Svårdödad missuppfattning om moms!

sjoberga

Trådstartare
I Land Lantbruk i fredags var ett stort fint reportage om en hästverksamhet.

Behäftad med ett stort faktafel som styrker en missuppfattning som grasserar i Sveriges hästnäring.

Det står att ”Momsen är 6 procent på ridning då det räknas som idrott.”

Detta är en av de stora missuppfattningarna som existerar bland landets hästföretagare och det finns ett antal rättsfall inom skatteområdet på det. Varje gång jag är på en hästnäringsrelaterad träff kommer denna fråga upp och ungefär hälften av deltagarna har denna felaktiga uppfattning. (Många kanske VILL ha den uppfattningen av ekonomiska skäl…)

6% moms handlar om idrottsutbildning. Och de ridaktiviteter som räknas som idrottsutbildning är ridlektioner i bana/ridhus, typiskt ridskola. Turridning (ridning i naturen) räknas som rekreation och är 25%-igt momspliktig. Det betyder att den verksamhet som beskrivs i reportaget omfattas av båda momssatserna. Enkelt och glasklart!

Varför är det så svårt att kolla upp vad som gäller?


[OBS! Jag påstår inte att nämnda verksamhet har begått några fel, därom vet jag intet, utan avser endast att tidningen medverkar i att sprida en signifkant missuppfattning]
 
Sv: Svårdödad missuppfattning om moms!

kan det inte bli gränsdragningsproblem med de här momsreglerna. Det går ju att ha utbildning även utanför en ridbana eller ridhus.
 
Sv: Svårdödad missuppfattning om moms!

kan det inte bli gränsdragningsproblem med de här momsreglerna. Det går ju att ha utbildning även utanför en ridbana eller ridhus.

Jo, det finns vissa gränsdragningsproblem. Och det gör det alltid till den dagen vi får en enhetsmoms.

Men det finns typfall, där instruktörsledd (dvs ej till häst) ridlektion i bana ingår under 6% moms och kallas idrottsutbildning.

Det andra typfallet är turridning, dvs ridning ute i naturen med ledare till häst är 25% moms.

Sedan kan man givetvis (möjligtvis) hitta aktiviteter som är svårare att sortera. Då gäller att man definierar vad i innehållet som är av typ 1 och av typ 2, sedan splittar man beloppen på ett adekvat sätt över momssatserna.

Men till stor del är faktiskt utbudet i de hästverksamheter som finns helt av typ 1 eller typ 2 ovan, så då är det enkelt.

Generellt är det ju 25% moms som gäller, 6% är "undantaget" och det måste då motiveras tydligt enligt gällande regler. Är man osäker så finns det enkel lösning, kontakta SKV, som gärna är till hjälp.
 
Senast ändrad:
Sv: Svårdödad missuppfattning om moms!

Om man ska vara noga, är hela häst-verksamheten en soppa vad gäller momsen.
Det går att argumentera för att nästan all h-v är rekreation eller hobbyverksamhet samtidigt som man kan påstå att nästan all h-v är utbildning.

Dom perioder jag varit på ridskola (med utbildade instruktörer) har det definitivt inte handlat om idrottsutbildning, medan det lika definitivt gjort det på olika körkurser (med "outbildade" instruktörer).

Så vill man försöka klara sig undan med lågmoms, går det nog bra att tänja ut "idrottsutbildning" till att gälla hela häst-verksamheten, utan att riskera annat än rättelse efteråt.

LIA
 
Sv: Svårdödad missuppfattning om moms!

Om man ska vara noga, är hela häst-verksamheten en soppa vad gäller momsen.
Det går att argumentera för att nästan all h-v är rekreation eller hobbyverksamhet samtidigt som man kan påstå att nästan all h-v är utbildning.

Dom perioder jag varit på ridskola (med utbildade instruktörer) har det definitivt inte handlat om idrottsutbildning, medan det lika definitivt gjort det på olika körkurser (med "outbildade" instruktörer).

Så vill man försöka klara sig undan med lågmoms, går det nog bra att tänja ut "idrottsutbildning" till att gälla hela häst-verksamheten, utan att riskera annat än rättelse efteråt.

LIA

Jag anser inte att det är en soppa, inte ens speciellt ofta som det kan bli gränsdragningsproblem (det förekommer dock alltid, så länge det inte är enhetsmoms), och har från 3 olika erfarna skattehandläggare (vid olika tillfällen, med referens till dokument och rättsfall) fått EXAKT samma utsaga när det gäller 25% kontra 6% moms.

Den uppdiktade "soppan" är mer en vilja från vissa hästföretagares sida att utnyttja skattesystemet till sin fördel, vilket i många fall kan betraktas som bedrägeri. Problemet är att missuppfattningarna sprids ohämmat, t.ex. i Land Lantbruk och på andra platser.

6% är undantaget som ska motiveras. Vill man inte fundera alls får man faktiskt använda 25% som enda momssats, det är tillåtet.

Driver man exempelvis turridning på ett någorlunda traditionellt sätt är det glasklart 25% moms. Även om man använder den iden att man börjar varje tur i ridbanan med en kvarts instruktion. Det man då har möjlighet att göra är att dela upp tiden och behäfta den första kvartens ridning med 6% moms och resterande med 25%. Det gäller bara att specificera sin produkt på ett rimligt sätt, som återspeglar den faktiskt levererade produkten.

Huruvida man drabbas av mer än korrigering och kostnadsränta eller om man får större skattetillägg vill inte jag spekulera i. Det kan nog bli högst olika beroende på hur fel ute man är och vilken omsättning man har på fel momssats, dvs vilka belopp man bedrägligen kapat åt sig.

Dessutom är det bara instruktörsledda lektioner för mänskliga kunder som kan ens vara i närheten av att få betraktas som 6% moms. Så hela hästverksamheten i en "normal" större verksamhet kan ALDRIG gå på lågmoms. Några exempel på vad som är kristallklart 25% moms är:

1. Turridning
2. Inackordering
3. Tillridning/Inridning av hästar
4. Avelsverksamhet
5. Ridhuskort, hyra
6. Mat/fikaservering
7. Försäljning av hästar

Just nu kom jag inte på fler...
 
Sv: Svårdödad missuppfattning om moms!

På ridskolan var lektionerna 6% och allt annat 25% (uteritter, tävlingar inom ridskolan osv).

Plättlätt :)
 
Sv: Svårdödad missuppfattning om moms!

Har du mailat artikelförfattaren på Land och frågat vad som menas?

Det är ju verkligen inte bra om en tidning som når så många lantbrukare sprider fel budskap om skatteregler.
 
Sv: Svårdödad missuppfattning om moms!

Har du mailat artikelförfattaren på Land och frågat vad som menas?

Det är ju verkligen inte bra om en tidning som når så många lantbrukare sprider fel budskap om skatteregler.

Ja, det har jag gjort, men inte fått något svar (det är ju trots allt helg fortfarande). Jag hoppas givetvis att man tar in en rättelse och ett förtydligande i nästa nummer, gärna med lite mer "kött" på benen efter kontakt med Skatteverket!
 
Sv: Svårdödad missuppfattning om moms!

Det här ämnet reser en hel del "men om?". Du är mer inläst på det än jag, och mina funderingar är kanske redan avklarade av våra myndigheter.

Vad är idrott?
Vad är idrottsutbildning?
2 frågor vars svar torde vara avgörande för hur man forsättningsvis resonerar.

Idrott- talar vi om tävlingsidrott, motionsidrott eller rehabidrott m fl?
Idrottsutbildning- talar vi om grundutbildning, om prestationsutbildning eller om elitutbildning av utövare? Talar vi om teoretisk utbildning eller praktisk eller både och? Talar vi om endast själva idrottsutförandet eller har vi vidare ramar? Talar vi om Korpens utbildning av motionsledare eller arrangörer av tipspromenader?
Området idrott och idrottsutbildning kan troligen göras hur stort eller litet som man vill.

"... att utnyttja skattesystemet till sin fördel, vilket i många fall kan betraktas som bedrägeri."
"Det kan nog bli högst olika beroende på hur fel ute man är och vilken omsättning man har på fel momssats, dvs vilka belopp man bedrägligen kapat åt sig."
Varför förutse bedrägligt förfarande? Eftersom gråzonen verkar stor och osäkerheten likaså, finns väl all anledning att välja det som är mest optimalt för en själv, så länge som man inte bryter mot solklara regler?

Dina exempel:
1. Turridning
2. Inackordering
3. Tillridning/Inridning av hästar
4. Avelsverksamhet
5. Ridhuskort, hyra
6. Mat/fikaservering
7. Försäljning av hästar

1 Är ridning idrott? I så fall, vad hindrar att man förlägger praktisk utbildning under turridning likaväl som man rider i ett ridhus?
2 Inackordering av utbildningsmaterial och tävlingsredskap (hästar)?
3 Alla tävlingshästar måste väl utbildas? Alla ryttare ska (borde) utbildas i att utbilda dessa för att så småningom uppnå framgångar själva.
4 Se nr 3.
5 I viss mån kopplat till idrottsutbildning, därest sådan förekommer å det uthyrda anläggningen.
6 Faller utanför hästverksamhet (om den uppnått tillräcklig omfattning) eftersom det är en verksamhet i sig. Annars måste väl även dom som idrottsutbildas ha mat?
7 Se 3 och 4. Dvs hästarna ingår i idrottsutbildningen såsom material.

Kan tyckas som att jag hårddrar vad idrottsutbildning innebär inom häst-verksamhet (vilket jag självklart gör!), men vill peka på att det ingalunda är några självklarheter om man anstränger sig i argumentationen. :)

Jag skrev om min egen utbildning. Jag har ridit under utbildad ridinstruktör i olika grupper på en ridskola för att lära mig sitta kvar och hjälpligt kunna behärska hästen.
Var det idrottsutbildning?
Jag har kört, på ganska hög nivå, i olika perioder för kunnig men ej instruktörutbildad person.
Var det idrottsutbildning?

Jag håller med dig om att ridning inte per automatik är samma sak som idrottsutbildning. Om man inte lägger upp det så...
Fast det är kul att diskutera! ;)

LIA
 
Sv: Svårdödad missuppfattning om moms!

grejen är att om du anser att det är 6% och skatteverket anser att det är 25% kommer de troligen få rätt och då får du förutom ändrad moms ett skattetillägg på 20%. Det kan bli saftiga pengar.
 
Sv: Svårdödad missuppfattning om moms!

Skatteverket har definierat tolkningen efter den rättspraxis som råder.

Jag tycker dina resonemang är riktiga långskott och skulle de användas i praktiken, fina självmål.

I analogi med ditt resonemang kan jag resonera att SIBA kan sälja TV-apparater eller USB-minnen generellt som 6% moms, bara därför att de skulle kunna ha ett sammanhang med någon typ av idrottsutbildning.

Reglerna är solklara. Inget av dina resonemang är ens i närheten av att vara gränsdragningsproblem. Det är inte genom att bedriva en argumentation som kan koppla ihop två begrepp med ett långskott (vilket går med alla typer av begrepp, bara man skjuter tillräckligt långt), utan du måste argumentera trovärdigt att aktiviteten är EXAKT det som lagstiftaren avser. Och när det finns färdig rättspraxis (som i fallet turridning), är det liksom ingen större ide att argumentera vidare om man inte har något alldeles nytt att komma med.

Du vänder diskussionen åt fel håll, istället är det korrekt att utgå från att allt är 25% moms, utom exakt de undantag som finns.

Att inackordering och försäljning av hästar är behäftat med 25% moms trodde jag verkligen var ett faktum som nästan alla företagare i branschen var väl medvetna om.
 
Sv: Svårdödad missuppfattning om moms!

I analogi med ditt resonemang kan jag resonera att SIBA kan sälja TV-apparater eller USB-minnen generellt som 6% moms, bara därför att de skulle kunna ha ett sammanhang med någon typ av idrottsutbildning.
Inte alls. Helt ur spår. SIBA torde inte ha idrottsutbildning som huvudsyssla, vilket "mina" företagare har och vilket du kanske inte förstod?

Inga svar på det här?
Vad är idrott?
Vad är idrottsutbildning?
2 frågor vars svar torde vara avgörande för hur man forsättningsvis resonerar.


Du svarade inte heller på mina sista frågor. Egentligen, svarar du inte på några konkreta frågor. Varför?

I fallet turridning.
1 Är ridning idrott? I så fall, vad hindrar att man förlägger praktisk utbildning under turridning likaväl som man rider i ett ridhus?


Jag tycker inte alls att jag vänder något åt fel håll. Kan jag som företagare tjäna på att lägga verksamhet under lågmoms, så gör jag givetvis det.

LIA
 
Sv: Svårdödad missuppfattning om moms!

Jag tycker inte alls att jag vänder något åt fel håll. Kan jag som företagare tjäna på att lägga verksamhet under lågmoms, så gör jag givetvis det.

LIA

Det finns en bra sammanställning (som jag nyss hittade på LRFs hemsida): http://www.lrf.se/viarbetarmed/hast/attdrivahastforetag/lagarochregler

Och ditt (fetmarkerat) uttalande stämmer givetvis, men för de allra flesta (dvs seriösa företagare) bara om "att lägga på lågmoms" betyder att man följer gällande lagar. Och dina exempel är mot gällande lag. Man kan tänka sig att göra ett öppet yrkande, men då måste man ha mer på fötterna, och framförallt göra ett öppet yrkande. Inte bara redovisa lågmoms mot gällande regler.
 
Sv: Svårdödad missuppfattning om moms!

6% moms handlar om idrottsutbildning. Och de ridaktiviteter som räknas som idrottsutbildning är ridlektioner i bana/ridhus, typiskt ridskola. Turridning (ridning i naturen) räknas som rekreation och är 25%-igt momspliktig. Det betyder att den verksamhet som beskrivs i reportaget omfattas av båda momssatserna. Enkelt och glasklart!

Varför är det så svårt att kolla upp vad som gäller?

Citat, momsbroschyren som går att hitta på skatteverkets hemsida:

1. sid 25 högra spalten:
"Skattesatsen är 6 procent för:...
...• Tjänster inom idrottsområdet, t.ex. avgift för att utöva
idrott eller entréavgifter till idrottsevenemang.
2. sid 25 vänstra spalten:"
"Idrott
Skattesatsen är 6 procent om avgiften tas ut av någon
annan än staten, en kommun eller en allmännyttig
ideell förening, se under ”Idrott” på sidan 27. Om
avgiften tas ut av staten, en kommun eller en allmännyttig
ideell förening är den momsfri."
3. sid 27-28:
"Idrott
Momsfriheten för idrott omfattar:
• Entréavgift för tillträde till idrottsevenemang.
• Avgift för att utöva idrottslig verksamhet.
• Tjänster som har omedelbart samband med det
momsfria idrottsutövandet, t.ex. tillgång till redskap
samt uthyrning av baddräkter, handdukar,
skridskor och racketar.
För att idrott ska vara momsfri krävs att det är staten,
en kommun eller en allmännyttig ideell förening som
tar ut avgiften. Någon defi nition av vad som avses
med idrottsevenemang eller idrottslig verksamhet
finns inte. Verksamheter anslutna till Sveriges Riksidrottsförbund
kan anses vara idrott. Dessutom har,
utan anslutning till Riks idrottsförbundet, styrketräning,
jazzdans, aerobics, workout och olika kamp sporter
bedömts som idrott."

Vad jag vet ÄR Ridsportförbundet anslutet till Riksidrottsförbundet varför utövande av rididrott endast belagt med 6% moms.
Det har alltså ingenting med utbildning att göra utan det som är viktigt är distinktionen om det är idrott eller inte. En ridskola som lär ut grunderna är idrott då dessa behövs i all ridning, medans turridning kanske inte är idrottsutövande. Klart som korvspad...
 
Sv: Svårdödad missuppfattning om moms!

Nu blir det intressant att se vart diskussionen går! :)

LIA
 
Sv: Svårdödad missuppfattning om moms!

Jag konstaterar att du inte svarar på några frågor. Detta gör det svårt att komma någonstans i en diskussion, med tanke på att en diskussion förutsätter meningsutbyte. :(


Ur LRF:s sida:
25 % moms
Turridning
Inackorderingsstall
Utbildning
Träning
Upplevelse

6 % moms
Idrottslig verksamhet
Ridskolor
Personbefordran
Personbefordran har en skattesats på 6 procent oavsett vilket transportmedel som används.
M fl

Ett hästföretag med blandad verksamhet (boende, ridturer) måste använda den momssatser som gäller vid olika typer av aktiviteter.
Exempel; Boendet 12 procent och ridturen 25 procent.



Min första kommentar är, att detta är LRF:s skrivning vilket inte är detsamma som lagtext!

I min andra kommentar pekar jag på den uppenbara konfliktrisken mellan utbildning och turridning etc å ena sidan, och idrottslig verksamhet å den andra. Vad händer när dom krockar??

I min tredje kommentar kan jag inte låta bli att påpeka, att du i ditt första inlägg skriver "6% moms handlar om idrottsutbildning."I LRF:s text, som du själv hänvisar till, står att för utbildning gäller 25% moms. Ehhh? :confused:

Och dina exempel är mot gällande lag. Man kan tänka sig att göra ett öppet yrkande, men då måste man ha mer på fötterna, och framförallt göra ett öppet yrkande.
Vem har sagt att man inte ska yrka med öppna kort?
Du ska kanske vara försiktig med att hänvisa till gällande lag. :o

LIA
 
Sv: Svårdödad missuppfattning om moms!

Skatterätt utövas genom praxis och rättsfall. Sanningen finns inte förrän domslut finns i ett ärende. Nu finns det rättsfall om just exempelvis turridning, vilket gör att det kan betraktas som gällande praxis. För inackordering och mina andra exempel är det liksom inte ens ide att ta upp någon diskussion om huruvida det är idrottsaktivitet, eller hur?

Ja, skrivningen gäller idrott - inte idrottsutbildning (my mistake).

I praktiken tolkas det som att typfallet ridskola, med ridlektioner ska behäftas med 6% moms. I övrigt 25% moms.

LRF:s text är bara ett uttryck för SKV:s praxis och allmänna råd. Det är ingen lagtext, alldeles korrekt. Men en alldeles utmärkt sammanfattning av gällande regler.
 
Sv: Svårdödad missuppfattning om moms!

Jag drar slutsatsen, att det du var så upprörd (och därför startade denna tråd) över, i själva verket inte alls behöver innebära felinformation och inte alls är "ett stort faktafel".
Jag tycker citaten talar för sig själva!

Ditt inlägg:
Det står att ”Momsen är 6 procent på ridning då det räknas som idrott.”

Detta är en av de stora missuppfattningarna som existerar bland landets hästföretagare och .../
hasseklas' inlägg, från skatteverkets hemsida:
"Idrott
Skattesatsen är 6 procent om avgiften tas ut av någon
annan än staten, en kommun eller en allmännyttig
ideell förening, se under ”Idrott” på sidan 27. Om
avgiften tas ut av staten, en kommun eller en allmännyttig
ideell förening är den momsfri. // Någon definition av vad som avses
med idrottsevenemang eller idrottslig verksamhet
finns inte. Verksamheter anslutna till Sveriges Riksidrottsförbund
kan anses vara idrott."

Jag skulle förvisso kunna fortsätta min argumentering i tidigare olika avsnitt, men utan det av mig efterfrågade meningsutbytet är det meningslöst.

LIA
 
Sv: Svårdödad missuppfattning om moms!

Har vi inte redan haft ett momsbråk i en numera nedlagd tråd?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp