Bukefalos 28 år!

Svårt att rida under vintern?

M

Mildis

Hej!

Visst är det jobbigt när man inte kan rida på vintern, t.ex. för hårt i paddocken, blaskigt eller halt. Jag har lite krångligt då jag vill försöka börja tävla nu i vår men saken är att det är svårt att försöka träna när det är stora pölar i paddocken det blir så geggigt. Vad säger ni, tips? Hur gör ni?
Jag ska nu också försöka träna hos min tränare en gång i veckan, hon har också en paddock (något bättre) och vi kan även låna ett ridhus i närheten av henne.

Mvh: Matilda
 
Sv: Svårt att rida under vintern?

Min stallkompis, som tävlar lite lokala och regionala tävlingar i dressyr upp till LA 5 - LA 6, rider i skog och mark under vintermånaderna och tränar kondition, övergångar, samling, tramp, galoppombyten med mera med mera och varvar med att åka till ridhus och träna för tränare 1-2 ggr i veckan. Det går alldeles ypperligt.

Jag som hobbyrider i dressyr med barocka intentioner och buskrallytendenser... rider mestadels lugna skogsturer i skritt och trav, samt trimmar lite i grannens paddock på den lilla voltdel som går att rida på, i skritt, samt åker någon gång i månaden till ridhus på handikappträning.

Sen är det bara att vänta på våren, värmen och upptorkning av markerna, så man kan komma igång inför kurser och clinics.
 
Sv: Svårt att rida under vintern?

Tja man får inte vara rädd för lite slask! Det blir lite extra att borsta bort och hålla rent skydden, men det går!
Jag vet där jag jobbade en tid utomlands, där red vi när det riktigt regnade och klättrade i en lerbacka i trav, stor lerbacke i skritt, det var bara att hålla igång, men det gav resultat också på hästarna. :cool:
 
Sv: Svårt att rida under vintern?

Jag rider så gott det går hemma - uteritter, klättrar. När det är bra i backen kan jag rida lite markarbete och dressyr på fälten. Utöver det är det träning en gång i veckan för tränare i ridhus. Dressyr var tredje vecka, markarbete var tredje vecka och hoppning var tredje vecka.
 
Sv: Svårt att rida under vintern?

Själv har jag häst ca10 minuters skrittur från ridhus så har det smidigt ;P

Men annas får man juh rida ut & lite å, Lite Regn har någon aldrig dött av ^^
 
Sv: Svårt att rida under vintern?

tyvärr e det ju ett problem när man bor i ett land som detta.

när det är hårt i backen så det ej går att rida ute åker jag till ridhuset 2 gng i veckan o rider dressyr. 4 gånger i veckan rider jag ut. rider dressyr på ängar så gott det går, jobbar dressyr från marken. mycket skritt dressyr jobb och klättrar en massa i skogen.
så min kille hålls igång bra ändå.
fast detta år har det inte varit många minus dagar hos hos. har haft plus grader nästan hela vintern så ribana och ridvägar har gått att rida på.
nackdelen är då istället att hagarna inte ser så roliga ut när de aldrig fryser på :(
 
Sv: Svårt att rida under vintern?

När underlaget är som sämst kan man alltid ta till skogen. När stigarna är översvämmade och söndertrampade - då styr jag rätt ut på ett kalhygge eller en mysig tät granskog.
Tränar lydnad, serpentiner mellan träden osv. Är det bara blött går det ypperligt, lite värre när det är stenhårt och ingen snö. Är det snö passar jag på i alla gångarter, annars blir det bara skritt pga halkrisken. Då får det nog bli mest skrittpromenader och innerliga böner om bättre ridväder :D

Om jag har en häst som är väldigt igång försöker jag ta mig till ridhus varje vecka också, ca 30-40 min ridväg dit.
 
Sv: Svårt att rida under vintern?

man får helt enkelt hålla ut ;) en gång när det hade snöat rätt mycket och marken var mjuk, tog jag ocj skottade en stor volt på ridbanan :crazy: (fatta min träningsverk sen)

men visst, det hade ju varit bäst med ett ridhus precis gemte stallet.. men tänk dig då på sommarkvällarna som man kan rida på ridbanan under fint väder :d

jag tävlar med och försöker hålla igång så gott det går, men på med snösulor och broddar och klä dig varmt + ett glatt humör så ska det gå ;)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Har ett 12 årigt irländskt sto som jag haft i snart tre år. I regel så tränar jag henne var annan dag. (Har två småbarn så har...
2
Svar
39
· Visningar
4 269
Senast: Waco
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 562
Senast: Fiorano
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 413
Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
915
Senast: Lexa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp