Bukefalos 28 år!

Svallkött?

lady_vip

Trådstartare
Jag har minne som en guldfisk och kan inte komma ihåg hur det gick sist...

Mitt ena sto har fått ett svallsår vid kotan höger bak. Det sitter precis där man helst inte syr eller fifflar för mycket och svallköttet är väl iofs ganska bra.

Hon har sedan i lördags stått på boxvila eftersom det varit så blött ute (antagligen har såret uppkommit pga att hon haft lite mugg och varit ganska "svampig" i huden och sedan fått någon form av kraft mot benet, en spark kanske) och jag har behandlat med Lotagen. Tvättade såklart av det ordentligt i lördags, men sedan kom en skorpa redan till dagen efter så då har jag varit försiktig och bara baddat med Lotagen.

Såret är ca 5x2 cm och ligger horisontellt. Hon har ingen feber och verkar inte ens ha ont, men benet är svullet och såret lite varmare. Pratade med vet. i helgen, hon menade att så länge hästen inte har feber och det går åt rätt håll behövs inte mer än Lotagen och vila. Hon trodde inte på att sy och jag tror inte det går med hennes svampiga hud just nu...

Hur lång tid kan det ta för ett sådant här sår att dra ihop sig? Min andra hade ett svallsår på nästan samma ställe för några år sedan och jag vill minnas att det var segdraget...

Kan jag göra mer?

Vet kommer ut idag eller i morgon för vaccinationer och ska titta på det då.
 
Sv: Svallkött?

Det kan ta tid... Badda eller omslag med lotagen för att hålla svallet rimligt, men varva gärna med aloeomslag.
Mycket gel. Billigare sorter duger, typ emin. Hjälper läkningen från sårkanterna. Är hästen ohalt o feberfri skulle jag röra på den måttligt för cirkulationen.
Tips, fota såret då o då för då är det lättare att se vad som händer, då ser man lättare varthän det barkar.
Jag har en lååång bildserie på liknande sår, fast större o fler - behandlat enl ovan.
 
Senast ändrad:
Sv: Svallkött?

Ska testa aloeomslag idag då! Min erfarenhet är att inte ha lindat för mycket, vilket man ju gärna vill eftersom det ser äckligt ut, men det luftar bättre utan bandage.

Måste nog släppa ut henne lite idag, för hennes föls skull, han blir väl snart odräglig annars;)

Känns lite trist eftersom hon går på lösdrift annars och verkligen inte tycker om att stå inne, men det är inget alternativ att gå ute nu.

Har du spätt Lotagenet? Vilken delar isf?
 
Sv: Svallkött?

Omslag m lotagen är fel utryckt, Jag bara baddade sårytan/svallet eller la på en kompress precis så det täckte såryran, får helst inte komma nåt utanför alls då det fräter. Sen bomull o gasbinda. Fleece utanpå, billigare än vetrap i längden då man kan tvätta den..
Aloen kan du dock vräka på :) - kan dock öka svallet, men då baddade jag m lotagen dan efter sen aloe omslag igen. Såret ser i regel mkt friskare ut efter aloen suttit på ett dygn.
 
Senast ändrad:
Sv: Svallkött?

Just det att såret ser äckligt ut är ju väldigt störande och får mig att genast vilja lasta och slänga in henne på Hbg:D Men ska testa Aloen nu ikväll, köpte på lunchen. Att linda krångligt är jag expert på, använder också bara fleece och bomull, har en mugghäst och hade varit ruinerad om jag hade använt vetvrap på alla hennes sår;)

Baddar du med koncentrerad eller utspädd Lotagen?
 
Sv: Svallkött?

Just det att såret ser äckligt ut är ju väldigt störande och får mig att genast vilja lasta och slänga in henne på Hbg:

Vad hindrar dig till att inte åka,, du framställer ju detta som att det kan vara en väldigt allvarlig skada där både led,ligament och senapparatur kan vara involverade.
 
Sv: Svallkött?

Svallsår ser äckliga ut, enligt mig. Kan inte se att jag framställer skadan som väldigt allvarlig, förutom att jag beskriver just ett svallsår på knepigt ställe.
 
Senast ändrad:
Sv: Svallkött?

Jag är ett självutnämt proffs på svallkött efter att ha behandlat min häst sår från detta:

284891_2291010439884_1387702995_2762851_6824399_n.jpg



Mitt tips är att TRYCKA inte dutta på lotagenet med en tops varannan dag, svallköttet ska bli nästan svart! Sen lindar du med ett svagt tryck så inte svallet kan tryckas ut. När du sen byter omlägg, pilla bort den döda vävnaden, tvätta ordentligt rent och sen på med nytt lotagen! Ska du på med ngt annat så är procellsalvan för häst SUPER!

Jag kämpade med min gosses sår 6 månader innan det var helt läkt:grin:
 
Sv: Svallkött?

kl'

Min kuse hade handflatsstora sår (som uppkom av bölder Inifrån pga en överdjävlig lymfangit) både på in o utsida hb som läkte fint med kombon aloe o lotagen, men mindre av det senare sen jag började m aloen. Lotagenet använde jag outspätt, på en kompress som jag antingen "duttade" med - rätt hårt tryck emot - eller la emot över natten m lindning över. Smörjde även sårkanterna med procell när det började dra ihop sej.

Det tog lång tid helt ihopdraget o läkt på alla ställen tog det ett år, men det gick trögt med det sista lilla som var kvar längst. Måste bara lägga in bilderna på före o efter första natten m aloe, varning alla känsliga tittare!...


Utsida dag 30 efter lyfmangit (bölderna kom ngra dagar senare)

dag30.jpg


Utsida dag 32 efter EN natt med Aloe omslag (jag hade alla möjligheter att testa det jag ville då han var utdömd...)

dag32.jpg


Insida före o efter aloe

insidandag28.jpg


insidandag32.jpg


Som ni ser, jag återfick hoppet som eg. var ute, efter första försöket/natten med Aloe, frisk färg med tydlig läkning vid sårkanterna omgående... mejlade bilderna till vetassistent som varit med o även hon blev otroligt förvånad.. liksom vet. som jag träffade tre månader senare som var med från början.

Ca ett år senare

DSC02700.jpg

DSC02711.jpg


Hästen är still going strong fyra år senare - men viss ärrbildning märks av och benet blir lättare tjockt än förut. (dvs det blir en viss överreaktion vid mindre stötar)
 
Senast ändrad:
Sv: Svallkött?

Oj, ja min hästs sår är minimalt jämfört med era:D Känner mig faktiskt mycket lugnare bara av att se det. Tog ut henne en stund i liten hage igår och hon verkar inte särskilt brydd av att gå på benet, det är nog mest svullnaden som tar emot.

Idag kommer vet ut och får ta en kik.
 
Sv: Svallkött?

Jag har haft samma erfarenhet av sår som dig Biffen med läkningen av Aloevera men på gamla stora sår som haft svårt att läka och även infekterade .

'Men på nya sår som bildat svallkött har jag inte haft samma effekt på ? Konstigt nog ?!?

Mia
 
Sv: Svallkött?

Kan ju uppdatera att vet inte tyckte det såg särskilt märkvärdigt ut, mer än att det kommer ta ett tag att läka och antagligen inte bli så snyggt. Hästen får gå ut nu i helgen, vet tyckte inte att hon behövde stå inne, speciellt inte nu när det är så kallt. Så det känns skönt.
 

Liknande trådar

Ridning Har sett att det finns många andra trådar om igångsättning efter skada/vila, men känner ändå att jag inte riktigt blir klok på hur jag...
Svar
2
· Visningar
1 134
Senast: Rubinen
·
Hästvård Min ena häst fick för en tid sedan ett sår på frambenet, mitt på skenbenet. Såret var ca 2cm långt och sträckte sig horisontellt över...
Svar
6
· Visningar
1 797
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 650
Senast: höstmåne
·
Hästvård Jag skulle behöva lite råd. Min häst fick för ganska precis 3 veckor sedan en spark på hasen. Ett ganska stort sår i mina ögon eftersom...
Svar
10
· Visningar
6 699
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp