Bukefalos 28 år!

Svårfångad i hagen

Listi

Trådstartare
Sedan vi bytte stall så har det uppstått ett problem med att fånga in min häst. Han går tillsammans med tre andra valacker på lösdrift, alla är islandshästar och kommer jättebra överens. Men nu har min häst blivit svår att fånga in i hagen och jag börjar bli ganska less på det. Det har aldrig varit några problem i förra stallet men då gick han tillsammans med enbart en annan häst som också är en islandsvalack.

Han går undan och travar runt men håller sig ändå ganska nära de andra hästarna. När han väl börjar så kan han trigga igång de andra hästarna och plötsligt så dundrar de runt i full galopp och börjar leka med varandra och hetsa upp varandra ännu mer. Då är det fullkomligt omöjligt att få tag i någon av hästarna!

Vad ska jag göra? Detta verkar ju inte alls fungera. Ska jag be om att få en egen hage till honom? Om det inte funkar för stallägarna så måste jag kanske byta stall igen och det vill jag inte. Har ni några tips? Hur skulle ni göra?

I övrigt är hästen väldigt trevlig att ha och göra med och både jag och förra ägaren har jobbat mycket med honom från marken, men problemet är att han blir såhär när han går med andra hästar i flock. :yuck:
 
Be ägarna till de andra hästarna att ta in dem från hagen så att din häst står själv. Träna på det några gånger och efter ett tag så kanske din häst inte är lika beroende av att dundra runt med de andra hästarna. Du kan också komma med en påse hö eller en hink havre för att locka på din häst. Det kanke låter lite för enkelt men man måste kämpa.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 051
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 847
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 249
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 183
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp