Sv: Sur häst

Min shettis verkas faktiskt bara 2 ggr om året och det enligt min mkt pedantiske hovslagares ordination. Han sliter ner hovarna mkt, och han går då inte 2 mil om dan på asfalt utan 1-3 timmar i veckan på grus/gräsväg/asfalt sand etc och sen går han i hagen dygnet runt.
Det finns liksom inget att ta om man gör det oftare.
 
Sv: Sur häst

Jag lovar attt hästar kan föddas sura, kan gå till min egna häxa får man inte som man vill så förvandlas hon till ett monster!
 
Sv: Sur häst

Hästar är individer, vissa måste verkas varannan vecka o vissa 2ggr/år... hovslagaren kikar på alla hästar i stallet men långt ifrån måste alla under kniven samtidigt. Jag tycker inte man kan säga att det är djurplågeri att verka si eller så ofta utan att ha sett hästen!
 
Sv: Sur häst

Kommentar från killkompis som såg tråden på datorn:
"Fast hade jag fått naglarna klippta och kulorna avskurna dom gånger jag träffat människor så skulle nog jag också vara lite skeptisk sen"

:rofl:Haha, dagens gapskratt!!!!:bump::banana:
 
Sv: Sur häst

Jo, har man utbildning i hur hoven fungerar så kan man det.
Jag jobbar med hovvård och har träffat många många många hästar. Aldrig har jag sett nån som mår bra av att verkas mer sällan än var 6-8 vecka! Om hoven växer så extremt långsamt är det i sig ett symptom på att något är fel!
 
Sv: Sur häst

Jasså? O den hästar som sliter korrekt o arbetas på varierande underlag osv de är vanvårdade o plågade bara för att de inte behöver kniven titt som tätt?!
 
Sv: Sur häst

Nej, grattis om du lyckats med de omständigheterna. Jag finner det dock högst otroligt. Min bruksnordis gick 4.5 mil på en dag, på asfalt och grus i högt tempo i sommras. Dagen efter fanns det material att verka.
 
Sv: Sur häst

Han är säkert inte alls SUR, han är rädd och osäker och har inte fattat att det finns anledning att tycka människor är trevliga! Ge honom anledning att älska människor men gärna genom att vara väldigt ARTIG tills du MÄRKER att han VILL ha dej nära!

Du svarade väl inte mig va? :cool:
 
Sv: Sur häst

är han låg i rang? det är min och hon är jämt sur. fast så är det kanske det som är problemet.. det är en hon.
 
Sv: Sur häst

Det är rätt, jag tror ingen häst föds arg om det inte är något fel i huvudet på den.

Fast jag tror ändå att psyket kan påverka hur lätt hästen har att bli sur/grinig. Vissa verkar ju tåla allt utan att säga ifrån (tyvärr :( ) medan vissa surnar så fort man gör minsta lilla miss.
 
Sv: Sur häst

Öh, hur såg hovarna ut INNAN då???


Var det ett år sedan den sist verkades?

konstigt exempel...

eller filar du lite med nagelfilen varje dag? Det är inte att verka. Finns det inget att ta så finns det inte.
 
Sv: Sur häst

Har honom ihop med en annan shettis bara. De är bästa vänner, bråkar inte om något direkt så det är svårt att svara på.
 
Sv: Sur häst

Jaha, men min hovslagare med gesällbrev har sagt att där finns inget att ta. Inte på någon av mina tre shetlandsponnys har det funnits något att ta av på 6-8 veckor. 2 gånger om året har de behövts verkas. Och detta enligt två oberoende hovslagare. Och det är inget fel i att hoven växer sakta. De har kanonhovar, stenhårda och aldrig några sprickor, röta eller dylikt.

Att du jobbar med hovvård kan väl diskuteras. Hör av dig när du gått en seriös utbildning.
 
Sv: Sur häst

Precis samma sak gäller våran shetlandsponnys hovar. De är verkligen stenhårda och växer jätte långsamt. Hovslagaren tittar på honom varje gång han är ute för att sko de andra och det är väldigt sällan han faktiskt behöver verka bort något. Han kollar att hovarna slits jämt och ser fina ut bara, ibland raspar han lite... :)
 
Sv: Sur häst

Sv: Sur häst

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar från killkompis som såg tråden på datorn:
"Fast hade jag fått naglarna klippta och kulorna avskurna dom gånger jag träffat människor så skulle nog jag också vara lite skeptisk sen


jag dog just av skratt nar jag laste detta...:rofl:
 
Sv: Sur häst

Och det är inget fel i att hoven växer sakta. De har kanonhovar, stenhårda och aldrig några sprickor, röta eller dylikt.
QUOTE]

Samma gäller en av mina pollar. hovisen kollar nog hovarna var 8 vecka då den andra verkas men tar typ varannan gång, om ens då. Och båda två har precis lika fina och tåliga hovar. I allafall nu på vinter så växer de såååå saktaaa... och ingen över internet kan övertala varken mig eller min hovis om att pållan har dåligt skötta hovar. Jag anser att man ska se / veta hur det ligger till före man kan uttala sig om att nån annan är djurplågare. :eek:

mina åsikter :banana:
 
Sv: Sur häst

Jaha, men min hovslagare med gesällbrev har sagt att där finns inget att ta. Inte på någon av mina tre shetlandsponnys har det funnits något att ta av på 6-8 veckor. 2 gånger om året har de behövts verkas. Och detta enligt två oberoende hovslagare. Och det är inget fel i att hoven växer sakta. De har kanonhovar, stenhårda och aldrig några sprickor, röta eller dylikt.

Att du jobbar med hovvård kan väl diskuteras. Hör av dig när du gått en seriös utbildning.

:bow:

Min ponny har aldrig varit skodd, blev riden mycket. Hande fina hovar, men verkningen behövdes inte göras titt som tätt. Då han slet ner hoven som han skulle. Och om hästarna skulle verkas så mycket borde ju vildhästarna har JÄTTE långa hovar.... SÅ det är bullshit att man måste verka dem efter en viss tid. Det är naturligtvis individuellt. Men det är klart att de som jobbar som hovvårdare tjänar ju mer pengar om det verkas oftare...:devil:
 
Sv: Sur häst

Jo det kan de alla ggr. Min tävlingstravare är född sur-tant :D eller snarare med mkt självförtroende & vill vara ifred i sin box. Det är hennes residens typ. Men hon är så klok att hon anfaller inte när man kommer in i boxen med täcke tex. men hon visar med hela uttrycket i ansiktet att " Ok, kom in men jag gillar det inte!".

Vi har en ömsesidig respekt för varandra hon & jag, så vi funkar jättebra ihop sen snart 5 år ihop. Men folk utifrån förstår inte vad jag ser i denna sura häst:devil: :p
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 352
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 197
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
966
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
432
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp