Svårlongerad

Pernilla_

Trådstartare
Hej! Jag hade tänkt lära min 11-åriga ponny att bli longerad ordentligt nu,han kan inte det riktigt. Men jag skulle vilja ha lite tips från er hur jag ska gör för att lära honom!:)
Jo, för när man ska longera honom så har vi prova att en springer bredvid honom,och då går det bra,och man kan även släppa ett tag,men efter en liten stund,eller när linledaren lyfter spöet,så stannar han och vänder huvudet mot mitten och backar när man försöker driva på honom genom att vifta med longetlinan(inte på honom)...
Hjälp mig!


tack:rofl:
 
Sv: Svårlongerad

Använd dig av "ögon-linjen", det är den linjen som finns mellan hästens ögon och dig. Så fort du går framför linjen och hamnar framför hästens huvud som kommer hästen att stanna eller att vända. Håller du dig bakom linjen, dvs mer mot hästens bak så är det drivande framåt. Vissa hästar är mer känsliga och vänder eller ökar för minsta förflyttning.

Det låter som på din häst att du håller dig för lång fram i vinkeln, han vågar inte vända om du hela tiden håller dig bakom honom (bakom ögonlinjen). Allt är helt beroende på hur du rör dig, hästen kommer att röra sig efter dig.

Lägger du sedan till kommandon med dina rörelser så kommer du snart slippa att springa framför och bakom linjen.

En annan sak som kan vara bra är att börja i en rundvolt. Ha hästen lös, det går oftast lättare. Gör samma övningar, rör dig efter linjen. Sedan kan du du utöka genom att lägga på en longerlina.

tror inte heller att vifta med longerlinan är någon större bra ideé. Isåfall ska även det göras bakom hästen. Annars så hamnar viftandet bredvid hästen och då tror dom att dom ska vända.

Var även noga med att pisken alltid är bakom hästen, endel hästar är jätte känslig om den är emot dom! Den kommer du nästan inte heller behöva om du lär dig att röra dig så att hästen på så sätt blir drivande framåt.

Man kan inte bara stå i mitten och hoppas att hästen ska förstå ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svårlongerad

När man får det att funka, eller när man lär sig det första gången så känns det verkligen som om man "talar med hästarna"!

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 952
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 503
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Google förde mig hit så jag gör ett försök. Jag har köpt en fin 3-årig New Forest som inte var mycket hanterad. Tanken är främst att...
Svar
11
· Visningar
1 701
Senast: Brynja
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 060
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp