Bukefalos 28 år!

Svår stoppad häst..

B

Boribaby

Min sköthäst är ganska svår stoppad. Alltså, svårt att få stopp på henne. Har ni några tips förutom att luta sig bakåt? ^^ Skulle vara såå tacksam ifall ni kunde komam med några bra tips!! :bow:

// Josefin
 
Sv: Svår stoppad häst..

Räta upp dig (kanske ngt i bakvikt) , SÄTT DIG ned ordentligt i sadeln och ta -lätta - ta lätta i tygeln :) "ptroo" eller "woooh" är ganska bra röstkommandon . Träna mkt på att göra halt och liknande .
 
Sv: Svår stoppad häst..

Förenklat är det framåtdrivande att luta sig bakåt. Sitt ner istället.
När du ridit fram hästen en stund kan du göra upprepade halter följda av omedelbar eftergift. Variera avståndet / antalet steg mellan halterna och tiden han ska stå still så kanske han blir mer observant. Du kan också försöka att samtidigt rida ett steg innanför fyrkantspåret - kan också öka hans uppmärksamhet.
 
Sv: Svår stoppad häst..

om min häst är svår-stoppad (som den är ganska ofta) Brukar jag pröva med att luta mig bakåt först och göra mej så tung så möjligt.
och om det inte funkar så brukar jag göra en volt.
först går jag på en stor volt och sen gör jag den mindre och mindre tills hästen är tvungen att sakta av..
jag vet inte om du har plats med det men.....
Sen kan du också öva din häst från marken.
Då kan du bara ha den i tränset och så går du vid bogen på hästen och när du stannar så ska hästen också stanna.
Om den inte gör det så drar du lite i tyglarna och sägen prroooo eller stanna eller nåt sånt.
Sen gör du så tills hästen stannar enbart när du stannar eller att du sägen prrroooo.
Jag vet inte vad du säger till din häst..
Jag håller på att öva det på min häst och det går framått.
han är inte färdig än men jag har gjort det här 2-3 gånger i veckan före eller efter ridning i ungefär en månad och nu lyssnar han mycket bättre.
Om du vill så kan du ju göra samma sak men att hästen ska gå framåt i sället.
Då ska du ha ett spö och petar till hästen och driver den framåt med din röst.
Att öva hästen att gå framått kan du också göra när du sitter på hästen:D hoppas att mitt råd gör det enklare för dig:banana:
 
Sv: Svår stoppad häst..

Förenklat är det framåtdrivande att luta sig bakåt. Sitt ner istället.
När du ridit fram hästen en stund kan du göra upprepade halter följda av omedelbar eftergift. Variera avståndet / antalet steg mellan halterna och tiden han ska stå still så kanske han blir mer observant. Du kan också försöka att samtidigt rida ett steg innanför fyrkantspåret - kan också öka hans uppmärksamhet.

Oh hjälp, äntligen någon som svarade rätt, Tack Ponnytant!

Varifrån har hela världen fått att man ska luta sig bakåt... Jag tror inte ens att jag fick lära mig det på ridskolan...

Och som Ponnytant föreslår fast i andra ordalag. Träna markarbete dvs. dressyr. träna träna träna och använd rösten så har du ett extra hjälpmedel när du behöver. Belöna vid rätt utfört!
 
Sv: Svår stoppad häst..

har samma problem på divan men jag öva en hel del röstkomandon från marken, en dag varannan helg/dagen innan tävling (rider henne bara på helgerna..) så longerar jag och då löslongering, går bra med vanlig longering med.
öva då röst komandon och ta inte med någon långpisk...
öva även vardagligt som när du hämtar från hagen att stanna och då prooa eller hoowa...
 
Sv: Svår stoppad häst..

träna in One-Rein stop!

träna halter i oändlighet i skritt, använd samtidigt röstkommando. gå sedan över i trav osv.
 
Sv: Svår stoppad häst..

Min ena häst är väldigt piggelin. På henne gäller det att sjunka ner i sadeln och slappna av, det smittar då av sig på henne så hon också slappnar av. Att dra henne i munnen gör henne bara ännu mer framåt och stressad.

Förut har jag behövt ta tag i ena tygeln och dra in hennes huvud åt ena sidan. Är man på väg fungerar det utmärkt då hon ju inte gärna vill springa in i skogen eller hoppa över diket utan då istället fortsätter rakt fram med huvudet åt sidan, vilket då blivit jobbigt för henne så hon saktar ner.
Är man på ridbana eller annat stort område kan man ju lägga en volt som hela tiden blir mindre och mindre, tills slut orkar inte hästen dra på i full fart.

Men viktigast är att få hästen att lyssna på förhållningar. Jag har tränat mycket i skritt med min dam och det har gett mycket bra resultat.

/M
 
Sv: Svår stoppad häst..

en häst jag red funkae din teknik väldigt bra, men tillslut så stack han iväg med huvudet mot sadeln, han kunde ju vägen, han fick massor av grenar rakt i huvudet och triggades bara mer och mer att springa. blev några rivsår men kunde ha blivit mkt mkt värre!
 
Sv: Svår stoppad häst..

Något som är bra att göra när man har en häst som är svår att stoppa är att öva mycket halter igångsättningar och avsaktningar det gör din häst lydig inför hjälperna. Testa hellst i ett ridhus och bestäm dig för att göra halt vid en viss punkt och sätta igång vid en annan. Till slut fattar hästen "oj" här ska vi stanna och då ser man till att berömma mkt. Senare kommer det bli mycket lättare att stanna honom när du rider ut.
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 413
Kläder & Bli fin Jag behöver tips på fritidsbyxor. Har ett par från Hööks som sitter bra men är ute efter något lite stabilare/mer rejält. Beställde ett...
Svar
6
· Visningar
772
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 031
Senast: mily
·
Ridning Hej, jag ska börja rida fei med min ponny nu om ca en månad. Jag inser själv att jag måste rida mer och inte bara kan åka runt och...
Svar
4
· Visningar
981
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp