Att kasta sig in i en ny gen

Lutten

Trådstartare
Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor.

Jag funderar på att starta ett par d-klasser pay n ride om ett par veckor. Har en välriden, men inte högt utbildad swb som gjort många år på distansbanorna och börjar komma upp i åren och det börjar snart bli dax att sikta på mål som inte är lika fysiskt krävande för honom. När man läser beskrivningen för pleasure är det i princip min häst som beskrivs. Jag är varken inriktad på engelskt eller western i min ridning, det mesta jag har tränat för instruktör är hoppning eftersom dressyr tränare som tänker som jag har jag inte hittat.
Ska man beskriva min ridstil och filosofi stämmer det här hämtat från buke western väldigt bra.
"Om du släpper allt på en engelsk häst så faller den isär och springer på framåt. gör du samma sak på en westernhäst så stannar den, med behållen form. Sen står den där och väntar på vad du vill göra nu.
Vidare så följer de inte näsan på samma sätt som en engelsk häst, utan kan nästan kännas bakhjulsstyrd. Inom att du inte styr med tygeln i bettet, eftersom målet är enhand på stångbett så strävar man efter att styra bogpartiet, vilket ger en helt annan känsla.

Detta får man genom en annan sits, man strävar inte efter formen på din kropp som i fältsits, redo att hänga med över ett hinder. Utan mer att sitta på rumpan, lite mer känsla av att sitta rakare, och över rumpan på hästen ( vilket man inte gör, men det är känslan i skillnaden när man ställer om) men utan att sitta i storsatsning,
och följer med när det gasar gör man iallafall.
Var noga med blick och att använda din core rätt i ridningen. "

Vet att jag sett på pleasure på High Chaparall för många år sedan som såg väldigt trevligt ut. När jag söker på Youtube hittar jag bara 7-10 år gamla filmer från US där hästarna rör sig bedrövligt 🙈. Traven är fyrtaktig och galoppen ser ut som en kraftig frambenshälta. Hoppas inte det ser ut så i Sverige?! Finns det några trevliga filmer att titta på så man vet lite vad man ger sig in på?

Tänker också att jag ska pröva trail, men! Sidepass över bom ingår och det har jag aldrig provat men han vet ju vad skänkelvikning är 😋 och är väldigt styrbar, om det skulle misslyckas är det ju inte hela världen. Och så undrar jag vad den stora skillnaden är mellan trail och ranch trail?

Något som är bra att veta som en newbee som visserligen suttit i westernsadel men tycker de är obekväma 😂(kommer ta min bladsadel eller hoppsadel, osäker på om jag får rida i den bomlösa) och har ridit för westerntränare några gånger för +10 år sedan?
 
Ett tips är att kika in på WRAS sida på facebook.
Varit på några tävlingar och då var det väldigt bra stämning, flera olika raser och olika nivåer på ryttare/hästar :)
 
Ett tips är att kika in på WRAS sida på facebook.
Varit på några tävlingar och då var det väldigt bra stämning, flera olika raser och olika nivåer på ryttare/hästar :)
Jo, det har jag ju redan gjort :) Men tycker det är lite skralt med info för en som inte är insatt.
 
@Lutten Roligt med western! När jag försökte mig på att bli cowgirl hittade jag via Facebook en grupp som tränade på rimligt avstånd. Kolla om det finns någon tränare/anläggning i din närhet och hör om de håller träningar i närheten. På så sätt kan du träffa likasinnade och hitta en gemenskap. Släng ut en krok efter en westernryttare helt enkelt!

Det finns massor på Youtube också, Warwick Schiller verkar populär. Jag köpte en instruktionsfilm minns jag som jag tyckte var väldigt bra och förklarande. Bob Mayhews basic principles of western riding hette den tror jag. Den tog upp de olika hjälperna och varför de var utformade som de var. Sen kunde man träna hemma och försöka lära om!
 
@Lutten Roligt med western! När jag försökte mig på att bli cowgirl hittade jag via Facebook en grupp som tränade på rimligt avstånd. Kolla om det finns någon tränare/anläggning i din närhet och hör om de håller träningar i närheten. På så sätt kan du träffa likasinnade och hitta en gemenskap. Släng ut en krok efter en westernryttare helt enkelt!

Det finns massor på Youtube också, Warwick Schiller verkar populär. Jag köpte en instruktionsfilm minns jag som jag tyckte var väldigt bra och förklarande. Bob Mayhews basic principles of western riding hette den tror jag. Den tog upp de olika hjälperna och varför de var utformade som de var. Sen kunde man träna hemma och försöka lära om!

Warwick Shillers videor har jag tittat lite på och tycker de är vettiga👍 Tittar väldigt mycket på Ryan Rose, han förklarar väldigt bra. Men det jag inte lyckats hitta är bra videor som förklarar och visar hur de olika tävlingsgrenarna går till.
 
Ja jag tänkte du kanske kunde gå och titta på nån tävling de har så kan du ju fråga folk där? 🙂
Eller så tar jag helt enkelt med hästen till närmaste tävling som är tre mil bort om ett par veckor och startar några pay and ride:D. Talar man om att man är nybörjare så hjälper de säkert till. Gjorde så när jag började med distans, kände inte en kotte då men då fans det massa info att hitta så jag begrep ändå hur det skulle gå till.
 
Westernridningen består ju av otroligt många grenar. Och det finns något för alla :)

Var i Sverige bor du? På Axevalla hålls reiningtävlingar i april och bor du nära Grevagården så har NSBA tävlingar där i början på juni, med grenar så som trail, pleasure, hunter osv

Finns ju även två (eller fler?) westernridskolor och en hel drös duktiga tränare beroende på var i landet du befinner dig. Att hitta en bra tränare är nog enklaste sättet att lära sig både teoretiskt om grenar osv, men även rent praktiskt 😃
 
https://www.aqha.com/disciplines/showing/start-showing/showing-classes/western

Här kan du läsa lite kort om vad grenarna innebär. De 8 första (med undantag för western dressage) är de som vanligtvis finns på WRAStävlingar.
Tack! Där var det lite mer matnyttig info👍 Där står det att man inte får starta med samma häst på samma tävling i både trail och ranch trail, gäller det även här?

Bor mitt i småland och har någorlunda koll på klubbar i närheten. För många år sedan red jag flera clinics för en duktig tränare, men hade då inga ambitioner att tävla.
 
Tack! Där var det lite mer matnyttig info👍 Där står det att man inte får starta med samma häst på samma tävling i både trail och ranch trail, gäller det även här?

Bor mitt i småland och har någorlunda koll på klubbar i närheten. För många år sedan red jag flera clinics för en duktig tränare, men hade då inga ambitioner att tävla.
Nej det gäller inte WRAS 😊
 
Warwick Shillers videor har jag tittat lite på och tycker de är vettiga👍 Tittar väldigt mycket på Ryan Rose, han förklarar väldigt bra. Men det jag inte lyckats hitta är bra videor som förklarar och visar hur de olika tävlingsgrenarna går till.

Warwick har även en riktigt bra podd också. Journey on heter den. Upptäckte den igår så jag har bara hunnit lyssna ett fåtal avsnitt men det har varit många kloka tankar hittills.
 

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ Det här forumet har funnits ett antal år, och vissa frågor är ständigt återkommande, varpå nån kläckte iden...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 444

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp