Bukefalos 28 år!

Sur om jag inte tränar

R

Raderad medlem 19815

Jag joggar flera dagar i veckan, det brukar bli en runda på 6 km i lugnt tempo.

Jag mår väldigt bra av att träna, jag blir lugnare, gladare och piggare. Men, på senare tid har pendeln svängt över till att om jag inte tränar så blir jag sur, okoncentrerad och slö och det kryper i hela kroppen.

Det påminner lite om alkoholmissbruk; från början gör dricker man för att det ger en skön känsla, men det går mer och mer över till att man mår dåligt om man låter bli och man dricker för att uppnå normaltillstånd.

Detta är superjobbigt! Finns det någon som känner igen sig? Och vad gör man? Jag försöker ju uppehålla träningen men om det går några dagar utan att jag har möjlighet att komma ut så mår jag skit.
 
Djur, människor är väl skapta för att röra på sig. Dagens stillasittande arbetsmiljöer och fritidssysselsättning är konstlade. Försök att få något sätt att fortsätta arbeta med naturen, systemet. Missbruk, kallas väl missbruk för att det är negativt för kropp och knopp, detta är väl mer ett brukande av kroppen och inte missbrukande.

Ta det lugnt och tänk positivt. Målfokusering kanske. På torsdag får jag min joggingrunda. Äntligen, då ska jag öka där och minska där , springa mer, mindre.
 
Endorfinberoende, tänker jag. Endorfinkickar. Det funkar ju helt enkelt inte att kicka på samma drog (eller "drog") hur många gånger som helst. Hjärnan vänjer sig, eller nåt. Det är nåt med synapserna.

Bruk är det ju (fast egentligen av löpning, endorfiner är ju bieffekt), men om det är missbruk? Tja, träningsnarkoman är ju ett ord man har hört, men du verkar inte träna på något besinningslöst sätt som går ut över arbete, familj och vänner.

En god vän som tränade cykling på hög nivå, blev deprimerad på närmast kliniska nivåer när hen hade vila från träningen en vecka emellanåt.
 
Tack alla. Ja, det kanske är något endorfinrelaterat.
@tara bra tips att tänka på nästa pass!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna? Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag...
2
Svar
24
· Visningar
2 874
Senast: Ramona
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 852
Senast: Dopy
·
Kropp & Själ Sitter och funderar på vad det innebär att leva en "hälsosam livsstil"? En bekant till mig har skrivit flera inlägg på FB om hur hon...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
14 210
Senast: Badger
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 636
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp