Svårt att få stopp

B

Baloo

Hej,

Undrar om man kan få några tips på hur man får en häst som är väldigt framåt att gå lite långsammare. Rider på ridskola och brukar få en häst som jag knappt får välja tempo på. När de andra skrittar lugnt så blir det ursnabb skritt på henne, när de andra travar blir det nästan gallopp.

Försöker sitta lite tillbaka lutad men verkar inte funka. Några förslag?

/
 
Sv: Svårt att få stopp

gör många halvhalter och volter! jobba med henne mkt oxå så hon får nått annat att tänka på. vad rider du på för bett?
 
Sv: Svårt att få stopp

Rider också en sån ridskolehäst. Där spelar dagsformen in väldigt mycket, samma vilka som ridit henne tidigare i veckan. Men om hon börjar takta så funkar det oftast att gå in på volter eller åttvolter, små! Men det som jag tycker funkar bäst är skänkelvikning! Då måste de tänka lite och kan inte rusa på, det är svårt att rusa åt sidan.:p
Luta dig inte för mycket bakåt bara. Sitt rakt och djupt i sadeln. Försök att ta mycket halvhalter med sitsen och bromsa upp med sitsen, så skonar man munnen. Ofta blir hetsiga ridskolehästar sönderdragna i munnen. Vilket inte precis gör saken bättre.
Hästen på min ridskola blir också lugnare av att man tar god tid på sig i stallet, gärna en halvtimma. (om du gör iordning hästen innan lektion) Hästen jag rider är ny och väldigt osäker och stressad. Blir stressad runt andra hästar, lugnare när hon är själv. Volter är en mardröm!
Känn efter mycket vad hästen blir lugn av och fortsätt på det spåret. Och var absolut inte rädd att lägga om benen stadigt (nu menar jag inte att du ska sitta och klämma med benen). Stressade hästar blir ofta bara värre om man inte har en stadig skänkel tätt intill.
Lycka till!
 
Sv: Svårt att få stopp

Tja tror det heter tredelat eller nått.

Tackar tör tipsen, skall testa nästa gång ;)
 
Sv: Svårt att få stopp

om hästen inte kan skänkelvikning är det nog mer frustrerande för den att man trycker med skänkeln men samtidigt håller imot. kan den skänkelvikning? jag skulle iaf. tipsa halvhalter och många volter.
 
Sv: Svårt att få stopp

Jo, det är klart, men eftersom hästen stod på en ridskola så antog jag att hästen var hyfsat utbildad:angel:
Men man skaq självklat inte pressa hästen med saker som de inte klarar av. Då blir det bara ännu mer förvirring och stress. Inte bra.

Jag kom att tänka på en sak jag skrev som kan misstolkas. "Volter är en mardröm!" Jag menade så klart inte själva ridvägen, den funkar jättebra. Det jag menade var om man ska rida flera på volt, vilket vi ofta gör på minridskola. Är man 6 pers på en volt så blir det lätt lite trångt vilket hon inte gillar alls. Hoppas ni inte misstolkade det, men jag kan förstå om ni gjorde det.:p
 
Sv: Svårt att få stopp

Jo borde kunna skänkelvikning. Bara det jag jag får nog lära mig det. (Om det inte är det att man börjer hästen på en rak linje). Som jag fattat så är hästen ganska välutbildad och gillar att jobba. Tror dock inte hon får jobba så mycket som hon behöver så hon blir piggare. Tror att hon får gå mindre och mindre antal lektioner då de tycker det är obehagligt när man inte får stopp på henne.

Har märkt att när ingen ridit henna samma dag så vill hon gärna springa mer och mer.
 
Sv: Svårt att få stopp

Ok, nä skänkelvikning är när de korsar benen och går snett framåt, fast du har rätt i att hästen ska vara ställd.:p
Om hon är svår och inte går så många lektioner så kanske hon har en del överenergi, kanske får för mycket energirik mat. Och på ridskolor står ju oftast hästarna inne hela dagen tills de rids, vilket inte heller är det bästa för en sån häst. (eller någon häst enligt mig)
Men om du inte har ridit så länge så är det jättebra att öva lydnat och tempoväxling. Skritta en bit och gör halt, skritta en bit och gör halt... och fortsätt så, så att du känner att du har kontroll. Sen kan du prova samma i trav, sakta av till skritt ofta. Kanske tio steg och sen skritt eller halt.
Annars kan du nog be din ridlärare om nåt knep för att få hästen lite lugnare.
Försök bara att vara lugn själv, sitt stadigt i sadeln och var mjuk i handen. Så fort det går för fort eller fortare än du vill så sakta av. Så att du känner att du har kontroll, hon får inte rusa iväg. Men var lugn hela tiden, dra inte och bli sur om hästen inte gör som du säger.:angel:
 
Sv: Svårt att få stopp

När jag haft en pigg häst har jag satt mig stadigt, lite tillbaka och tagit tygeln och lättat tygeln om vartannat, "pumpbromsat". Är ju viktigt att man inte bara hänger och drar i tygeln det är snarare mer stressande för hästen. Men om man tar och lättar så brukar hästen ofta lugna ner sig. Ta med en mycket mjuk hand, dessutom.
 
Sv: Svårt att få stopp

Jag använder bara ena tygel för o undvika dragkamp/stelhet. Hur mycke jag behöver ta beror på hur framåt hon e,ibland måste d bli en volt innan hon lugnar sig. Ibland bara att man tar lite grann så vet hon.
 
Sv: Svårt att få stopp

Menar du att man pumpar typ med varannan hand? Så brukar jag nämligen också göra! :)
 
Sv: Svårt att få stopp

Menar du att man pumpar typ med varannan hand? Så brukar jag nämligen också göra! :)

Nej. Det kallas sågning och är ungefär det värsta du kan utsätta en hästmun för. Har inte din ridlärare sagt till dig att det inte är ok? :eek:

Bättre är att ställa lite med ena handen och ta och lätta med ena handen. Mycket mildare och effektivt om man gör rätt.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 458
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
982
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
773
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
661
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp