mirage

Trådstartare
Min häst har fått typ skorpor på benen (inte i karlederna utan på insidan och utsidan av "smalbenen") som ser lite småkonstiga ut. Det blir som hudpartier som lossnar när man har smörjt och tvättat ett tag och sedan när de åker av så är det vanlig rosa hud under. Verkar mysko tycker jag eftersom det inte ser ut som den traditionella muggen/raspen utan är... större på nåt sätt. Han har inte rört det förrän nu när det antagligen börjar läka och klia lite.

Någon som har en vild gissning på vad det kan vara? Det uppkom helt plötsligt i hagen, från att ha varit små sår blev det värsta utsatta området på ca två dagar! Han hade inte bytt hage eller fått annat foder än tidigare.

Nu är det ju på väg bort men jag vill ju ha bort infektionen för alltid så att det inte kommer tillbaka igen. Förslag på behandling?

Flera andra hästar i stallet har eller har haft mugg men jag vet inte om det såg ut som det här.

Lite luddigt beskrivet men det är svårt att förklara! :crazy: Ska se om jag kan ta lite bilder så att ni får se.

Mvh Linda
 
Sv: Svamp?

Jag tror att det är precis samma som min häst får ibland, mer och mer sällan dock.

Jag tvättar med grönsåpa och tar bort alla skorpor, sedan torkar jag med handduk och smörjer med 4S tjärsalva. Efter ett par dagars behandling är det borta.
 
Sv: Svamp?

Låter som något min häst fick i sommras. Ingen vet vad det är, men det gick bort när jag tvättade rent det med jodopaxlösning i några dagar.

Mvh//LG
 
Sv: Svamp?

Hej!

Verkar vara RASP.
Det är detsamma som mugg, men högre upp på benen.
Behandlas på samma sätt som mugg.
Finns en del trådar om detta här på Buke.

Hug your horses!
/Mike
 
Sv: Svamp?

Tack för alla svaren! Har tvättat och smörjt och hållit på i tre veckor nu och det börjar äntligen gå bort ordentligt. Hoppas att det försvinner helt och inte kommer tillbaka!

Mvh Linda
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 820
Senast: Hedwig
·
Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
771
Senast: Jennnnka
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 070
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Jag äger en nätt kallblodsvalack som tränas regelbundet & tävlas på LB nivå i dressyr. Härom veckan så började det regna så...
Svar
10
· Visningar
1 190

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp