Bukefalos 28 år!

Svanken/svanskotan

T

Therese__

hej hej!

Tänkte bara höra med er om någon har något bra tips på sadel till en som är fruktansvärt öm i hela svanken & svanskotan.. :confused:
Jag har kännt ständig smärta mellan 1-2 år nu & läkarna ger mig bara en massa smärtstillande, 6 om dagen! :eek: Ibland tar det flera minuter för mig att resa mig & då är det mest min svanskota som värker.. Jag kan inte sitta längre stunder utan att jag måste resa mig upp & ja, stå lite grann..
Dagens läkare låter ju inte så himmla poitiva till något heller.. Dem sa bara att jag skulle ta dem här tabletterna för dem anser inte att mitt läge är såpass allvarligt att kolla upp ordentligt, Idioti, men sen så säger dem också att om inte tabletterna hjälper så kommer jag antagligen behöva ha värken resten av livet då svanskotan & svanken är mest svårläkta.. JAG ÄR 15 ÅR!!! Ska jag behöva ha det så här??
Nej usch.. jag vägrar.. Tänkte att jag då får ta tag i saken med egna händer & prova olika saker som jag kan förbättra. Byte av sadel är då ett alternativ, jag har nu en hoppsadel då Elin är såpass färsk så vi började med den då den passade hennes rygg väldigt bra. Jag bör dock säga att jag har god sits & att det inte spelar någon roll om jag sitter i en hopp/dressyr/allraound :cry: Jag har börjat med streching efter varje ridtur nu & det är nog ganska nyttigt det också..
Men ja.. kom med förslag!
Tack på förhand! Mvh// Therese
 
Sv: Svanken/svanskotan

har du brutit svanskotan?

står dte någonstans i dina papper ordet SI-led?

jag kännerigen dina symptm o kan glädja dig med att om dte är Si-ledsåkan dte bli bättre.
eftersomd u är ung funderra jag på om du är överrröig(kolla up ehler danlos så hittar du kriterierna för överrrölig)

är du det så är dte inet så konstigt att Silederna spökar åpå dig o det enda;vad ja vet,doktor Cilla kansk evet ngt mer?,är att träna upp muskulaturen i ryggo länd att bli starkare.
vanlg hederlig träning allstå

ridproblemet kan du kanske lös agenomatt var extremt noga med att inte hamna på stjärten i sätet.
du skall allstå sitta på"mellangården" och därifrån vara starrk nog i mage o länd för att kuna vrida bäckenet för att få fram rätt signaler..


en anna sk du kan prova är att göra en egen "avlasningsring" för svanskotan,allstå helet enklet en skumgummisits somn du gör ett litet hål i o spänner på sadeln..lär rädda både svanskota och andra helt onämnbara delar;)

man kan sitta fel i en dressyrsdel också,se tillatt ngn hjälper digatt hitta rätt

försök att hitat en sjukgymnas el läkare som rider,de brulkar kunan funder aut bra lösningar

Thina
 
Sv: Svanken/svanskotan

Tackar & bugar för det svaret :bow: Ska absolut kolla upp det här.
Ja som sagt, tack så mycket! :D
Mvh//Therese
 
Sv: Svanken/svanskotan

Vet du vad det är för fel? Har du slagit dig? Prova med kiroprakter gjorde underverk med mina ryggbesvär. Ridning är ofta bra för onda ryggar men det beror ju klart på varför . Föregåendes tips om avlastningsring var ju smart aldrig tänkt på att prova vid ridning. Har du provat gelsits att sätta på sadeln?
 
Sv: Svanken/svanskotan

fred

Jag är en trogen barbackeryttare men har för ett par månader sedan börjat rida med sadel. Kan ha blivit att jag har fått någon smäll där? Men faktum är att jag sitter väldigt mycket bekvämare utan sadel & jag har inte lika ont? :confused: Men ja jag ska absolut prova allt så att jag till slut ska få en mindre öm svank :smirk:
Tack för svaren!
Mvh// Therese
 
Sv: Svanken/svanskotan

Den yttersta delen kallad svanskota är ledad till korsbenet, här kan uppstå en låsning som smärtar rejält. Osteopat kan vara svaret på din bön. ;)
 
Sv: Svanken/svanskotan

CarolaLind

Säger samma som till de andra, ska prova detta :D Vad går det hela ut på då?
Hoppas att detta får ett gott slut.
Tackar!
Mvh//Therese
 
Sv: Svanken/svanskotan

Saxat från Förbundets hemsida:

"Osteopatin lägger största vikt vid att upprätta kroppens grundstruktur så att alla dess organ ska kunna samverka optimalt med alla dess system.

Osteopaten arbetar med händerna som verktyg för att få muskler, ligament, bindväv och inre organ att samverka enligt medfödda principer. Med skonsamma och effektiva tekniker återställer osteopaten balansen i kroppen så att den åter kan ta kontrollen över sina funktioner.

Osteopatin har en unik helhetssyn på kroppen. Nervsystemet, blodcirkulationen, de endokrina- och de lymfatiska systemen är lika viktiga som bindväv, muskler, leder, ligament och inre organ i en osteopatisk behandling."
 
Sv: Svanken/svanskotan

CarolaLind

Oj det där var inte helt lätt:D Men ja, jag ska fösröka prova detta. Tack för svaren!
Mvh// Therese
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag håller på att bli galen på min svanskota! Har haft häst hela livet fram till 2010, sen uppehåll tills för 1,5 år sedan. Nu har jag...
Svar
13
· Visningar
1 623
Senast: fijja
·
Hästmänniskan För ca 6 månader sen fick jag för första gången det problem jag idag har, min svanskota värker något så jävulskt. Det hela uppkom efter...
Svar
5
· Visningar
1 645
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp