Bukefalos 28 år!

Sur häst vid skötsel

Hoppas att tråden ligger i rätt 'fack' nu..

Om en häst är sur när man borstar den, kanske att den kastar med huvudet och hugger i luften, vad ska man göra då egentligen? Ska man säga till den genom att klappa till den på bogen eller ska man bara ignorera den? Jag brukar försöka ignorera hästar som gör så så länge det går.

Om hästen gör så ska man ju se vad problemet är, om man borstar konstigt, kittlig häst etc, men jag vet inte riktigt. För vissa ridlärare säger att man ska 'säga till' hästen ryta, smälla till den lr nåt så den förstår vem som bestämmer men jaa.. sry för lite rörigt inlägg :crazy:
 
Sv: Sur häst vid skötsel

jag vet vad du menar, min häst är också så, jag fick ett helknäppt tips av min kompis som haft det likadant:P varje gång hästen försöker bita dig, KRAMA DEN! :) hästen blir välldigt förvånad och efter ca 1 månad så slutar den ;)
 
Sv: Sur häst vid skötsel

Jag håller med dig, KRAMA eller också, när ni kommit längre i er relation, retas lite med varann. :devil:

Jag har ju en "ganska" speciell Madam och vi brukar retas, börjar inte jag så börjar hon. Det viktiga är bara att retas man så får man vara beredd på att få tillbaks också, men hästarna känner så väl vad man tål och inte, och hur man tar det hela och just ikväll försökte hon "backa" in mig i väggen och puckla på mig lite försiktigt och som svar försökte jag ta tag i bakbenen på henne. :D


Jag behöver bara fråga om jag ska krama framfoten så sitter näven mellan tänderna på henne, hon är snabb som en kobra men försiktig så hon inte ska bita för hårt. (Har aldrig hänt)


Våran borstning är en ren parodi men vi har lika kul båda två. :D
 
Sv: Sur häst vid skötsel

Det beror givetvis på varför hästen gör så, är det en ridskolehäst du tänker på?

Ridskolehästar är ofta trötta på alla som grejar med dem och då är det nog bäst att ignorera dem som du gör, du är ändå ingen ledare och om du säger till kommer hästen antagligen bara bli irriterad över att "någon" försöker sätta sig över i rang och behandla dej som den skulle behandlat en annan "uppstickare" dvs, säga ifrån själv.

Är det en privat häst som du handskas mycket med så ska man säga ifrån, jag gör samma sak som hästen hade gjort för att flytta mej, (jag har ju ingen hals att vifta med utan använder min arm och gör samma rörelse som hästen gör med sitt huvud) det fungerar alldeles utmärkt! För där visar jag att det är jag som bestämmer, att det är jag som är ledaren om/när hästen kollar om den kan göra som den vill.

Se till att binda upp hästen så att den inte kan skada dej!
 
Sv: Sur häst vid skötsel

Jag ignorerar och gör helt enkelt det jag ska. Är hästen kittlig kan man givetvis ta hänsyn till detta genom att använda borstar som gillas bättre samt inte stå och finputsa de kittligaste ställena.
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 497
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 321
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 213
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
32
· Visningar
3 277
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp