Sur häst i boxen efter vila

S

sabbet

Min häst opererades för lösa benbitar i december och fick efter det stå i boxvila 2 veckor och sedan ut i liten sjukhage i 6 veckor. I början var hon sig själv, social och trevlig när man kom - eller till och med MER social än tidigare. Hon var sååå nyfiken när kom in i boxen så det var lite svårt att klämma och känna på benen - för hon skulle liksom följa med och se vad jag gjorde :p Men nåja, det var ju inget problem.

Men sen efter några veckor så blev hon grinig när man kom in i boxen, särskilt om det var hö där. Det hade hon inte varit tidigare. Det var som att boxen var hennes "revir" och trots att hon nu går ut med andra hästar och håller på att sättas igång igen så är boxen fortfarande hennes revir. Hon gör ingenting, men ser jävligt sur ut "som en drake" som en tjej i stallet säger. Så fort man tar ut henne från boxen så är hon som vanligt, även om hon får hö ute i stallgången. Det är alltså bara i boxen som problemet uppstår.

Jag försöker att inte göra en stor grej av det utan går in och gör precis som jag vill inne i boxen - men man märker att hon är irriterad. Det har blivit bättre nu när vi har satt igång henne, men hon är fortfarande inte som hon var innan operationen. Kommer detta att gå över av sig själv allt eftersom tiden går och hon kommer tillbaka till normala rutiner igen, eller behöver jag göra något aktivt för att stävja detta beteende? Tips, råd tas gärna emot, för det ser ju lite roligare ut om hästen har öronen framåt när man kommer in i boxen :angel:

/Sabina
 
Sv: Sur häst i boxen efter vila

*putt putt*
Ingen som har några tips? Snälla? :bow:
 
Sv: Sur häst i boxen efter vila

Hästen är alltså frisk och ni har börjat sätta igång den nu? Går den i sin vanliga hage nu och rutinerna är som vanligt (fast med lugnare ridning) och hästen är fortfarande sur i boxen?
 
Sv: Sur häst i boxen efter vila

de är nog överskottsenergi..hästar kan bli konstiga av sånt och de brukar försvinna när dom kommer igång mer igen..

min häst blev faktiskt som värst när han höll på att sättas igång i början, va värre än under konvalicenten..han va inte sur eller så men han va inte sitt vanliga jag iallafall.
 
Sv: Sur häst i boxen efter vila

Japp, hästen är frisk och igångsatt sedan fyra veckor, efter veterinärens ordination. Vi har precis börjat galoppera korta sträckor på henne, men rider inte på böjt spår i traven utan bara rakt fram. Så det är inte så stora krav på henne i ridningen än, vi har mest ridit ut. I övrigt är rutinerna samma som tidigare.

Hon gick först ut i sin vanliga hage, men redan innan operationen var hon väldigt mobbad i den hagen (blev jagad och sparkad av speciellt ett sto) så efter en till spark för två veckor sedan beslutade jag att flytta henne till en annan hage istället. Hon är lägst i rang även i den hagen, men de låter henne vara i fred.

Hon har blivit mindre sur sen vi satte igång henne. Idag var jag extra uppmärksam på i vilka lägen hon blev sur:
- När jag kommer i stallgången gnäggar hon alltid och har öronen framåt, men när jag kommer fram till boxen och ska gå in så blir hon sur - slår med huvudet och har inte öronen framåt. Men hon backar undan och gör inget mer, men det ser ju inte så trevligt ut :crazy:
- När hon får sitt hö så liksom hugger hon tag i det och "steppar" med bakdelen. Men när hon har tagit några tuggor så är det inga problem att sköta om henne; borsta osv. Då står hon lugnt och tuggar.
- När hon får sin krafft så är det som värst, då låter jag faktiskt henne äta ifred. Just krafften har iof alltid varit lite känslig för henne (även när jag köpte henne). Uppfödarna visste inte varför, men de lät henne vara ifred.

Jag kom på en faktor som kan ha betydelse: Sen i november/december så tar de in hästarna väldigt tidigt eftersom det blir mörkt tidigare på dagen. Hon har nästan alltid fått gå in bland de första, dvs redan vid 14 :crazy: Hon får då sitt insläppshö som hon äter upp på kanske 40 minuter. Så när jag kommer vid 18,19 så har hon alltså stått inne mer än 4 timmar, varav 3 timmar utan mat. Kan hunger göra hästen aggressiv? Ska tänka på hur hon beter sig när jag rider i helgen, om det är någon skillnad...

/Sabina


Hästen är alltså frisk och ni har börjat sätta igång den nu? Går den i sin vanliga hage nu och rutinerna är som vanligt (fast med lugnare ridning) och hästen är fortfarande sur i boxen?
 
Sv: Sur häst i boxen efter vila

Ja, hade också en teori om att det är överskottsenergi. Hon är definitivt en häst som mår bra av att röra på sig mycket och regelbundet. Jag upplever dock att det har blivit bättre sen vi började sätta igång henne. Hon var alltså värre när hon gick i liten hage och vi bara promenerade med henne. Får hoppas att det försvinner när hon är igång igen.

/Sabina

de är nog överskottsenergi..hästar kan bli konstiga av sånt och de brukar försvinna när dom kommer igång mer igen..

min häst blev faktiskt som värst när han höll på att sättas igång i början, va värre än under konvalicenten..han va inte sur eller så men han va inte sitt vanliga jag iallafall.
 
Sv: Sur häst i boxen efter vila

Kan hunger göra hästen aggressiv?

Absolut. Hunger kan leda till stress, ffa om boxgrannen står och käkar bredvid osv.
Om hästen äter upp sitt em-hö på 40 min så låter det som att hon får väldigt lite (ett eller två kilo?).

När hon får sin krafft så är det som värst, då låter jag faktiskt henne äta ifred.
Det låter ju onekligen som att din häst stressar över mat. och det beror oftast på att de får för lite grovfoder => tillbringar för lite tid med att äta.
F ö så tycker jag att det är en självklarhet att man låter hästen äta (ffa kraftfoder) ifred och i lugn och ro.

Hur mkt grovfoder får hästen? Det låter som att du behöver ge mer. Kanske mycket mer.

Och lite mer utevistelse skulle inte heller skada. Att ha begränsad rörelsefrihet under större delen av dygnet kan också göra hästen rastlös och stressad. Kanske finns det någon mer i stallet som vill ha sin häst ute till kvällen, så ni kan låta dom gå tillsammans?
 
Sv: Sur häst i boxen efter vila

Hon äter väldigt fort (har inte tagit tid, men jag tror det tar ca 40 min). Hon får 5 kg vid insläpp. 3 kg morgon, 1 kg lunch i hagen och 5 kg kväll. Funderar på om jag ska ge ännu mer till insläpp? Hon får hösilage.

Jo, jag tycker också att hästen gott kan få käka krafften ifred, så det är ju inget problem direkt. De flesta hästar jag stött på vill äta krafften ifred, men jag har inte varit med om att de blivit så aggressiva.

Ska fråga igen när de tar in hästarna. I somras och i höstas var det inget problem, då kom de in kring 17 och det är ok tycker jag. Nu kan de faktiskt låta hästarna vara ute längre, det blir ju mörkt först vid kanske 17.30. Visst att de har 40 hästar att ta in, men det tar väl inte 3 timmar att göra det?

Tack för att du tar dig tid och svara! :bow:

/Sabina
 
Sv: Sur häst i boxen efter vila

Jag tycker du ska öka på hösilaget. 14 kg är inte speciellt mycket, du kan gott ge 20-25 kg (eller så mycket som hästen vill äta). Blir det för mycket energi så minska hellre på kraftfodret.
 
Sv: Sur häst i boxen efter vila

Tycker att du ska fråga om det finns fler som vill ha hästen ute längre tycker personligen att 14 är förtidigt att ta in hästarna, vilken tid kommer hästarna ut på morgonen? Mer hösilage som någon redan sagt är en annan bra ide att prova, min häst är värst att rida när han är en bit på väg under igångsättingen då brukar han bocka i galoppen och studsa fram. Så det kan vara en kombination av olika faktorer som gör att hon är sur i boxen.
Börja med att prova öka utevistelsen + mer grovfoder och se vad som händer efter hon kommer igång mer och mer. Tror nog att du kan låta bli att säga/göra något åt att hon är sur när du kliver in i boxen så länge hon inte är elak mot dig. Det är bra att du låte henne vara ifred när hon äter kraft, det gör vi med har en som inte äter om vi stör henne de andra som är mina hästar bryr sig inte om man är i boxen medans de äter kraften fast de får ändå vara i fred under tiden.

Hoppas att det löser sig för dig, skriv och berätta hur det går:)
 
Sv: Sur häst i boxen efter vila

Tänkte komma med en uppdatering:

Hon har blivit bättre i boxen nu, fortfarande lite sur men reaktionerna är betydligt mildare :) Hästarna tas in senare nu, så när jag kom dit vid 17 i måndags så stod hon fortfarande och åt. Då hade de kommit in vid 15.30 så det tar henne ca 1,5 h att äta upp 5 kg hösilage. Då var hon inte det minsta sur när hon precis hade ätit, så det var kul!

Om jag kommer senare (vid 18,19) har jag tidigare gjort så att när jag kommer till stallet så slänger jag in 1-2 kg hö till henne som hon kan äta medan jag fixar maten och pysslar med annat. Sen när jag kommer till henne så är hon betydligt trevligare. Nu har jag sagt till medryttaren och skötaren att göra likadant och det funkar bra. Tycker det är bra att hon får lite "mellanmål" också eftersom de får kvällsmaten vid 20-21 (för Tirana snarare 21 om jag rider sent). Totalt får hon alltså 16 kg hösilage per dag, utspritt på 5 mål. Är ingen expert på hästar och foder, men det borde ju vara bra för henne att hon får ett extra mål, hästar ska väl äta ofta eller hur?

Den stora skillnaden tror jag dock är att de kommer in senare nu.

Hoppas att surheten försvinner helt så småningom, men det verkar gå åt rätt håll iaf :)

Tack för er hjälp, kommer ni på fler råd så tas de gärna emot också!

/Sabina
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 322
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 185
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
697
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
879
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp