Bukefalos 28 år!

Svårklassryttare bröt nacken på träning

Sv: Svårklassryttare bröt nacken på träning

Obehagligt, hoppas hon blir återställd.. :crazy:

Men det här visar också hur otroligt viktigt det är att inte ha en för löst hängande martingal, det ser man jätteofta, martingalen bara dinglar mellan frambenen, totalt livsfarligt. Den skall vara tajt under magen.
 
Sv: Svårklassryttare bröt nacken på träning

hände en sån olycka på min klubbs regionala tävlingar för ett par år sedan. Hästen fastnade i martingalen och i landningen så bröt den tyvärr benet. Ryttaren klarade sig med att bara bli mörbultad. Men som sagt det är otroligt viktigt att martingalen sitter ordentligt!!!
 
Sv: Svårklassryttare bröt nacken på träning

Obehagligt, hoppas hon blir återställd.. :crazy:

Men det här visar också hur otroligt viktigt det är att inte ha en för löst hängande martingal, det ser man jätteofta, martingalen bara dinglar mellan frambenen, totalt livsfarligt. Den skall vara tajt under magen.

Jag fick uppfattningen om (vet inte varför) att hästen fastnat i remmarna där tygeln löper genom öglorna och inte remmen som går under magen. Jag trodde det bla var därför man har ett segel där istället för 2 remmar.
 
Sv: Svårklassryttare bröt nacken på träning

Jag fick uppfattningen om (vet inte varför) att hästen fastnat i remmarna där tygeln löper genom öglorna och inte remmen som går under magen. Jag trodde det bla var därför man har ett segel där istället för 2 remmar.

Den uppfattningen fick jag också när jag läste artikeln. En sådan martingal "bib" martingal används flitigt inom galoppen just av den anledningen att hästarna inte skall fastna i remmarna där tygeln löper i genom.
En hopphäst som drar upp frambenen under hakan kan lätt fastna i dessa remmar.
Otäckt med sådana olyckor, hoppas tjejen repar sig.
 
Sv: Svårklassryttare bröt nacken på träning

Den uppfattningen fick jag också när jag läste artikeln. En sådan martingal "bib" martingal används flitigt inom galoppen just av den anledningen att hästarna inte skall fastna i remmarna där tygeln löper i genom.
En hopphäst som drar upp frambenen under hakan kan lätt fastna i dessa remmar.
Otäckt med sådana olyckor, hoppas tjejen repar sig.

Det känns väl inte så lätt att fastna i de lösa remmarna över halsremmen....eller jo det kan de ju om de hoppar med frambenen väldigt högt. Men det räcker med att de vrider frambenen lite så kan de fastna i en rem som går mellan frambenen. Vi får läsa mer i ridsport när den kommer :D

En martingal som används inom galoppen, en irländsk martingal, används väl främst för att tyglarna inte ska åka över huvudet och hamna på fel sida.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Niklas Lovén bröt nacken i juli förra året när han gick omkull med sin häst. Men det stoppar inte hinderjockeyn som nu är tillbaka i...
Svar
0
· Visningar
264
Senast: Gunnar
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 655
  • Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
623
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 485
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Shop to you drop, del 4
  • Katter med olika foderbehov

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp