Bukefalos 28 år!

Svängel och draglineproblem

F

flickancarra

Hej hopp! Det var länge sen jag var här men det är kul att se att jag fortfarande känner igen vissa namn här sen när jag började med körning och som hjälpte mig jättemycket! Jag har sen dess köpt en shettis :love: som har mer körrutin :idea: och köpt en ny rockard. Men när jag nu sätter ihop ny ponny, selen och rockarden så insåg jag efter första rundan att draglinorna är för långa! Jag fäster dem med schackel mellan D-ring och hål i svängeln. skaklarna är alltså kortare på den nya rockarden än den gamla. Jag börjar fundera på om jag kan spänna fast draglinan på något annat sätt i svängeln.

Svängeln har en tapp några centimetrar från änden och avslutas sen med en bricka med hål i så jag tänker att jag borde kunna ha nytta av tappen.

Draglinan har en D-ring på slutet men en dm innan den är det ett avlångt hål i linan som jag också funderar över syftet med..

Kan någon snäll själv förstå vad jag menar och kanske ge en förklaring skulle jag bli jätteglad! Jag har försökt att leta efter svar u gamla trådar och googlat men inte fått svar.. Tacksam för hjälp!

Så här ser hon ut min nya donna.. :love:
IMG_9965.jpg
 
Sv: Svängel och draglineproblem

Välkommen tillbaka och grattis till hästen! Du behöver snabbkopplingar till draglinorna, dem kan du sätta i hålen på svängeln, jag PMar dig då vi inte får länka till webbshoppar. Är draglinorna för långa borde det väl gå att göra extra hål? Rekommenderar dig även att sänka svängeln lite, draglinjen ser lite bruten ut (kollar dock på bilden via iPhone, så jag kan ha fel).
 
Sv: Svängel och draglineproblem

Tack! :)
Nä, draglinjen är inte bruten utan böjd.. :crazy: Men jag kan lugna djurvänner att jag bara körde henne några minuter på detta sätt där hon drog med däckeln.. Sambon hade fotograf-tjänst för att jag skulle kunna kolla in vad som behövde ställas in på selen och jag satte lite i halsen när jag insåg problemet.

Jag gick ut idag med avsikten att göra fler hål men när jag stod och tittade på remmen så kände jag att jag skulle försvaga den rätt mycket om jag satte igång och gjorde hål. Lädret är dubbelvikt där hålen sitter och skulle jag göra fler hål skulle de hamna i den tunna delen och jag tror inte det skulle vara bra. Det är ju ändå med dessa remmar hon ska dra all vikt.
 
Sv: Svängel och draglineproblem

Det är väl för att hon drar med däckeln som de är böjda, dvs slaka. Vad är det för sele du har? Kanske kan man köpa draglinor separat till den, och då kan du ju köpa ett par kortare och sälja dem du har nu.
 
Sv: Svängel och draglineproblem

Det är en kombination av idealsele och zilko ergonomisk brösta. Jag tänkte kolla vad draglinor skulle kosta så jag mätte de jag har och insåg snart att 160cm som dessa var är den kortaste längden jag kunde hitta att köpa! Det funkade till min gamla rockard men skaklarna på den nya är mkt kortare..
 
Sv: Svängel och draglineproblem

Hej! Fiiint ekipage!!

En lösning är att flytta svängeln, som jag tror sitter fel på din typ av sulky. Sitter den inte mitt mellan skaklarna eller tom ovanför på vissa modeller??

Svängeln ska sitta så att draglinjen kommer från bröstan och ner till axeln. dvs mitten av hjulet.

En annan lösning är kanske att länga skaklarna?

Om inget annat så är det inte så dyrt att låta tillverka draglinor, alternativt göra egna av rep.
 
Sv: Svängel och draglineproblem

Draglinorna hör ihop med bröstan så det är zilko.
 
Sv: Svängel och draglineproblem

Tack så mycket! Din åsikt värderar jag högt!
Jag tror inte svängeln sitter helt fel för att den linjen ska bli rätt men nu när jag tänker efter så fanns det en viss mån för justeringar. Ska kolla upp!

Kommer dock inte våga lägga så mycket mer pengar just nu på detta nu när jag har bebis. Köpte rätt mkt på en gång i stort sett.. Häst, sele, rockard, hästtransport så jag får nog ligga lite lågt.

Får jag inte ordning på det så får jag nog köra med remmen snurrad runt svängeln tills den blir dålig och hoppas att jag har bättre ekonomi att köpa ny då..
 
Sv: Svängel och draglineproblem

Sänker du svängeln så blir draglinorna säkert i rätt längd. Jag hade en liknande rockard innan, på den sänkte jag också svängeln. Det blev kanon. Behöver du hjälp så hör av dig :)
 
Sv: Svängel och draglineproblem

Jag kollade nog bara på s*lar.se.. ska kolla driveout också. Det bästa är nog att köpa nya kortare. Det var det barnbidraget.. =/
 
Sv: Svängel och draglineproblem

Jag har Zilco Classiclinor nu ser jag när jag kollar på deras sida. Jag fäster fast dem i svängeln med schackel. Men skulle jag kunna köpa Draglinor Zilco Tedex? De var inte alls så dyra. Hur fäster man dom i svängeln? för det är se som är kortare.. varje tanke leder till nya frågor..
 
Sv: Svängel och draglineproblem

Nu har jag beställt. Tack för all hjälp. hoppas det blir bra nu. =)

Jag har en kort fråga och istället för att göra en ny tråd hoppas jag någon ser den här:
De där vagnslyktorna, är de bara för syns skull eller finns det något praktiskt med dom?
 
Sv: Svängel och draglineproblem

ok.. för syns skull då.. ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kan riskera att bli en rörig tråd, men det är för att det är rörigt just nu. Lite historik: Min vinthund fick urinträngningar och hade...
Svar
5
· Visningar
1 826
Senast: Lime
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 761
Äldre Är det någon mer här som har en eller känner någon som har? Om det är så är det bara jag som råkat illa ut eller är det strul med...
Svar
12
· Visningar
1 201
Senast: Energi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 081
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp