Bukefalos 28 år!

Svårt att leda hästen

maartinaa

Trådstartare
hej!
jag har ett problem med min häst, han är duktig på typ allting men när jag har tagit på grimman och är påväg ner till stallet sliter han sig. Vad ska jag göra? :confused:
 
Sv: Svårt att leda hästen

Ta på en kedja till att börja med.

Sen träna på att leda hästen. Att den ska stanna när du stannar, gå undan för dig och gå när du går.
Se till att alltid lätta direkt när hästen lyssnar på dig så du inte blir dragande, det är då hästen börjar dra tillbaka.
Beröm när den lyssnar.

Om hästen försöker slita sig, dra tag i den. Att försöka "hänga" hjälper inte så mkt, hästen är alltid starkast ;)
 
Sv: Svårt att leda hästen

Varför vill han inte till stallet?
Om en häst vägrar göra som den är tillsakt, ska man alltid hitta anledningen.
Om inte du lyssnar på din häst och hjälper den när den har problem, är du ju ingen bra ledare. Om han ska lyssna på dig måste du ju också lyssna på honom.
 
Sv: Svårt att leda hästen

han är fyra år och han vill bara busa han får inte panik eller så.
Nu har jag kunnat ta in honom några gånger utan att han har bråkat:)
 
Senast ändrad:
Sv: Svårt att leda hästen

Klarar man inte av hästen så får man träna lydnad med träns på.
Dvs inte bara ut o in från hagen- drilla fram- vänd- stanna fram osv- beröm gott uppförande. När man vänder - bort från sig- kan man föra upp armen- som lite broms/ vändande hjälp.
Sen kan det räcka med att bara sätta fast grimskaftet i sidoringen- man får hästens huvud emot sig- kontakt o man avleder och blir starkare.
 
Sv: Svårt att leda hästen

om man har en häst som vill slita sig så är det bra att leda med ett långt grimskaft/longerlina så att man inte tappar hästen när den försöker.
ha klart för dig själv och hästen vart du vill att den ska gå, ska den ha bogen vid din axel, eller huvudet vid din axel, eller får huvudet inte komma framför dig. det är viktigt att bestämma sig för och sedan vara väldigt konsekvent med, alltid!
lär hästen att stanna när du stannar, följa dig när du svänger eller gå undan för dig när du svänger, backa när du backar osv.
se till att hästen är uppmärksam på dig och vad du gör, inte på allt som är runt omkring.
 
Sv: Svårt att leda hästen

han är fyra år och han vill bara busa han får inte panik eller så.
Nu har jag kunnat ta in honom några gånger utan att han har bråkat:)
Men om det enbart är när du ska ta honom till stallet, tror jag att den kanske är för mycket på stall eller av någon annan anledning inte vill vara där.
En häst bör vara glad för stallet, inte vägra sig att komma in.
 
Sv: Svårt att leda hästen

Hej!
En helt ny värld för både mig och min islandshäst har öppnat sig genom Naturel Horsmanship. Går man bredvid hästen är man lägre i rang, framför är du högre. Positions cirkel. Läs "Dansa med hästar" och liknande, rena arbiskan i början, när man arbetat "i gamla skolan" i ca 20 år. Men min häst sa nej,det här förstår jag inte.Så vi börjar om från början med godbitar från olika "skolor".Kanske inte svar på din fråga, bara ett tips.
 
Sv: Svårt att leda hästen

prio ett, ta på nåt som gör att han inte kan slita sig. Kedja ? eller en repgrimma. Har själv ett sto på två år, som vill in i stallet lite väl snabbt så repgrimman gav mig kontroll och styrka. Gör halter och berömmer, vi ska gå i MIN takt. :D Har gett resultat på en vecka, pluss att nu ligger INGET i krubban och väntar och höet är ju inte alls intressant. :)
 
Sv: Svårt att leda hästen

Gå mer promenader och träna mer från marken. Gör någon volt då och då, halter likaså. När hästen börjar öka och inte lyssnar kan du vända om tvärt och gå åt andra hållet osv.
 
Sv: Svårt att leda hästen

Jag rekomenderar inte att man går framför hästen, får hästen för sig att slita sig/slänga sig...så är risken att du blir ner sprungen eller nertrampad!
 
Sv: Svårt att leda hästen

Jag håller med. Farligt till och med när man bär hjälm - en argsint häst mot nackkotpelaren och så är det hela över.
 
Sv: Svårt att leda hästen

Går man bredvid hästen är man lägre i rang, framför är du högre. Positions cirkel. Läs "Dansa med hästar".

Håller med, bredvid hästen är man ranglåg. Det neutrala läget är framför hästen, men jag vill ha dom snett bakom mig.
Bredvid bogen går jag aldrig, men inte heller rakt framför om det är en promenad det gäller.
 
Sv: Svårt att leda hästen

Förstår absolut, men tanken är ju inte att hästarna ska gå precis i hälarna. Ett långt ledrep är perfekt och som sagt man måste ju inte ha dom rakt bakom sig. Jag tycker det är värre att placera sig bredvid bogen, för i det läget har man inte mycket att säga till om, då ger man hästen dominans.
 
Sv: Svårt att leda hästen

Förstår absolut, men tanken är ju inte att hästarna ska gå precis i hälarna. Ett långt ledrep är perfekt och som sagt man måste ju inte ha dom rakt bakom sig. Jag tycker det är värre att placera sig bredvid bogen, för i det läget har man inte mycket att säga till om, då ger man hästen dominans.

Jag har alltid under alla år utgått från att leda hästen vid bogen, för att självklart kunna variera position utifrån omständigheterna, t.ex. dörröppningar o dyl. Och jag har faktiskt alltid en hel massa att säga till om i den positionen, en position där jag lätt kan läsa av hästen och slipper ha "ögon i nacken". Jag har analyserat hur min nuvarande häst gör när hon blir rädd t.ex. Och i 100% av gångerna har hon hoppat iväg framåt, 0% av gångerna åt sidan...

Till tranvik också: Om det vore så enkelt som att bli ledare bara för att man går först och låter hästen drulla runt på långt grimskaft någonstans bakom så vore det ju enkelt. Ledarskap går ut på så mycket mer och går inte att läsa sig till i en bok.
 
Sv: Svårt att leda hästen

Jovisst, men med en häst som redan är svår att leda blir det inte enklare om man prompt ska gå på den minst dominanta platsen, när man sedan blivit duktigare och har en bra balans med hästen spelar det ingen roll om du så går bakom, bredivd eller framför den.

Det handlar verkligen inte om att låta hästen drulla runt någonstans på långt rep bakom. Då har du missat något!
 
Sv: Svårt att leda hästen

En häst som är svår att leda har man väldigt god koll på när man går bredvid den, man kan läsa av den lättare o parera. Det är betydligt svårare när hästen går bakom, skulle aldrig någonsin få för mig att låta en svårledd häst vara bakom mig. Jag är i alla fall skapt på så sätt att jag inte alls har några ögon i nacken. Jag har aldrig någonsin känt mig i underläge bredvid hästen, men det har förmodligen med inställningen till hästen att göra...

Jag har för övrigt sett "NH" praktiseras och, jo, det har handlat om drullande någonstans bakom på hellångt grimskaft.
 
Sv: Svårt att leda hästen

Håller med du.

Om dessa som vill ha hästen efter sig skaffar en hingst som är lite på- ja då kan den helt lätt få den över sig- helt naturligt för hästen:bump:

Ledare- ja det blir man inte för att man går framför.

Ledarstoet blir det för att hon vet var mat o vatten finns. Ledarhingsten springer runt om o bakom för att fösa ihop alla.

Sen... VI är inga hästar. De vet hästarna. Det är upp till oss att bevisa att vi är högre stående väsen- som inte flyr hela tiden o att vi försvarar dem mot allt ont. DÅ... kommer de att TY sig till oss. De FÅR förtroende.
DET kommer inte med Posten eller med hårda tag, utan med tiden.
 
Sv: Svårt att leda hästen

Okej, då har vi definitivt inte sett samma NH.
 
Sv: Svårt att leda hästen

Om dessa som vill ha hästen efter sig skaffar en hingst som är lite på- ja då kan den helt lätt få den över sig- helt naturligt för hästen:bump:

Ledare- ja det blir man inte för att man går framför.

Ledarstoet blir det för att hon vet var mat o vatten finns. Ledarhingsten springer runt om o bakom för att fösa ihop alla.

De FÅR förtroende.
DET kommer inte med Posten eller med hårda tag, utan med tiden.

I min värld är det inte naturligt att hästen flyger på människan, men ja, jag är väl medveten av att hästen kan bli skrämd och att man då ska befinna sig i ett bra läge.

Nej, ingen har påstått att man blir ledare för att man går framför hästen.

Nej, förtroendet skaffar man verkligen inte med hårda tag.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
917
Senast: Lutten
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
0
· Visningar
206
Senast: slant98
·
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
521
Senast: Funderarn
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
794
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp