Bukefalos 28 år!

Svårt att leda hästen

Sv: Svårt att leda hästen

hej!
jag har ett problem med min häst, han är duktig på typ allting men när jag har tagit på grimman och är påväg ner till stallet sliter han sig. Vad ska jag göra? :confused:

inte riktat till TS utan tänkte bara påminna lite om vad tråden egentligen handlade om... många tycks ha glömt det :crazy:
verkar tyvärr som att i princip alla trådar som handlar om att leda/hantera hästar från marken på ett eller annat sätt har en tendens att spåra ur och till slut bara handla om nh's vara eller icke vara, där båda sidor stångar sig blodiga utan att det leder någonstans. väldigt trist och hjälper knappast TS.


men (för att nu rikta mig till TS) så tror jag att ett bra sätt kan vara, som någon annan också skrivit, att använda ett kedjegrimskaft och sen träna, träna, träna. målet är ju givetvis att kunna använda ett vanligt grimskaft sen, men som det är nu behöver du ha ett litet övertag tills han börjar lyssna på dig.
lycka till med hur du nu än väljer att tackla problemet :)
 
Sv: Svårt att leda hästen

Om jag förstår dig rätt, tycker du att man ska se till att tvinga hästen, helt utan en tanke på varför hästen inte vill?
Om en häst vägrar något finns det en anledning! Om man löser problemet, vägrar den inte längre.
Hästen får också större förtroende, om man löser problem istället för att tvinga.
 
Sv: Svårt att leda hästen

visst kan det vara så. men jag kan ju inte bara sitta här 100 mil bort och gissa hej vilt på vad det är som gör att hästen inte vill, det är ju inte ens säkert att det alls handlar om det. jag får ju förlita mig på det TS själv har skrivit:

han är fyra år och han vill bara busa han får inte panik eller så.
Nu har jag kunnat ta in honom några gånger utan att han har bråkat:)

om jag hade en häst som tyckte att det är ett passande tillfälle att busa när jag ska leda in den i stallet/till hagen/whatever så ja, då tycker jag nog att pålle behöver lite uppfostran och få veta att nej, busa kan man göra i hagen, inte på vägen in till stallet. och om man då inte orkar hålla hästen om den drar iväg så ja, då tycker jag att man kan använda ett kedjegrimskaft tills den har förstått att det inte är ok att göra så.
 
Sv: Svårt att leda hästen

I första inlägg skriver TS att det bara är när den ska till stallet.
I andra är den bara busig. Det är ju inte så logisk att hästen är "busig" när den ska in, men inte när den ska ut.
Sen försvan TS:
 
Sv: Svårt att leda hästen

det kan finnas väldigt många förklaringar till att hästen gör som den gör, men det är ju något som vi som inte sett den bara kan spekulera i. jag har som sagt bara svarat utifrån det TS har skrivit och står fast vid det. om nu TS har suttit och ljugit eller utelämnat saker är det inte mycket jag kan göra åt. om alla skulle sitta och leta troll i varje buske så skulle inte mycket klokt bli sagt på detta forum.

jag är inte speciellt förvånad över att TS "försvunnit" från tråden när den efter bara några inlägg inte hade något konkret att komma med förutom det eviga NH-diskuterandet. men visst, det är ju inte omöjligt att det är ett litet troll som varit i farten.. :angel:

men men, nu har jag sagt mitt i den här debatten. jag önskar åter igen TS lycka till med sin häst :)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
917
Senast: Lutten
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
0
· Visningar
206
Senast: slant98
·
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
521
Senast: Funderarn
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
794
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp