Svårdödad missuppfattning om moms!

Sv: Svårdödad missuppfattning om moms!

Nej, det har du alldeles rätt i. Prissättningen vid tiden för transaktionen baserades på en viss skattesats, för att få en viss vinst i företaget på den. Om skattesatsen hade varit lägre, borde KANSKE priset vara lägre. Eller inte.

Men självklart är det inte.

Om kunderna är privatpersoner har de förvisso fått priset angett inklusive moms så det talar lite för att det är du som skall ha den eventuella återbäringen.

En lite akademisk fråga förvisso :angel:
 
Sv: Svårdödad missuppfattning om moms!

Jag tror det är fler år än så man har på sig. Problemet är att man måste skicka nya kvitton, kreditfakturor till varenda kund man vill ändra momsbelopp för. Jag har dock också för mig att ett sådant ärende var uppe i domstol nyss, men vet inte utgången. Eventuellt kan det vara så att kreditkvittona inte behövs längre, hör med SKV.

Vi hade samma sits förra året, och valde att strunta i det efter värdering av arbetsinsats för att spåra alla kunder med nya kvitton - mot det belopp som var felaktigt betalat för mycket i moms.

Men om 80% av verksamheten består av utförda clinics i hela skandinavien borde det ändock ge kanske tillräckligt tillbaka för att det skall vara värt lite jobb....åh, nu blev det besvärligt!:crazy:
Men tack för alla råd!:)
 
Sv: Svårdödad missuppfattning om moms!

Men om 80% av verksamheten består av utförda clinics i hela skandinavien borde det ändock ge kanske tillräckligt tillbaka för att det skall vara värt lite jobb....åh, nu blev det besvärligt!:crazy:
Men tack för alla råd!:)

Som sagt, prata med revisorn och gärna SKV (det gäller ju att den typen av clinics ni ordnar skall sorteras under idrottsbegreppet, annars är det dödfött)! Eventuellt kan det vara så att SKV inte längre får ställa krav på kreditfakturor, det beror på hur det gick i det rättsfallet jag tänker på. Har en svag aning om att det var just det som blev slutresultatet.
 
Sv: Svårdödad missuppfattning om moms!

Som sagt, prata med revisorn och gärna SKV (det gäller ju att den typen av clinics ni ordnar skall sorteras under idrottsbegreppet, annars är det dödfött)! Eventuellt kan det vara så att SKV inte längre får ställa krav på kreditfakturor, det beror på hur det gick i det rättsfallet jag tänker på. Har en svag aning om att det var just det som blev slutresultatet.

Ja men deltagarna är ju aktiva tävlinngsryttare så där borde inga tveksamheter uppstå eller vad menar du?? Det är ju inte så att denna typ utav clinics genomförs som nöjesridning precis???:smirk:
 
Sv: Svårdödad missuppfattning om moms!

Sen är ju frågan vem som skall ha pengarna. Är det du eller dina kunder? Det känns inte helt självklart.

Alltså för mej som företagare är det väl ganska självklart.
Jag räknar ut ett belopp för en tjänst som helst ska gå med vinst därefter läggs momsen på.

För kunder som är egna företagar blir det ingen större skillnad men för icke företagare blir det billigare.

Fast såklart kan jag vända på det och låtsas som det regnar. :angel: De flesta ickeföretags hästmänniskorna förstår ändå inte det.
 
Sv: Svårdödad missuppfattning om moms!

Nu är vi lite off-topic, men prissättning måste inte alls bedrivas på det sätt du beskriver.

Jag har jobbat i många branscher där priset sätts av att ta reda på vad kunden vill betala, sedan producerar man om man kan göra tillräcklig vinst.

Dvs, vill kunden betala 500 kr för en vara/tjänst spelar det ingen roll för priset om jag producerar den för 300 kr eller 10 kr, annat än för företagets vinst. Priset blir ändå 500 kr.
 
Sv: Svårdödad missuppfattning om moms!

missuppfattade...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svårdödad missuppfattning om moms!

Som tur var infördes rättelsen ang ovanstående i fredagens tidning efter att Land Lantbruk kontaktat Riksskatteverkets experter.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp