kolblakkur

Trådstartare
Kan en häst födas sur?

Jag har en som varit sur sedan han kom till mig den förste december 2007. Innan dess var han i stort sett helt ohanterad. Verkad två gånger typ och kastrerad. Gått ute året om med hästkompisar hela livet (född 2006). Ändå är han en ganska sur typ. Är det helt enkelt så han är född - med det temperamentet? :) :confused: Han har ofta öronen bak när han kommer i närheten av människor, men gör aldrig mer än smånaffsar. Kan det vara pga osäkerhet?
 
Sv: Sur häst

Visst måste det finnas de som är födda sura. De har ju olika personligheter och dessa föds man ju med.
 
Sv: Sur häst

Finns homeopat medel som är suveränt bra mot sura
och bråkiga hästar!

:banana:
 
Sv: Sur häst

Är hästen verkad 2 ggr på ett år?!? Då skulle jag också vara sur:crazy:

Hästar som är konstant griniga kan mycket väl ha ont i kroppen eller inte vara tillfreds på andra sätt.

Att hästen surar på människor kan dels bero på negativa associationer eller helt enkelt brist på positiv erfarenhet, eller på trygghets/förtroendebrister!

Se till att få hästen verkad ordentligt, en unghäst som går med så dålig hovvård kan få mycket stora konsekvenser i ben och leder!:mad:
 
Sv: Sur häst

Det beror ju på hur hästen ser ut i hovarna och benen endel behöver inte mer hovvård vid så unga år. Min 2-åring har hovslagaren hållt koll på var 8.e vecka men han har inte behövet verka henne mer än 3-4 ggr på 2 år.
 
Sv: Sur häst

Han var verkad några gånger innan han kom till mig.
Hos mig verkas han vid behov :)
Hans hovar växer väääääldigt sakta och behovet är faktiskt inte stort.
Nu förutsätter du att han går med dåliga hovar och att jag därmed är en dålig hästägare - tack för den du.
 
Sv: Sur häst

Ibland kan hästar se sura ut när de är osäkra och rädda. Så gör min unghäst då och då fortfarande. Han var ohanterade tills han var tre år.
Men han är långt ifrån född sur.
 
Sv: Sur häst

Ja, jag undrar om det inte är för att han är rädd. Ryter man på honom så vill han springa ur skinnet eller så hoppar han till rejält. Sedan är han rädd en stund framöver.
 
Sv: Sur häst

Ja, jag undrar om det inte är för att han är rädd. Ryter man på honom så vill han springa ur skinnet eller så hoppar han till rejält. Sedan är han rädd en stund framöver.

Jag tycker det låter som en enormt osäker och otrygg häst. Som behöver mycket kontakt med lugna goa människor, mycket ompyssling och få lära sig att han kan lita på människor och på sig själv.
 
Sv: Sur häst

Han är säkert inte alls SUR, han är rädd och osäker och har inte fattat att det finns anledning att tycka människor är trevliga! Ge honom anledning att älska människor men gärna genom att vara väldigt ARTIG tills du MÄRKER att han VILL ha dej nära!
 
Sv: Sur häst

Vill ha mig nära vill han. Han kommer alltid fram i hagen och vill nosa och kela. Stoppar alltid ut nosen mellan boxgallret för att hälsa. Står han inne så slutar han äta så fort man kommer in i stallet och står med huvudet utanför boxen och tittar på vad man gör. Står man dessutom och klappar honom så måste man gå därifrån annars så börjar han aldrig äta igen :D Men en liten småtugga tar han ibland på oss människor.
 
Sv: Sur häst

Kommentar från killkompis som såg tråden på datorn:
"Fast hade jag fått naglarna klippta och kulorna avskurna dom gånger jag träffat människor så skulle nog jag också vara lite skeptisk sen"
 
Sv: Sur häst

Japp min är en grinig jävel som är genomsnäll:confused. hur nu de går ihop men så har han vart hela livet! (dock tror jag boxgrannen smittade honom som bebis)
 
Sv: Sur häst

Kommentar från killkompis som såg tråden på datorn:
"Fast hade jag fått naglarna klippta och kulorna avskurna dom gånger jag träffat människor så skulle nog jag också vara lite skeptisk sen"

Hehe :rofl:
faktiskt var min förra unghäst jäääkligt osäker på folk efter kastreringen, vi fick helst inte ens titta åt "snopp-hållet", då ställde han benet för :crazy:

Helt klart en vettig tanke tycker jag, en unghäst som inte är van vid folk brukar man kunna vara ganska tuff med när man ska verka och träffa veterinären. Kanske har han tjyvhållits vid verkningen tex.
 
Sv: Sur häst

Vill ha mig nära vill han. Han kommer alltid fram i hagen och vill nosa och kela. Stoppar alltid ut nosen mellan boxgallret för att hälsa. Står han inne så slutar han äta så fort man kommer in i stallet och står med huvudet utanför boxen och tittar på vad man gör. Står man dessutom och klappar honom så måste man gå därifrån annars så börjar han aldrig äta igen :D Men en liten småtugga tar han ibland på oss människor.
Mne jag förstår inte varför du då tycker att han är sur? Låter ju som en sällskaplig och gullig kille.
 
Sv: Sur häst

Fast han är sur :) Han har ofta öronen bakåt, även när man kliar och står och snackar med honom.
 
Sv: Sur häst

Jag vidhåller att det är djurplågeri att inte verka oftare än så. Om din hovis tycker annorlunda så ifrågasätter jag dennes kompetens. Det beror inte på benställningar osv- såvida din unghäst inte rör sig så mycket på hårt underlag att den sliter själv(motsvarande 2 mil/dygn på asfalt).

TS: om du skriver att häten är verkad 2 ggr på ett år så får du finna dig i reaktioner på det. Jag är långtifrån ensam om att anse det bristande skötsel!!

/migo
Yrkesverksam hovvårdare.
 
Sv: Sur häst

Jag har bara ägt honom sedan december. Hos mig har han redan verkats en gång och ska snart verkas igen. Tiden innan dess kan inte jag ansvara för.

Sedan är det så att hans hovar växer väldigt, väldigt sakta. Inget ovanligt för en shetland. Skulle man verka bara för sakens skull så skulle han slutligen bli halt.
 
Sv: Sur häst

Kan säker tvara osäkerhet.
Kan också vara ett sätt för liten ponny att hävda sig.


Givetvis har alla hästar olika lynne. Så är det bara..
 
Sv: Sur häst

Ingen häst föds dum (dum= grinig, sur, arg osv) Det är omvärlden som formar dess personlighet gentemot andra, även dess temperament. Precis som oss människor.
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 348
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 197
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
966
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
432
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp