Bukefalos 28 år!

Svallkött

RebeccaJoli

Trådstartare
Min ena häst fick för en tid sedan ett sår på frambenet, mitt på skenbenet. Såret var ca 2cm långt och sträckte sig horisontellt över skenan, mitt på benet. Såret såg ut som ett skärsår och läkte bra dag ett och två då det var ganska "dåligt" väder. Dag tre blev det varmt och kvavt och flugorna gick på det. Benet svullnade upp och såret öppnade sig. Efter att ha konsulterat veterinär så var det daglig tvätt med väteperoxid de första dagarna och därefter koksaltlösning, och bandagering.

Tyvärr utvecklades svallkött, och jag fick då Lotagen som jag använt. Jag har ingen erfarenhet av svallkött sedan tidigare då jag haft turen att ingen av mina hästar utvecklat detta vid skador tidigare. Svallköttet har gått ner efter Lotagenbehandlingen och inget sticker numera ut ur såret, men innuti såret tycker jag fortfarande att det ser "puffigt" ut. Är det så att jag behöver få mer Lotagen utskrivet och forsätta behandla med det ännu längre, eller är det "normalt" att det ser ut så?

Tänkte ringa vet igen imorgon och rådfråga henne, men mattehjärtat kunde inte riktigt vänta tills dess så tänkte se om någon här vet mer än jag gör.
 
Sv: Svallkött

Det som hade bäst effekt på läkning på en av mina var laser... Så vet du någon i närheten som jobbar med det rekommenderar jag starkt och anlita den för såret kommer bli väldigt mycket finare!!!
 
Sv: Svallkött

Tack för tipset! Min sponsor gör det så ska be henne komma ut imorgon och behandla då! :bow:
 
Sv: Svallkött

Sitter i samma sits som du och ska börja med Lotagen imorgon. När jag pratade med vet idag frågade jag om laser o han rekommenderade det starkt!
 
Sv: Svallkött

Det är jättebra! Jag önskar att jag hade tagit bilder på såret före och efter! Denna hästen fastnade i staketet och drog av ena senan... Så det var ett rejält sår! Var några år sen nu men hon går som dressyrhäst och klarar sig hur fint som helst! :)
 
Sv: Svallkött

Äsch va tråkigt att du oxå har bekymmer! Är ju svårt att få såren att läka nu i värmen oxå... Kul nästan jämnt med häst ;)
 

Liknande trådar

Trav 4 mars skulle vi ha montékvalat Belle, men han lyckades givetvis få en spark på ett framben. Om lagt första dagarna med jodopax och...
Svar
0
· Visningar
1 442
Senast: Tagliabue
·
Hästvård Hej! Jag har en unghäst på 2,5 år som skadat sig för 17 dagar sedan. Skadan sitter på yttre skenbenet vänster bak. Det började med att...
2
Svar
28
· Visningar
18 304
Hästvård Jag har minne som en guldfisk och kan inte komma ihåg hur det gick sist... Mitt ena sto har fått ett svallsår vid kotan höger bak...
Svar
13
· Visningar
5 591
Senast: lady_vip
·
Hästvård Min häst blev ju sparkad för någon vecka sedan, "bara" en sårskada men såret blev infekterat. Efter att ha lagt jodopaxomslag i tre...
2
Svar
24
· Visningar
15 471
Senast: Tinnietoy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp