Bukefalos 28 år!

Svansskydd!

caballus

Trådstartare
Vad använder ni för svansskydd när ni transporterar?

Jag behöver ett svansskydd som sitter där det ska, utan att skava, trycka eller halka ner. Det ska sitta på bra många timmar!
Ett sådant som man kan ha utan att fästa i täckgjorden helst.

Så, vilka har ni provat? Vilka är bra, och vilka är dåliga?
Fram med alla synpunkter!
 
Varför svarar man då öht om man inte har ett svar till frågan?
tongue.gif
 
Jag har använt en gammal linda. Provat lite olika svansskydd men efter att hon fick som brännsår utav de senste när vi körde till helsingborg så använder jag bara en linda. INte sett några nackdelar med det och den sitter dessutom kvar mycket bättre.
 
Jag kommer köra med en linda tror jag, då det väl är "åkpremiär" för mitt monster :D :love:
 
En linda kan man dessutom få i så olika många färger. Extra bra om man är beroende utav färgmatchning som jag är :banana:
 
Jag brukar linda svansen. Då sitter skyddet i alla fall som jag vill.

Jag tycker att tex börjes svansskydd ser ut att sitta dåligt, fast egentligen vet jag inte för jag har inte ens provat!
 
Jag har ett PUFF skydd.. Finns bla på hööks.
Funkar bra, går snabbt att sätta på och ta av. Sitter där det ska!
 
börjea neoprene sitter inte alls på min häst, bara när svansen är blöt.. men jag tror inte att ngt. svanskydd sitter på min poa för han har nästan inget hår på svansen.. :eek: :rofl:

Skall skaffa ett sådant som man fäster i täckgjord men är det ngn. som vet var man kan köpa ett sånt annat än det i hööks?*färgen du vet* har dom bara där får jag väl köpa där då för jag är lite lat och vill helst inte måsta linda.. har funderat på att sy på ett band till täckesgjorden på börjesskyddet, funkar nog bra det om man nu kan sy i neoprene.
 
jag har också börjes skydd och det sitter som skit på min pålle :(
 
Jag lindar också svansen, använder en gammal elastisk linda, som inte är super-elastisk längre. Det sitter perfekt, åker aldrig ner eller så.
 
Tänkte bara varna om du tänker använda linda. Den får absolut inte sitta hårt. Minsta lilla och hästen kan få nekros. Har själv praktiserat en del på djursjukhus och sett hästar som kommit in pga detta och det var ingen höjdare. Fick amputera svansen. :crazy:
Ville bara varna som sagt. :) Enligt dom på djursjukhuset skulle den i så fall sitta mycket löst.
 
Har använt både neopren (ej gummi på insidan), i tyg "med snöre" upp på ryggen, och lindat. Av dessa 3 sitter lindan bäst.
Har inte provat svansskydd med gummi på insidan, dessa tror jag kanske sitter bättre. Det är ju lite omständigt att linda jämt. Speciellt om hästen skulle vara upprörd av nån anledning när man ska hem...
Men som sagt, just nu använder jag en gammal bomullslinda som tappat elasticiteten ganska rejält.
 
jag har inte transporterat min häst efter att jag köpt svansskydd men han måste iafl ha det.. han skrubbar sig blodig märkte jag...

Köpte ett på globen för 25:-
Sitter i täckesgjorden.
Observera att det är VÄLDIGT LILA bara :D


Nej jag skulle nog rekomendera proffersional choise! De har bra grejer som håller till de priserna :o :)
 
Ok, lite blandade svar till alla:

Domino:
Min häst har ganska taskig svans ändå och ska resa en 3000 km, så jag vill gärna att hon har något att vifta bort flugorna med sen i sommar också ;)

Liten Isa, Farouk, Chlo, suisyola, PathOfClovers, Snofflan, Mitrolle: Jag har funderat på att helt enkelt linda svansen, men jag är ruskigt taskig på att linda! Så antingen får ni tejpa in en redig bruksanvisning hur jag får lindan att sitta, eller så blir det ett svansskydd :angel:


meep_ask, rabbe:
Har också provat Börjes Neoprene och det satt precis som du säger heltaskigt! Ramlade ner efter bara en halvtimmas färd :mad:

Hästbiten, lil-sis:
Var hos Hööks för ett par dagar sen och kollade på just det skyddet, tyckte också att det verkade bra :)

Seabaz:
Eftersom jag redan köpt ROSA transportskydd så kan jag inte under några omständigheter nobba ett Lila svansskydd :D

Fortsätt ösa på med tips och funderingar - Tacksam!
 
Jag har ett neoprene med gummi på insidan, det sitter verkligen fast. Dock har min häst så tjock svans att det är svårt att få på :crazy:
Hade tidigare ett LILA som man fäster i täcksegjorden och det satt också väldigt bra :)
 
Jag använder en vanlig, 4 meters fleecelinda. :)
Sitter bra o man behöver inte vara rädd att hästen far illa av det eftersom den ej är elastisk!
 

Liknande trådar

Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
690
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Jag ska åka på en ridresa i vår där jag kommer rida ungefär fem timmar per dag, i sträck. Eftersom jag varit gravid och fått barn sedan...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 177
Senast: Wingates
·
Utrustning Hej, köpte ett eksemtäcke till pållen ifjol, men det blev inte använt mer än nån gång då det sitter som det gör. Mössan ska ju fästas...
Svar
6
· Visningar
817
Senast: MiniLi
·
Kläder & Bli fin Då jag redan sörjer min vecka i alperna så tröstar jag mig med att leta nya vandringskängor. Det är en djungel och jag är en newbie i...
Svar
3
· Visningar
439
Senast: Karfitsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Att reda upp livet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp