Bukefalos 28 år!

Svårfångad häst

J

jennifer_pn

Har tagit upp problemet förut men nu när jag provat det mesta valde jag att göra en ny tråd.

Har en äldre varmblodsvalack som är extremt svårfångad i hagen.
Så fort han ser att man har en grimma med sig så lägger han öronen lite bakåt och går sin väg.

Har provat det mesta känns det som,
Närma mig honom i sidled,
Ha med en hink med morötter,
Gå efter honom tills han tröttnar som vissa säger funkar, vilket inte alls funkar på min häst då han blir väldigt irriterad till slut och oftast galopperar iväg, ibland även sparkar lite.
Försökt göra mig själv intressant så att han blir nyfiken, vilket heller inte funkar så bra då han står på ett avstånd och kollar men inget mer.
Osv.

Hjälp mig, hur ska jag göra?
 
Sv: Svårfångad häst

Om jag fick tag på honom ska han ha den på sig, nä men ;)
Dom har en hel del små träd osv i hagen så vi har ju valt att inte ha några grimmor på dom bara för att dom inte ska fastna osv.

Men får nog överväga att ha grimma på honom jämt.
Han går på lösdrift, hade han däremot stått i box hade det ju varit lättare och sätta på honom grimman när man släppt ut honom..
 
Sv: Svårfångad häst

Du kanske har någon gammal lädergrimma du kan ha ett tag i hagen och testa, de går ju sönder om hästen fastnar och försöker komma loss. Det kan ju vara värt att testa iaf och se om det går att lura honom ;)
 
Sv: Svårfångad häst

Snor en knapp for tips pa min egen buse.
Tre arigt sto i topp kondis vill hellre leka an ga in och jobba.
Vissa dagar kan man ga rakt fram och ta henne. Vissa dagar kommer hon till grinden. De allra flesta dagar kommer man inte narmare an tva meter. Hon studsar, bockar, piper, smaslar och eventuellt drar en repa. Gar du darifran skar hon av vagen till grinden. Kan fortfarande inte fanga henne men hon later en inte ga.
Att ga runt och "leta efter nagot" far henne helt klart nyfiken men man kan fortfarande inte fanga henne. Att ta in de andra hastarna funkar inte. Locka med mat - jovisst, hon kommer men kan fortfarande inte ta henne.

Sa vad gor man?

Oftast tar de en - tva timmar sa far man tag pa henne men halv sju pa morgonen i sporegn och snalblast och man ar redo att lasta och aka ar det inte direkt kul. (Hon tycker om sitt jobb nar hon val kommer i selen och verkligen alskar att aka transport men hagen och sarskilt med mig som lekkamrat ar ju helt enkelt roligare...)
 
Senast ändrad:
Sv: Svårfångad häst

Jo det har jag ju förstås.
Får prova detta ;)
För det går ju alltid komma fram till honom när man inte har någon grimma :p

Tack för tipset :)
 
Sv: Svårfångad häst

Låter som att vi har liknande problem.
Det är så olika från dag till dag.
Så retsamt när man kommer fram och tror att man kan ta dom och dom bara går iväg och inte låter sig fångas.

Har ju ingen direkt lösning på det själv, förutom att jag ska prova att ha grimman på honom jämt nu då, som en annan tipsade om.
 
Sv: Svårfångad häst

Jag har jagat MÅNGA hästskrällen som bara glatt springer förbi och man har ju inte ens chans. Har slutat att vi fått samla ihop typ 5-10 pers och tränga in hästen i ett hörn med hjälp av longeringslinor = inte hållbart :P
ALLA dessa har slutat upp med det när de fått ha grimma på sig i hagen - så det har funkat för andra :)

Jag önskar dig lycka till! :D
 
Sv: Svårfångad häst

Nej man har ju inte det..
Precis, det med att tränga in i ett hörn har jag inte ens provat på denna herren då jag kan tänka mig hur det kommer att sluta ;P

Får hoppas att detta funkar även på honom då!
Tack :)
 
Sv: Svårfångad häst

Min har grimma i hagen (inget att fastna pa och vill inte ens tanka pa hur manga veckor det skull ta om hon inte hade ngn...

Att tranga madam ar inte ens att tanka pa. Hon har seriosa tendenser att sla och bli extremt valdsam om man forsoker hota/tranga/tvinga henne till nagonting over huvudtaget. Enda "hjalpen" jag vagar ha ar hunden - hon kan distrahera lite ibland nar sessan ar pa bra humor.
 
Sv: Svårfångad häst

Kanske lite konstig fråga, men brukar du ha mat i boxen åt hästen när den kommer in? ;)
 
Sv: Svårfångad häst

Kanske lite konstig fråga, men brukar du ha mat i boxen åt hästen när den kommer in? ;)

Jag tycker inte att frågan är konstig.
Våra får alltid mat vid insläpp. Dom väntar vid grinden vid vanlig insläppstid eller kommer när man ropar.
 
Sv: Svårfångad häst

Precis det jag tänkte att Corminta kunde testa :)
Alltså att lära hästen att mat väntar i boxen - det brukar få de flesta hästar att vilja komma in!
 
Sv: Svårfångad häst

Hur länge får han vara ute i hagen om dagarna? Hur har han gått ute tidigare? Vad gör du när han kommer in?
Se helt enkelt över era rutiner, kanske är det ridpassen/körningen du ska se över? Göra dem roligare och inte alltid lika krävande? Får han vara ute tillräckligt? Har han en historia av för lite utegång hos förra ägaren?

När du tar in honom, ge ett äpple när ni lämnat hagen samt låt han stå och äta direkt efter att han fått komma in. Ha gärna fri tillg¨ng på grovfoder så att han inte upplever boxen med hunger och tristess.

Ta inte alltid in honom när du kommer ut till hagen. Variera. Kom ibland och släng ut morötter i hagen för att sedan gå iväg. Ta ibland fast honom för att ge honom någonting gott eller jogga ett varv runt hagen, sedan släppa honom igen och gå iväg. Låt honom tycka att du är spännande och rolig att vara med!
I början kan det gå trögt, men så fort han fattar att du inte automatiskt är lika med tråkigheter så kommer han istället att se fram emot ditt hagbesök.
 
Sv: Svårfångad häst

Min häst gick inte att fånga när jag fick honom, jag fick inte ta honom på två veckor. Provade också det mesta, men hittade tillslut ett supersätt.

När du går in i hagen, ropa hästens namn (eller kom eller vissla eller vad du nu vill använda för lockrop). Fortsätt att ropa det med tre sekunders mellanrum samtidigt som du går mot hästen. Förmodligen kommer han att gå ifrån dig, följ då efter och fortsätt ropa hans namn. Springer han iväg, så spring efter. Så fort han stannar och tittar på dig, så tystna och backa ett steg. Fortsätter han att stå stilla och titta så kan du, alldeles tyst, börja röra dig mot honom i en cirkel som blir mindre och mindre. Så fort han tappar koncentrationen (börjar äta gräs eller liknande), slutar titta på dig eller om han går iväg så upprepa proceduren igen - följ efter och ropa hans namn tills du har hans fulla koncentration. Då tystnar du, backar ett steg och börjar sedan röra dig mot honom i en cirkel igen.
Snart kommer han att fatta att du är jävligt jobbig, men att du slutar att vara jobbig så fort han låter dig komma nära. Låt det gå successivt, de tre första dagarna kanske du bara har som mål att få komma fram och klappa om honom lite, i två dagar tar du bara på grimman och tar av den och går igen... tills du känner att du kan fånga honom.

Första gångerna tog det 30 min innan min häst gav sig så att säga. Efter två veckor så tog det bara fem minuter, ibland kunde jag gå rakt fram. Numera kan jag alltid gå rakt fram och ta honom i hagen, och om han av någon anledning inte vill så gör jag bara sådär igen och jag lovar - han minns precis hur irriterande det är och att det inte är någon idé att springa runt mer än någon minut. Som i förrgår när jag snavade med mina stora tumvantar när jag skulle sätta på grimman och råkade drämma till honom med underarmen på nosryggen :o Då sprang han.
 
Sv: Svårfångad häst

Han står på lösdrift..
Så det blir ju inte riktigt samma sak då.
 
Sv: Svårfångad häst

Han står på lösdrift så han är ju ute jämt, har stått både i box och på lösdrift förut också.
Det är ju inte alltid jag ska rida när jag hämtar honom, ibland bara borsta honom, gå en promenad osv..
Det är så olika hur han reagerar, idag tex var det inga problem alls att fånga honom.
Men ska tänka på det du skrev, att göra sig själv spännande och rolig.
 
Sv: Svårfångad häst

Ho ja men det har hon ute med (fri tillgang).
Kan inte ha kraftfoder vantandes da hon kommer in for motion = minst en timma fore och efter innan hon kan fa kraft.
Hon kommer mer an garna in pa kvallen eftersom hon da vet att det ar fodring men jag tanker verkligen inte ta en timma av hennes utevistelse + fodra ytterligare ett mal per dag (far fyra nu)
Hon gar ut direkt efter frukost (6) och sedan mockar vi sa hon kommer in nagon gang mellan 8-10 ca, motionerar och gar sedan ut sa fort hon ar torr. Kommer in vid fem alternativt senare vid bra vader och da ater hon middag ute. Lunch fodras ute om hon ar torr. Detta ar vinterrutinerna, sommar ar det saklart mer utevistelse men katten inte lattare att fa tag pa skrallet.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 572
Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 880
Senast: Karoliten
·
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 347
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Söker tips/hjälp eller länk till en Annan tråd som kanske handlar om samma sak. Jag har en häst som kan vara lite svårfångad...
2
Svar
25
· Visningar
2 905
Senast: A_NN_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp