Bukefalos 28 år!

Svanskappa?

K

Kalle_Choklad

Hej. Jag har en fråga som jag funderat på länge, nämligen det här med svanskappa. När man tittar tv på t ex spanska ryttare som rider AR så har de nästan uteslutande svanskappa på sina hästar.

Varför har man det? Jag menar det är ju inte så vanligt inom den "vanliga" ridningen att man har det på storhästar. Man ser det mest på tjocka små ponnyer :angel:

Jag var och tittade på den där hästshowen "Levad" eller vad den hette och där hade i princip alla hästarna svanskappa.

Att jag undrar så mycket beror på att min häst (storhäst) alltid haft sadlar som glider framåt och från början tänkte jag att det berodde på sadeln. Men efter att ha bytt sadel ungefär 1000 gr och den fortfarande gled framåt så börja jag undra.

Nu har jag en bomlös och givetvis glider även den framåt!:( Visserligan är det kanske inte lika illa för denna trycker ju inte ihop bogbladen men ändå.

Sen fick jag tipset här på Buke att vissa hästar har taskigt sadelläge och när jag studerade hästen lite närmare så är det faktiskt så :idea: Han är inte alls tjock men man ser tydligt hur sadelgjordsläget är mycket längre fram än sadelläget. Alltså drar sadelgjorden fram sadeln!

Så då köpte jag en svängd sadelgjord som skulle vara så himla bra för sådana hästar men det blev ingen som helst skillnad! :(

Därför funderar jag nu på svanskappa. Men om man nämner det här på Buke så säger många att det är plågsamt för hästen, att den inte kan höja ryggen etc. Men vilka erfarenheter har ni AR:are av detta?
Använder ni också svanskappa eller är det bara på såna där "tjusiga" shower?

Ursäkta - det blev lite långt men jag är så trött på att hamna uppe på manken (nästan ;) )
 
Sv: Svanskappa?

Hej!
Jobbigt läge! man kan ju inte bygga om dom fast man kanske önskat det någon gång ibland...

Tror du det kan vara så att i den spanska traditionen har det varit lite tuffa tag om man ser vad dressyren användes till. Har svårt att tro att de tjurfäktare och riddare varit oroliga över hur det känns under svansen på sin häst. Och så kanske den tunga utrusningen och den påfrestning som blev i strid osv gjorde att svanskappan hade en viktig funktion för att hålla allt på plats.

Moderna spanjorer använder nog helt vanliga sadlar och liknande utrustning som vi (dressyrsadlar och vanliga träns) då de vardagstränar hästarna. Och lägger på de spektakulära grejorna för att bevara traditionerna ibland, vid shower och på anläggningar som ska visas upp för omvärlden.

Jag vet inte hur svanskappan känns, men det området torde ha ganska mycket nervändar och ett tryck uppåt bakåt som det blir borde kunna kännas obehagligt, kanske också beroende på hur högt/lågt svansen är ansatt.

Våra travare tycks då tappa all tendens att höja ryggen då selen med ryggstycket åker på.
Men det är väl bara att prova ! De spanska hästarna går ju uppenbarligen att rida väl med svanskappa.
Din häst kanske tycker att känslan av rem under svansen är en baggis i jämförelse med att få dig upp på manken och sadelgjorden fram i armhålorna.
Och är du medveten om hästens form och avslappning kommer du känna ganska på en gång hur hästen påverkas.

Kanske den behöver en tid att vänja sig av med känslan av svanskappan, så ge inte upp direkt om det bara är en liten reaktion.
..Lite funderingar bara.. Har ingen erfarenhet av att rida med svanskappa sedan ponnyåren:smirk:
 
Sv: Svanskappa?

Som jag ser det är svanskappan en säkerhetsgrej som man kan ha för att inte sadeln ska glida fram så långt att det blir farligt. Då kan man ha den normalt spänd (en handsbredd mellan svanskappa och kors), men man vet att den finns där i backar eller vid hoppning och hindrar att sadeln glider så långt fram att det händer en olycka.

Men för att få en sadel att ligga helt stilla i ett läge där den inte vill vila krävs det ju att man spänner svanskappan så att sadeln inte kan åka en centimeter framåt, och då måste man spänna hårt. De krafter som tvingar fram sadeln kommer sedan att göra att svanskappan sträcks ytterligare. Jag är tveksam till om det funkar att få hästen att slappna av med ett sånt tryck mot svansen.
 
Sv: Svanskappa?

I de stallen jag varit i Spanien så rider man i venliga engelska sadlar utan svanskappa till vardags och sen har man spanska sadlar och svanskapp vid uppvisningar .

Svanskappa låser hästens rygg. Betydligt bättre är en mammagjord som jag upptäckte när jag hade smällfeta islandshästar...

Ta ett stigläder och klipp av spännet. Trä det under kåpan, in under bossorna (bägge) och ut på andra sidan.

Sen sätter du en vanlig gjord i sadelns två främsta stroppar och en annan gjord i sadelns bakersta stropp och stiglädret. Denna gjord lägger man bakom magen och spänner den inte så hårt.

Funkar perfekt. Rekommenderar dock att longera innan man rider med det första gången annars kan det lätt bli så här :bump: :bump: :bump:
 
Sv: Svanskappa?

Ett enkelt knep som kan funka ibland är att helt enkelt spänna bakre sadelgjordsstropparna ett elelr två hål lösare än de främre.
 
Sv: Svanskappa?

Som jag ser det är svanskappan en säkerhetsgrej som man kan ha för att inte sadeln ska glida fram så långt att det blir farligt. Då kan man ha den normalt spänd (en handsbredd mellan svanskappa och kors), men man vet att den finns där i backar eller vid hoppning och hindrar att sadeln glider så långt fram att det händer en olycka.

Men för att få en sadel att ligga helt stilla i ett läge där den inte vill vila krävs det ju att man spänner svanskappan så att sadeln inte kan åka en centimeter framåt, och då måste man spänna hårt. De krafter som tvingar fram sadeln kommer sedan att göra att svanskappan sträcks ytterligare. Jag är tveksam till om det funkar att få hästen att slappna av med ett sånt tryck mot svansen.

Hmmm ja du skriver precis det jag själv egentligen tänker :(
Sadeln strävar ju framåt och att då spänna en rem hårt runt svansroten kan ju inte vara så behagligt. Måste ju bli ett himla tryck!

Shit! Jag hoppades i min "drömvärld" att någon skulle ge en bra förklaring att det inte inverkar negativt på min stackars pålle och att alla mina sadelbekymmer var som bortblåsta! :smirk: :(
 
Sv: Svanskappa?

Ehhhh.........:confused:

Jag är nog lite trög men jag fattar inget? Nada! :o :o

Men apropå sadelstropparna så har jag bara två st i min bomlösa sadel.
 
Sv: Svanskappa?

Har du kollat med en sadelmakare om det går att flytta fram stropparna?
 
Sv: Svanskappa?

Aha! :idea:

Det var en bra idè! :) Nä jag har inte kollat det men det ska jag göra. Givetvis måste det hjälpa :bump: Tack för tipset! :banana:
 
Sv: Svanskappa?

Hej!
Angående svanskappa, mer eller mindre... kan man inte sætta en baksele/hintertyg (som man anvænder vid kørnuing) istællet? Den trycker ju mer på baksidan av bakbenen och på ett bredare område, skulle inte det fungera?
(Har sett liknande ''bakselar'' anvændas vid ridning i riddar filmer etc..x) någon som vet några nackdelar med detta?)
 
Sv: Svanskappa?

Det är faktiskt rätt bar med bakstycke, använder sånt på hästar som glömmer att de har en rumpa. En löst spänd sådan talar på ett fint sätt om för pållen att den har en rumpa och voila så börjar pållen använda denna:cool:
 
Sv: Svanskappa?

Tænkte næstan det:P
Men kan det fungera om man spænner den lite hårdare før att hålla en glidande sadel på plats också?
 
Sv: Svanskappa?

Saker som sitter för hårt på hästar är aldrig bra, då "stänger de av" det området. Rumpan är det sista jag vill att den ska stänga av.
 
Sv: Svanskappa?

Hur kan man då gøra med det hær sadelproblemet? Att byta sadel verkar ju inte heller hjælpa.. :S
 
Sv: Svanskappa?

egentligen är det rätt enkelt. En för bred sadel glider bak och en för smal sadel glider fram.
Det gäller att hitta precis rätt.
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej, jag börjar bli riktigt förtvivlad :cry: Har en liten islandshäst med väldigt kort rygg, ca 36cm sadelläge, hög rumpa, obefintlig...
Svar
6
· Visningar
2 646
Senast: Gotthard
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 523
Senast: Lycan
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 478
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har en arab med sadelgjordsläge långt fram och mycket trångt vid armbågen. Hennes armbåge slår alltså i sadelgjordar som inte är...
Svar
12
· Visningar
3 382
Senast: Aifos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp