Svårt att stänga dörren?

MacVetaren

Trådstartare
Är det verkligen så svårt att stänga en dörr?
Jag bor i en BRF där en överväldigande majoritet av husets invånare har totalt omöjligt att stänga dörrar till gemensamma utrymmen som källare och tvättstuga. Var kommer egentligen denna lathet ifrån? Vi har flera gånger haft problem med klotter, skadegörelse och anlagda bränder pga att folk inte stänger efter sig.
Är det verkligen så otroligt jobbigt att stänga en dörr ordentligt efter att man har passerat den? Och om det är det: Hur gör de då med sin egen dörr till lägenheten? Jag utgår ifrån att de behandlar den dörren som alla andra dörrar i huset? Dvs att de låter den stå öppen och olåst? Eller är det skillnad på gemensamma utrymmen och deras egna? :confused:
Vad folk inte verkar tänka på är ju att kostnaderna för sanering av klotter och bränder samt reparationer av annat slag hamnar på hyrorna/avgifterna. Så alla får ju vara med och betala för slöskallarnas lathet. Jag begriper ärligt talat inte hur man tänker.

Någon mer som observerat detta? Någon här som låter bli att stänga/låsa dörrar till gemensamma utrymmen? Hur tänker ni i så fall? Jag vill veta...
 
Senast ändrad:
Jag både stänger och låser. Förutom ytterdörren, min egen. Den slarvar jag med. Jag glömmer det när jag är hemma. Andras dörrar sitter i ryggmärgen. När jag hade mitt städjobb var jag sist på kvällen och då var det släcka alla lampor och stänga och läsa alla dörrar.

Med anda ord, nej, jag är inte en av slöskallarna som inte stänger och låser till allmänna utrymmen :)
 
Jobbar som väktare så det sitter i ryggmärgen att stänga allt. Stänger alltid dörren till källaren om jag går förbi och ser att den är öppen, men tycker att det borde sitta en dörrstängare på den pga brandskyddsskäl. Också pga brand stör jag mig på den person i huset som sätter fast sin cykel i trapphuset, men känner att jag borde kränga barnvagnen som tar upp plats i det gemensamma rummet för cyklar och barnvagnar innan jag börjar klaga. Dock tror jag att de som sätter fast den där inte vet hur mycket giftig rök det kan komma från en brinnande cykel, med tanke på att jag inte tror att deras dörr isolerar så mycket från den om det skulle börja brinna i trapphuset. Det hörs ingen skillnad på när dörren är öppen eller stängd om man står i trapphuset och de pratar i sin lägenhet.
 
Men för folk i regel skulle jag säga att det handlar om att de inte tänker på det. Fokus ligger på tvätt, detman hämtat i källaren, den man pratar med, och sedan finns kanske inte medvetenheten i bakhuvudet om just skadegörelse etc.

Men är det ett problem skulle jag i din sits trycka på att fixa dörrstängare till gemensamma utrymmen, då kräver det en aktiv insats att lämna dörrar öppna, man måste ju då leta upp något för att ställa upp dörrarna. Har ni dessa problem borde det bli billigare i längden. Sedan medvetandegöra grannar på möten, så att de börjar tänka på det när tex dörrar ändå står uppställda.
 
Jag har framförallt observerat det omvända, att folk är för måna om att stänga och låsa in sig och andra. I förra huset jag bodde hade vi problem med att en hyresgäst låste ytterdörren, trots att man behövde nyckel för att komma in utifrån. Detta medförde att man var tvungen att ha nyckel för att ta sig ut, idiotiskt om det börjar brinna.

I nuvarande hus har vi dörrstängare. Fixa det ni med.
 
Jag är snarare den som stänger, anpassar min kvällspromenad med hunden utifrån ytterporten (vi har två) så att jag går in via den som ibland står öppen. Är det sent på kvällen stänger jag den även om det är fest i huset. Palla bli innebränd för att något lallo släppt in pyroman på vindarna >.>
 
Håller med @Lovisaleonora faktiskt. Dörrstängare och ordentliga lås så dörren "låser sig själv" och naturligtvis underhålla detta så de inte råkar stå öppna trots detta. Smörja lås och kolla av dörrstängarna med jämna mellanrum så de inte behöver justeras så är man rätt säkrad anser jag.

Men för att svara på frågan: jag stänger alltid. Stänger även frysboxar i affären som står öppna och dörrar som inte har med mig att göra så att säga.
 
Stänger även frysboxar i affären som står öppna och dörrar som inte har med mig att göra så att säga.

:o Jag trodde jag var ensam om det! Dock känner jag mig som alla med tvångstankar som springer fyra gånger fram och tillbaka över övergångsstället när jag gör det, så jag brukar göra det diskret och i förbigående så ingen som ser mig ska tro att jag kommer från Beckomberga. :angel: :D
 
:o Jag trodde jag var ensam om det! Dock känner jag mig som alla med tvångstankar som springer fyra gånger fram och tillbaka över övergångsstället när jag gör det, så jag brukar göra det diskret och i förbigående så ingen som ser mig ska tro att jag kommer från Beckomberga. :angel: :D
Hahaha! Jag stänger också frysboxar i affären. Har dock inte funderat över vad folk som ser mig tänker.

Men det lär jag ju göra framöver!:D
 
Dörrar mellan trapphus och gemensamhetsutrymmen ska vara försedda med dörrstängare så det bör hyresvärden åtgärda. Annars får ni väl tipsa räddningstjänsten så dom kan komma och göra en tillsyn ;)
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 278
Senast: Calmiche
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 090
Senast: Migo
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 355
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp