Bukefalos 28 år!

Svår att ställa på pelham

Sv: Svår att ställa på pelham

Fast det är ju det, jag tycker inte det är "lätt" (jämfört med en del andra bett) att ställa med oledat tränsbett heller. Det är absolut inte omöjligt, men är nog lättare att det tar emot i hästen, att man stöter på motstånd om man bara försöker ställa m hj av tygeln.
 
Sv: Svår att ställa på pelham

Du har nog en poäng... Jag rider sällan något annat än min egen och där brukar jag inte behöva grekka med tyglarna för att styälla och böja...
 
Sv: Svår att ställa på pelham

Nu var inte frågan hur svårt det är att dressyra på utan hur svårt det är att ställa med! ;) Helt ärligt borde jag iofs inte uttala mig, pratar bara teoretiskt eftersom jag aldrig ridig med pelham. Utgår från kombination stång/oledat bett (vilket jag iofs också bara testat var för sig).
Och som vi redan varit inne på i tråden så är det lite annan teknik som gäller helt enkelt, men upplever det som att med enbart rakt bett (t ex stång) är det lätt att det blir poff pannkaka när en pusselbit fattas medans det kan bli riktigt bra när man får till det men inte riktigt lika många mellanregister som med t ex tränsbett. Framförallt gällande ställningen dårå eftersom man måste få den ärlig, annars märker jag personligen iaf mycket tydligare fusket, blir mer drabbad av det.

det är ju inga konstigheter över huvud taget att det oledade pelhamet/tränsbettet är svårare att finjustera ställningsignaler med. Eftersom det återigen handlar om tryck signaler i hästens mun, så säger det sig självt att har du ett oledat utan brytpunkter och tar ett tygeltag, så får du ett diffusare och mer allmänt tryck i munnen på hästen, än du får på ett bett med brytpunkter, där du därmed kan signalera "små signaler" till hästen exakt vad du avser med din tygel hantering. (Detta är ju precis det du även påpekat enbart baserat på, som du säger, vetskap om bettets byggnad och utformning.) Återigen är det ju därför ett oledat pelham, om än med två tyglar, aldrig kan komma i närheten en kandar stång kombinerad med ett bridongbett i fråga om fin signalering.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 599
Senast: Vogue
·
Träning Hej allihopa! Jag har försökt hitta svar på mina frågor men det är så mycket och svårt att sätta korta ord på så jag frågar nu alla er...
Svar
15
· Visningar
2 331
Senast: em-pirre
·
Utrustning Hej, nu vill jag ha lite råd av buke-experterna ;) Jag har en 8årig c-ponny, som vid hoppning kan bli rätt stark, speciellt vid...
Svar
11
· Visningar
2 689
Senast: Sandra78
·
G
Hästvård Jag har en 8-årig valack som tränas varierat, dvs dressyr o hoppträning för instruktör varje vecka, utetitter med klättring o över stock...
Svar
9
· Visningar
2 538
Senast: grl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp