Bukefalos 28 år!

super "mammig" häst

Remix

Trådstartare
Har lite problem med min lilla ponny då hon är supermammig. Jag kan inte gå nånstans utan att hon försöker slita sig eller liknande. Samma sak om någon annan ska leda henne och jag går framför/bakom så stannar hon och väntar/vänder/backar elelr springer ikapp mig. Hon är superhärlig på alla sätt och vis men jag kan inte ens hämta sadeln eller borstar eller nått själv (läs: utan henne med mig). Inte så kul när vi är ute och går och det blir trångt och jag måste gå några meter före, nej då ska hon trava ikapp. Longera är inte heller nån ide. Inte tömköra heller då hon måste ha koll på mig hela tiden.
Tips någon?
 
Sv: super "mammig" häst

Låter som polle är väldigt osäker och kanske fått "lite för mkt" uppmärksamhet av matte. Mitt tips är att börja träna smått smått. Ställ dig en meter ifrån, se hur hon reagerar. När det blir bättre ökar du avstånden, utan att gå utom synhåll. Tillrättavisa henne på ett sätt du tycker passar om hon försöker slita sig, trava ifatt m.m. Gå tillbaka och gör om. Ställ dig frågan, vem är de som bestämmer?
 
Sv: super "mammig" häst

nejnej, inte så. Hon vill bara gosa och känner sig ensam heela tiden..
Det går ju om man säger till henne på skarpen men hon blir väldigt lessen och då får jag skuldkänslor istället :crazy:
 
Sv: super "mammig" häst

du ska kanske skaffa en kompis till henne? typ en kanin eller get att ha i boxen och i hagen. eller så kan du ta föl på henne så hon märker hur det är att ha en efterhängsen ponny efter sig hela tiden^^.
du kan ju också försöka trick träna henne, då lär hon sig att lyssna på dig och bli mer självständig i rörelser och att stå själv även om du går iväg nån meter. finns en tråd om det här nånstans... kommer inte ihåg var för tillfället:)
 
Sv: super "mammig" häst

om hon är så efterhängsen så kan det bli farligt om du säljer henne nån gång, eller åker bort nån vecka och en annan ska ta hand om henne. träna henne hela tiden!! stå i hagen och platsa henne, gå bort en meter och om hon står kvar beröm och gå fram till henne innan hon går till dig, öka avståndet hela tiden. testa att longera henne, var noga att du går vid baken och att hon inte går in mot dig genom att ha longerings piskan riktad mot bogen och ta ett bestämt steg mot bogen så fort hon vill gå mot dig.
tömkör från baken på henne, gå vid magen eller baken och driv henne framåt hela tiden och plocka med bettet så att hon koncentrerar sig på arbetet och mindre på dig, gå längre från henne för varje gång.
(nästan) allt går att träna bort^^ lycka till
 
Sv: super "mammig" häst

Tricktränar gör jag redan. En kanin, ja kanske har nästan 15 stycken hemma men jag står inhyrd i ett stall så jag vet inte om man får :o Hon är bara 3 och vi håller på att träna lite då hon ska bli tävlingsponny så småning om och jag kan inget om föl haha! Hon är rätt skepptisk mot mamma och alla andra som hållt på med henne när jag vart borta (typ 3 gånger) o jag har haft henne i snart en månad! :crazy: Personalen i stallet säger att hon är lite knepig att handskas med men jag har inha problem alls (dom säger att hon rymmer och liknande) Jo förresten. Hon studsar lite (läs ministegra) när vi ska bort från gården och ut i skogen men det är bara för hon blir så taggad :D
 
Sv: super "mammig" häst

Du, det är ingen porslinsdocka du handskas med. Du säger att du får skuldkänslor och dåligt samvete av att säga till henne, hur hade du tänkt att det här ska gå? Du MÅSTE säga ifrån till den här hästen, speciellt nu när den fortfarande är ung. Ska du bli av med problemet får du ta tag i det istället för att leta efter enklaste utvägen. Att ha häst är inte alltid lätt, svårast är som du säger att säga ifrån, men det är oftast det som behövs. När hon vill gosa, buffar hon då på dig, elr hur beter hon sig?
Det bästa tipset jag har är att inte ägna henne för mkt uppmärksamhet, de behöver inte gosa 24/7. Sen att du skriver att "stallpersonalen" har lite problem med henne, men att du inte har det så det gör inget är ju lite egoistiskt sagt. Har du en häst inackorderad tycker jag det är ditt eget ansvar att uppfostra din häst så att andra kan handskas med det, annars kan du få göra allt själv.

Har ni inga sällskaps hästar i stallet?
 
Sv: super "mammig" häst

Jag säger bara som det är. Hur ska jag kunna göra nått när jag inte är i stallet när dom tar ut henne? Hon har sällskap både inne och ute men är jävligt bitchig mot andra hästar. Hon bufflar, hon lixom.. gosar o pussas men så försiktigt.
 
Sv: super "mammig" häst

Jag tycker att du applicerar mänskliga beteenden på hästen. En häst är en häst som är en häst. Inget annat. Mina djur tenderar åxå att bli väldigt hängivna. Men skulle jag inte sätta gränser för deras beteende skulle det gå ut över både mig och dom. Tulpansultan tycker jag har en god poäng i att djuren, i detta fall hästen ska kunna hanteras av andra. Det kan faktiskt hända olyckor genom detta. Du smeker bara ditt ego i princip, genom att låta henne fortgå med hennes beteende.
 
Sv: super "mammig" häst

så du menar att jag ska säga nej till att gosa när hon är snäll och försiktig?
Gillar hon inte personalen så är det mitt fel? Nej jag har oxå svårt för vissa människor som jag inte gillar och ingen kan påverka mig att tycka om dom..?
 
Sv: super "mammig" häst

.det är aldrig fel att sätta gränser, min häst bufflar ganska ofta efter ridning och när hon är otålig att komma iväg, en gång när jag skulle sadla om på träningen så bufflade hon på min tränare så att tränset åkte av. hon bufflar också på min mamma väldigt ofta. jag låter hennealdrig göra det på mig då hon är stor och lätt knuffar omkull en. det är ett dåligt beteende som visar att hon har mindre respekt för vissa människor och vill bestämma över dem, har märkt detta av att hon lätt går över och går iväg från min mamma och min tränare. min häst får gärna stå och mysa men om hon börjar bli otålig och börjar buffla så säger jag till direkt genom att backa 2 steg och sen gå fram igen. hon förstår och bufflandet har minskat väldigt markant sen jag började.
din häst kan vara din vän men den ska alltid lyda dig och andra människor. er relation ska vara häst och ledare. och inte häst och lekkamrat vilket du blir om du inte sätter gränser och inte beter dig som en ledare.
 
Sv: super "mammig" häst

Hon bufflar inte och jag har ledningen. Hon gör ju som jag säger när det gäller hantering/ridning. Att hon är annorlunda med andra människor kan jag inte påverka då hon aldrig gjort så mot mig. Hon var likadan med förra ägaren men för dom tog det ett tag innan dom fick det bandet. För oss sa det klick direkt.
 
Sv: super "mammig" häst

Fast nu tror jag inte det handlar o att gilla personalen eller inte. Har du en häst inackorderad tillhör det ditt ANSVAR att uppfostra din häst så att all personal kan handskas med den.
Att hon är snäll och försigtik förändrar egentligen ingenting från min synvinkel. Att gosa med din häst är bra- i rätt mängd. Du MÅSTE börja säga ifrån, man kan inte ge efter för att hästen är snäll eller söt. Jag tror allt det här handlar om att din häst är osäker- får allt skydd från matte och därefter får ett svagt självförtroende som aldrig växer.

Du har aldrig fått en tillsägelse som var för ditt eget bästa, men som kanske kändes lite?
 
Senast ändrad:
Sv: super "mammig" häst

KL
Varmblodsstoet jag sköter om har alltid haft svårt för att "gå fint" bredvid en och vi har övat mycket på det.
Nu går hon, oftast, fint bredvid en men jag är ändå orolig ibland att hon beter sig illa med övriga i stallet.
För mig är det helt otänkbart att min häst inte uppför sig med andra människor.

Har du otur kommer du få ta ut och in din häst själv i framtiden.
 
Sv: super "mammig" häst

låter som hon är osäker. man ska aldrig aldrig bestraffa en osäker häst som kommer till en för att söka trygghet! snacka om dubbelbestraffning. :crazy:

jag tror att hon säkert kommer växa ifrån denna klängighet allt eftersom hon blir äldre och får mer självsäkerhet. i mellantiden så fortsätt att gosa med henne men var även noga med att du ska ha ditt utrymme också och hon behöver inte klänga hela tiden. det åstadkommer du inte genom att skrika och slå, putta bara bort henne snällt med bestämd och gå vidare.

andra som ska ta ut henne måste själva korrigera henne om hon inte går snyggt. så länge hon uppför sig med dig så är det inte där problemet ligger, det är i förhållande till andra. och då måste dom själva se till att hon respekterar dom!

det enda du kan göra för att hjälpa till är att tex låta en kompis eller din mamma leda henne och sas öva på situationen, så hon vänjer sig vid att hanteras och lyssna på andra människor. men i slutändan är det som sagt stallpersonalen som måste bestämma hur hästarna ska uppföra sig när dom leds.

är ganska vanligt att en häst uppför sig på ett sätt med en människa och på ett helt annat med en annan. tex ridskoleponnyn som busigt slänger av barnen eller vägrar röra sig, men när ridläraren sitter upp går den dressyr som en mini-briar. är då hästen outbildad eller ouppfostrad? nej, den påverkas av energin och signalerna som människan sänder ut. eller hunden som lyssnar på husses minste vink men nonchar matte totalt? återigen är det människans energi och inställning det hänger på, inte djurets brist på lydnad eller utbildning.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 318
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 986
Senast: Grazing
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 242
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp