har jag inte det.. Kan du förklara mer specifikt vad jag ska känna, och vad jag ska känna efter?

Pratade nyss med hovis som tyckte det var knepigt. För det där att det är värre på mjukt underlag talar ju för sulömhet, men att hon skulle blivit öm på bara ena fram, och bara ibland. Men omöjligt var det ju inte, och om hon trampat på något och fått typ en stengalla så kanske?


Han kommer iaf på måndag och så plockar han av skorna fram och klämmer och känner igenom, och hittar han ingenting så slår vi på hårda, hela sulor fram. Blir hon bättre av det vet man ju det, blir hon inte bättre vet man ju det och då har jag ju kliniktiden om 2 veckor.

Men han tyckte också det lät himla skumt eftersom det är så inkonsekvent..

Hon stod i geggan, i lite uppförslut (dvs mer mer belastning på fram) och vilade HB när jag var ut och fotade hennes man. Sen rörde hon sig lite, ställde sig på bägge bak igen, fortfarande i lite uppförsbacke, och dippade tån på HF litegrann istället i leran, men full belastning på VF. Så fattar nada jag.. Syns på den här bilden hur hon ställde sig 'sen' (efter att ha rört sig från viloläget):

https://lagring.storegate.se/user/P...1-4216-ba28-7284d91f96e2&Image=1137516&Size=1

Och här står hon ju snarare under sig med fram, men dippar HF. Inga uppladdade bilder hur hon stod från början, kan fixa det om det är av intresse.
Fast udda att det kommer påhårt underlag ibland med.
 
Senast ändrad:
Sv: Sulöm? Hovböld? annat?

Det är nog bättre att din hovis kollar det hela på plats;)
Sidoligamenten känner man strax ovanför kronranden man kan stressa dom lätt för en reaktion genom att kolla sidovackel i hovleden.
 
Sv: Sulöm? Hovböld? annat?

Var strax ovanför kronranden? Är ju intresserad av att lära mig, kan ju finns tillfällen när det är ovärderligt t ex :angel:
 
Sv: Sulöm? Hovböld? annat?

Jag har ingen bra bild, sök på:
colleteral ligaments of the distal interphalangeal joint så borde du hitta en bild.
 
Sv: Sulöm? Hovböld? annat?

"collateral" ska det givetvis vara
 
Sv: Sulöm? Hovböld? annat?

*KL*

Hästen blivit stadigt sämre, imorse fick jag i princip baxa ut henne ur stallet, ovillig att röra sig, otroligt stapplig och öm BF, mest VF. Såg ut som en gammal fånghäst ungefär. Kände mig som Sveriges största djurplågare.

Hovis var här vid lunch, och hon var sulöm där snösulorna har legat innan, inte extremt sulöm för visitertången, men reagerade tydligt. Fått hela sulor BF, och såg lite bättre ut direkt efter, men fortfarande halt VF, men kan ju ta ett tag innan hon inser att det inte gör så ont, och även ett tag innan smärtan klingar av. Mn får hålla tummarna hon ser betydligt bättre ut imorgon.

I övrigt inget konstigt, alla söm satt bra, ingta tecken på böld etc. Förstärkt digitalpuls BF, men svala hovar. Så hovis tyckte att det borde vara sulömhet, men man kan ju inte utesluta fång heller, även om det känns som ganska otroligt på den hästen, men säker kan man inte vara ju =/
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 863
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 242
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 417
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 057
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp