Bukefalos 28 år!

Svag och vinglig bakkärra - långt

Cillie

Trådstartare
Det är säkert bäst att börja med att säga att vi har gjort en fullständig utredning av katten. Ortoped, neurolog och dessutom en magnetröntgen. Alla upptänkliga prover är tagna (listan var en och en halv A4). Veterinärens sista utlåtande var att de inte kunde hitta orsaken till nedan problematik.

Så, kära buke. Kanske har någon här någon liten idé om vad vår honkatt lider av, eller tankar om hur man kan underlätta för henne.

Så här ligger det till, och jag försöker mig på den korta versionen:

Vid c:a ett års ålder får katten sitt första epilepsianfall. Vi åker till veterinären och bestämmer oss för att inte medicinera, då anfallen är få. Efter ett år ungefär upplever vi att hon börjar hoppa konstigt. Bakbenen kommer inte in under katten vid landning (upphopp) utan istället hoppar hon högt mig för att landa med nästan raka bakben. Det är inte alltid såhär, men ofta nog för att vi ska lägga märke till det.

Sedan börjar bakbenen knasa på platt mark. De bär inte alltid. Viker sig ibland och hela bakkärran vinglar. Vi tror att det här ihop med epilepsin, så vi åker till veterinären och börjar behandla epilepsin. Då gör vet också igenom katten och röntgar bakknäna utan att hitta något fel.

Efter påbörjad epilepsimedicinering slutar anfallen helt. Vi tycker också att hon verkar bättre i bak, men det är svårt att säga, eftersom vi alltid upplevt att den dör svagheten och vingligheten gör i skov.

Vid återbesök påtalar vi att vi tycker att det ser bättre ut bak, men inte helt bra. För med Metacam hem, för att utesluta smärta. Samma visa igen - först tycker vi att det ser bättre ut, men sedan kommer ändå ett nytt skov.

In igen till veterinären som remitterar till ortoped. Inga fel hittas. Remitteras vidare till neurolog, som inte heller hittar någonting. Sista anhalt är en magnetröntgen (ren) och de tre miljarder blodproverna, alla rena.

Men: katten är fortfarande vinglig och svag bak. Hoppar illa och har dålig balans. Bak viker sig alternativt vinglar. Vi är rådlösa.

Alla tankar, tips och idéer mottages med öppet sinne.
 
Är det likadant hela tiden?

Jag hade en katt som också var svag och vinglig bak men det blev bättre och bättre (utom på slutet när det blev sämre igen) hon gick i passgång i skritt, traven var ren och galoppen totalsladdrig, hon kunde hoppa upp på bänken (där maten fanns) men det var svårt mot slutet.
 
Är det likadant hela tiden?

Jag hade en katt som också var svag och vinglig bak men det blev bättre och bättre (utom på slutet när det blev sämre igen) hon gick i passgång i skritt, traven var ren och galoppen totalsladdrig, hon kunde hoppa upp på bänken (där maten fanns) men det var svårt mot slutet.

Ja, det är samma lika. Bättre någon dag, sedan sämre, men inom en normalvariation.
 
Ja, det är samma lika. Bättre någon dag, sedan sämre, men inom en normalvariation.

Vi gjorde tillslut ingenting alls. Katten var 6 när hon blev konstig första gången och vi tog bort henne förra januari då var hon 15. Så länge som hon verkade nöjd och glad (åt bra, tvättade sig och gick på låda) och inte verkade ha ont (jag gav henne metacam med jämna mellanrum just för att kolla om det blev någon skillnad) så fick hon vara kvar. Sen blev hon akut sämre en lördagkväll förra året, det var som om hon inte kunde svälja och ahde superkonstig hosta - alla andra katter och hundar blev rädda för henne och gömde sig då förstod jag att det var något allvarligt fel så hon fick tassa vidare direkt
 
Vi gjorde tillslut ingenting alls. Katten var 6 när hon blev konstig första gången och vi tog bort henne förra januari då var hon 15. Så länge som hon verkade nöjd och glad (åt bra, tvättade sig och gick på låda) och inte verkade ha ont (jag gav henne metacam med jämna mellanrum just för att kolla om det blev någon skillnad) så fick hon vara kvar. Sen blev hon akut sämre en lördagkväll förra året, det var som om hon inte kunde svälja och ahde superkonstig hosta - alla andra katter och hundar blev rädda för henne och gömde sig då förstod jag att det var något allvarligt fel så hon fick tassa vidare direkt

Ja, det lutar åt att det är så vi kommer göra också. Så himla svårt när man inte vet hur dom mår - egentligen. Hon är pigg och verkar glad. Ren och lite lagom rund om magen, för på lådan som hon ska.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 570
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 010
Senast: fruxolisa
·
Katthälsa Förra lördagen blev min katt dålig. Han ville inte gå ut och låg mest och sov. Vi trodde först att han bråkat med någon annan katt ute...
Svar
3
· Visningar
2 207
Senast: kazam
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 206
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp