Bukefalos 28 år!

Svamp i underlivet..

Mazzz

Trådstartare
Är det någon mer som får svamp EFTER mensen?

Jag har läst och googlat, men hittar bara där det står att man kan få före mens. Det verkar som att har man fått svamp en gång så har den väldigt lätt för att komma tillbaka. Aldrig haft problem med svamp förrän nu och jag försöker hitta sätt att slippa det och hålla det i schack.

Så hur gör ni? Har ni några bra tips att undvika svamp i underlivet? Tack på förhand.
 
Jag brukade få efter mensen, ph-värdet ändras ju då och i ditt fall verkar det bli till en som gynnar svamp.
Nu har jag mycket sällan svamp längre, bara mens varannan gång (hoppar mensen med hjälp av p-piller), rätt sorts p-piller och använder absolut INTE tampong (det finns dock mjölksyretamponger vet ej om de skulle funka bättre).
Membrasil är också bra för slemhinnorna och många fler än mig har upplevt att de fungerar för bättre underliv så kanske prova att käka dem runt mensen?
 
Jag smörjer ofta underlivet med olivolja. Misstänker jag att det är svamp på G kan jag dränka en tampong i olivolja på kvällen och ha i den under natten, smörjer även utanpå och duschar av det på morgonen. Jag hade ofta problem med svamp i underlivet (både före, efter och emellan mensen) innan men aldrig nu längre sedan jag började med detta "knep".
 
Kan tillägga att jag med smörjer men kör mer tager vad man haver. Försökte med olivolja men blev så sjukt kladdigt så jag tar allt som inte är för starkt parfymerat nuförtiden :p
Smörjer nästan varje dag.
 
Jag får också lätt svamp efter mens. Började när jag träffade exet, slutade en period när han tog en sådan där anti-svamptablett, men kom tillbaka efter något år. Gick till gynekolog, fick tabletter att ta när det kom tillbaka, tog efter varje mens i kanske ett år, och sedan har det hållits mer eller mindre i schack. Kan känna någon antydan ibland, men har klarat mig med att sova naken varje natt och inte ha för tajta byxor.

Tror ev. att det är dags för en tablett igen snart dock, nu senast kändes det ganska kli-igt i ett par dagar. :(
 
Pga medicinering får jag konstant svamp (även i munnen :wtf:). Det enda som hjälper är en längre kur flukonazol oralt. De lokalverkande gör bara det hela värre, jag får nässelutslag av dem.

Har du fått ordentlig hjälp av en gyndekolog? Det kan behövas flera och långa behandlingar för att komma tillrätta med det hela. Innan jag började med immunnedsätande behandling var jag helt bra, från att ha haft rejäla problem under flera år. Det tog som sagt flera behandlingar för att bli bra.

När jag är med särbon och vi har sex får jag svamp (inte återsmitta, han är behandlad flera gånger och det är mitt immunförsvar och slemhinnor som inte klarar det hela) så jag ser helt enkelt till att medicinera så fort jag får en känning så jag inte hinner bli dålig (givetvis på läkarens rekommendation).
 
Jag brukade använda något sorts pH återställande medel man sprutade in. Det slutade dock verka efter några år. Sen blev det medicinering.

Tillslut slutade jag med p-piller och sen dess har det varit bra, förutom något enstaka återfall när jag någon gång använde tampong etc.
 
Ibland under mens. Senaste två åren dock, beror troligen på hormonkaoset med gravid, inte gravid, gravid, inte gravid, kraftig viktnedgång osv.
 
Jag märkte även när jag kände den första lilla tendensen till det så började jag smörja med Pevaryl salvan och hoppades att det skulle räcka med salvan om man tog i det innan det "slagit ut", men inser nu att jag måste köpa en tablett att stoppa in så att pH balansen återställs. Hade helst velat slippa, men nu är det som det är.

Förresten blir det inte väldigt kladdigt med olivolja? Måste det just vara just olivolja? Jag har hört något om att man kan använda vinäger, dock inte provat själv. Har tvättat på sistone med barnolja.
 
Hade mycket problem med det för några år sen. Jag märkte att det var i samband med mensen så jag satte in en hormonspiral som gjorde att jag fick ytterst lite mens ytterst sällan. Så bra! Sen började jag även använda Aco Intimolja varje dag och tycker att det har hjälpt.

Nu har jag p-ring som gör att jag har mens en gång i månaden men inga problem, peppar peppar. För min del gör intimoljan stor skillnad, då blir liksom inte slemhinnorna utanpå torra vilket jag tror var en del av mitt problem.
 
Jag får ofta svamp i samband med eller efter mensen men det har faktiskt blivit bättre sen jag började med tamponger. Bindor och de flesta trosskydd var rena döden även om bindorna är bättre nu än för sisådär 20 år sedan.
Sover utan trosor på natten och smörjer med olivolja efter varje dusch, tycker faktiskt inte att det blir så kladdigt om man gör det så fort man stiger ur duschen och låter det "dra in" medan man fixar resten av sig. Har dock inte testat med olivolja på tampong, smart!
Ett tag använde jag någon form av mjölksyretamponger men tror inte att de finns längre, i alla fall inte den sorten.
Har Flukonazol vid behov men skall helst inte ta det eftersom det krockar med annan medicin som är viktigare.
 
Efter ett tips från en kollega om att använda aloe vera gel efter dusch så försvann mina besvär väldigt snabbt. Känner jag av det nån gång efter mens så använder jag det ett par dagar, sen är det borta.
 
Använder också Aloe vera Gelly när det börjar komma på. När det dyker upp är det alltid efter mens och i kombination med mycket socker i kosten.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej alla! Jag har tänkt höra med vården också, men kan ju fråga om ev personliga erfarenheter först... Jo, jag har vissa månader...
2
Svar
20
· Visningar
1 214
Senast: Rosett
·
Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
2 048
Senast: skiesabove
·
Kultur Jag läste mycket poesi när jag var yngre då jag också själv var aktiv med skönlitterärt skrivande. Sen har jag tappat bort det men nu...
Svar
0
· Visningar
181
Hundträning Jag har på skoj försökt gå Tilda att hjälpa till att hitta kantareller när vi är ute. Hon verkar fatta grejen någorlunda, hon är bra på...
Svar
1
· Visningar
584
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp