svansen bara hänger..

Nominous

Trådstartare
nåt är fel med en av mina hundar :( han har varit jättekonstig hela dagen och i går kväll och skakade och har vart mer eller mindre apatisk, sen nu idag så har han betett sig ännu märkligare och lixom gått med svansen mellan benen. som när de skäms ungefär.

när jag låg i soffan så råkade jag knuffa till han med benet och då gallskrek han bara rätt ut. :cry: sen när jag letar vart han har ont så skriker han när jag lyfter på svansen.

funderade på om han var bajsnödig och hård i magen eller så, så vi kutar ut. ute är han precis som vanlig och springer och plockar upp snöklumpar och leker. men svansen bara hänger :confused: han bajsade och allt var som vanligt. jag testade leka med han men svansen bara hänger och dinglar i takt med när han springer.

även när han kommer in så hänger bara svansen där vad än jag försöker trigga han med. han är lika glad och busig som vanligt - men svansen hänger inte med.

om jag drar svansen uppåt så skriker han och har ont om jag trycker på undersidan av den. den känns inte bruten eller så och han reagerar inte när jag bänder och vrider den åt olika håll. men när jag lyfter den rakt upp mot ryggen så skriker han och vill bita mig. :crazy:

nån som har nån aning om vad det kan vara? den hänger alltså helt lelös fast hunden blir jätteglad och normalt viftar på den. tippen dinglar när han går. han går och tittar sig mot baken titt som tätt. om den är lika dan i morgon så ringer jag vetten. tänkte bara om det finns nåt jag ska förbereda mig på. :(
 
Sv: svansen bara hänger..

Men du åk in direkt omedelbums med hunden och röntga svansen.

Se så march i väg..

Ring iaf jour och hör med dom.
 
Senast ändrad:
Sv: svansen bara hänger..

Vattensvans? Googla så får du bra svar.
 
Sv: svansen bara hänger..

Det låter ju onekligen som vattensvans. Inget farligt men smärtsamt! Heter så då det kan uppstå då hunden blivit kall tex efter bad, och är en inflammation i svansen.
 
Sv: svansen bara hänger..

Det låter ju onekligen som vattensvans. Inget farligt men smärtsamt! Heter så då det kan uppstå då hunden blivit kall tex efter bad, och är en inflammation i svansen.

vi var ute och lekte i snön i -15 grader igår och han blev väldigt kall. låg i soffan under en fleecefilt hela kvällen. kan ju faktiskt vara så!
 
Sv: svansen bara hänger..

Då låter det mer än troligt att det är vattensvans hunden har drabbats av!
Det är inte på nåt sätt ett livshotande tillstånd, men lite antiinflammatoriskt och smärtstillande är nog inte så dumt ändå, för det gör som sagt ONT!

Scrolla ner lite i den här länken så kan du läsa mer om vattensvans!
vattensvans
 
Sv: svansen bara hänger..

jo jag är ganska säker på att det är svansförlamning. otäckt men skönt ändå att d einte verkar vara nå värre!
 
Sv: svansen bara hänger..

Det kan ju i sällsynta fall skapa förlamning högre upp mot bakbenen och då bör man åka in och få smärtstillande utskrivet.

Annars kan man prova ge lite magnecyl..
 
Sv: svansen bara hänger..

Vattensvans behöver inte alltid orsakas av bad i kallt vatten, utan kan lika gärna komma från att svansen blivit kall eller att det har dragit på den (t.ex hundar som sitter i bagagelucka med en liten glipa öppen).
Så som du beskriver det, låter det precis som vattensvans. De kan inte lyfta eller vifta på svansen, utan den hänger. Det är väldigt smärtsamt, men försvinner efter några dagar. Du behöver inte oroa dig, men om det inte blivit bättre om ett par dygn så kan veterinären skriva ut antibiotika att behandla med.
 
Sv: svansen bara hänger..

Vattensvans är ju faktiskt en ganska felaktig och dålig benämning på "svansförlamning", eller vad tycker du?

Men det kommer väl för att det främst drabbat vattenapporterande raser ..
 
Sv: svansen bara hänger..

Vattensvans behöver inte alltid orsakas av bad i kallt vatten, utan kan lika gärna komma från att svansen blivit kall eller att det har dragit på den (t.ex hundar som sitter i bagagelucka med en liten glipa öppen).
Så som du beskriver det, låter det precis som vattensvans. De kan inte lyfta eller vifta på svansen, utan den hänger. Det är väldigt smärtsamt, men försvinner efter några dagar. Du behöver inte oroa dig, men om det inte blivit bättre om ett par dygn så kan veterinären skriva ut antibiotika att behandla med.

jo det låter väldigt troligt! han var ute i djupsnö och lekte lite igår och var frusen efter det. så svansen blev nog kall då :D klenisen!!

ska skaffa magnecyl i morgon och bädda ner han i sängen nu :p
 
Sv: svansen bara hänger..

Vattensvans behöver inte alltid orsakas av bad i kallt vatten, utan kan lika gärna komma från att svansen blivit kall eller att det har dragit på den (t.ex hundar som sitter i bagagelucka med en liten glipa öppen).
Så som du beskriver det, låter det precis som vattensvans. De kan inte lyfta eller vifta på svansen, utan den hänger. Det är väldigt smärtsamt, men försvinner efter några dagar. Du behöver inte oroa dig, men om det inte blivit bättre om ett par dygn så kan veterinären skriva ut antibiotika att behandla med.

Vad skulle antibiotikan göra för positivt för vattensvansen menar du? Det är ju ingen bakteriell infektion...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 321
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 617
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 908
Senast: Farao
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 034
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp